Bild
Nästa artikel

Lumparminnet

Bo Johansson * Modsport Lotus Europa Racing 1968

Modsportklassen tillåter nästan allt. Det passar Bo Johansson förträffligt - utvecklingen är det roligaste!

Jag ansågs bli en god militär i luftfarten och en bror till min blivande skånske lumparkompis hade en Triumph TR5. Vid ett tillfälle såg och hörde vi hans bror med TR5:an på stan och jag blev fast direkt. Det resulterade i en TR6.

Nu ägde jag en engelsk sportvagn och hittade kompisar med samma intresse på Svensk Sportvagns Meeting och British Sports Car Meeting. På läktarplatsen och i depån såg jag hur fantastiskt roligt de andra hade med sina bilar under många år. Efter åtta år med TR6 konstaterade jag att det inte går att varken svänga, bromsa eller gasa med den som jag vill och som de andra gjorde med sina bilar.
Så ville jag köpa en Chevron racersportvagn. Det var bara ett väldigt stort bekymmer - priset. Men nu visste jag vad jag åtminstone vad jag vill önskade.

Kravlistan blev: Mittmonterad motor, billiga delar, plastkaross och låg vikt och allt till ett lågt pris. Det blev en svår nöt tills jag en dag såg en Lotus Europa och saken var klar. 1986 sålde min TR6 och köpte en Lotus Europa för 21250 kronor. Med den körde jag på gatan, alldeles för fort och dessutom farligt konstaterade jag.

Året efter, 1987, var jag jättesugen att testa på Roadsport och jämföra mig med de övriga. Men skulle jag våga? De andra körde så fort. Jättenervös anmälde jag mig till race bara för att testa, inför första tidsträningen den dagen gjorde jag misstaget att äta (en pepparkaka ), vilket föranledde cirka sex toalettbesök…
Efter helgen var jag klart målinriktad -detta ärr mitt liv, måste köra mer, mer.


År 2000 såldes Lotus Europan efter att ha varit parkerad några år för arbete, äktenskap, barn och villa. Då köptes den andra Lotus Europan som redan var modifierad med bur, bromsvåg, plastrutor med mera. Jag var oerhört snabb att köpa den, eller vad sägs om tio sekunders samtal med säljaren: jag tar den, kommer förbi imorgon och hämtar den (cirka 30 mil hemifrån…).
Nu blev det Modsport vilket bland annat innebär slicks, ingen handbroms, inga framlampor, vinge, hårdtrimmad motor och så vidare. En renodlad racer alltså.

Nu, efter sju år i Modsport (kört i fem år efter två års reparation och stor evolution!) så blir allt mer avancerat för att bilen skall gå fortare och fortare. Det fantastiskt fina med Modsport är att det mesta är fritt - här gäller det att använda sig av sin kreativitet, skapa, tillverka, kunskaper om material, hitta delar, bearbetning, kontakter och så vidare. Hela tiden en utveckling med målet lättare och snabbare bil.

Byta bil? Nej aldrig i livet, Lotus Europa är det som gäller för mig, det är min racerbil. Glömde nämna att jag visst hittade en Lotus till 2003. En Lotus 47, ett av tre exempelar i Sverige. En original racer från Lotus som nu skall bli en historisk original racer-Lotus Europa bara för historisk racing. Här gäller original och är under pågående renovering.
Taggar: Collection
Lumparminnet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.