Jaguar byter logotyp
Minimal puts av kattens päls, är det receptet på maximal försäljning?
Jaguars logotyp är en av bilvärldens mest kända. Det eleganta djuret på språng och så bokstäverna under, ingenting att missta sig på. Möjligen kan man undra varför språnget sker åt vänster.
Senaste justeringen av logotypen skedde så nyss som 2002, men nu är det dags igen. Lite fylligare bokstäver märks direkt, i övrigt får man ta fram förstoringsglaset vid jämförelsen gammal mot ny. Små framsteg som kanske också blir stora, vem vet? Jaguar behöver i alla fall spotta upp sin försäljning rejält och har ju en hel del kul på gång, inte minst nya XF Sportbrake och den verkligt läckra sportvagnen C-X16 som knackar på dörren för produktion.
Frågan är förstås vilken av logotyperna som är mest lyckad: den före 2002, 2002-2012 eller den nya? Vad tycker du?
Kommentarer
De äldre logotyperna ser hungrigare ut ;)
Man ska inte röra i etablerade varumärken – ej heller dess logotyper.
/Peter
Vem bryr sig om jaguar? LEXUS är premium. Jaguar är bara gubbleksak.
Den nyaste katten ser tung och tjock ut.