Bild
Nästa artikel
En comeback för Tatra?

En comeback för Tatra?

Maffig!

Statusmärket med svansmonterad V8 fortsätter att locka – vad gillar du de här idéerna?

Det är mer än tio år sedan Tatra upphörde med personbilstillverkningen men märkets dragningskraft fortsätter. Indiske designern Sasank Gopinathan har med sin sinistert svarta Tatra T8 tagit fram ett designförslag på en ny modell som sannerligen inte skulle vansläkta märket, som vid sin nedläggning 1999 var ett av bilindustrins allra äldsta och mest mytomspunna.

Tatra T8 har givetvis sin lättmetall-V8 monterad bak. Dörrarna öppnar som på Rolls-Royce Phantom, Lincoln Continental etc. och bagageutrymmet finns under huven fram.

Fronten, med dubbla strålkastare på varje sida, har lånat drag av 1960-talets Tatra T603 och av BMW:s "angel eyes". Ljusringarna längst ut fungerar också som blinkers och skiftar då färg till orange.

Vidare detaljer framgår av Sasanks "renderingar" och var och en med rätta tron vill förstås se de här idéerna omvandlade till verklighet snarast. Eller?

Om du hört Gopinathans namn tidigare kan det bero på att han ansvarade för inredningsdesignen på SSC Tuatara, superhöghastighetsbilen vi visade här för en tid sedan.

Taggar: Hem, Nyheter

Kommentarer

#1
Per Berner
2011-12-30 08:28

Huga! Intressant körställning, med huvudet pressat mot vindrutan och bröstkorgen pressad mot ratten... Men med framdörrens storlek lär ju ingen komma in i framsätet ändå... För övrigt rent olympiskt ful! Designern i fråga kan knappast ha suttit bakom en bilratt i verkliga livet.

#2
Jan-E.
2012-01-03 10:56

Framsätets position på bilderna måste väl gå att justera. Annars kan man ju tro att det hela är ett falsarium eller dåligt skämt. Designen i övrigt är nog inte helt fel utan snarare riktigt bra, om man nu vill hålla sig lite åt retrostuk. Retro är ju nästan jämt smått inne. Bra i den aspekten är ju även att designen bla innebär att "svansmotor" konceptet finns där. Det gör att bilen sticker ut på smått kuturstämplat Tatra manér. V8 baktill har ju gjort att tom yngre generationer människor ännu idag har hyfsad pejl på det gamla märket Tatra. Äldre brukar med respekt i rösten berätta för de yngre barnbarnen osv om hur V8-Tatror kunde stegra sig på tex Hornsgatan & vända runt ca 180 grader för att sedan åka åt motsatt håll mm trix. Sant elle inte, men sådant gör ju att man hajar till ang tex ett märkes egenheter, förutom map tex en säregen yttre design så som den vertikala fenan tex. Här har konstruktören tyvärr missat just den klassiska designdetaljen . / mvh Jan-E. .

#3
sdfsdfdf
2012-01-31 20:15

znigg som faen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.