Söta NSU-primörer
Färggladd svansmotorbukett med anor mötte hastande reporter: NSU-utställning på Audi Forum i Neckarsulm.
På väg in till en presskonferens på Audi Forum i Neckarsulm sprang undertecknad i all hast förbi en oväntad bukett riktiga svansmotorraringar från stadens ursprungliga bilmärke, det många gånger banbrytande NSU.
Utan större ambitioner pryddes översta våningen av två racingutrustade NSU TT, en vass NSU Wankel Spider, en banpreppad NSU Prinz 30, en Prinz 30 i körsbärssött standardskick, en knepig NSU Thurner GT-vagn, samt en öppen sak det inte fanns någon närmare information om.
Lite ögongodis i glada färger så här i vårbrytningen, det var uppfriskande!
Den blå och den orangefärgade TT är ju tuffingar av en sort som förebådade hela GTI-klassen. Toppmodellen hette TTS och debuterade 1967. Produktionen av den pågick till 1971, totalt inte fler än drygt 2 400 exemplar.
Bilarna baserades som bekant på den NSU Prinz 4 som lanserades 1961, en tvålkoppsformad liten sak med 600-kubiks 2-cylindrig motor på 30 hk. I TT gav motorn, nu en radfyra, ca 70 hk, medan TTS hade 85 DIN-hästar. En annan variant på grundkarossen var NSU 1200 från 1965, den som har en komplett krombräda mellan strålkastarna.
NSU Wankel Spider var världens första serieproducerade bil med wankelmotor och byggdes 1964-67 i knappt 2 400 exemplar. Det var en enkelskivig wankelmotor, svansmonterad förstås, som gav 50 DIN-hästar. Karossen ritades av Claes Luthe, som ju senare åstadkom så många BMW och, framför allt, den magnifika NSU Ro80 som tyvärr inte var representerad i den lilla utställningen.
NSU Thurner RS var ett privat initiativ från en försäkringsdirektör Rudolf Thurner och som slutade i en liten serie bilar 1969-74. De byggde på Prinzplattan, som kortats en decimeter och vindrutan lånades från, av alla bilar, Porsche 904. Motorn på 1200 kubik gav 65 hk och tack vare vagsnvikt på bara 640 kg kom den lilla måsvingebilen upp i 180 knyck. Tillverkningen upphörde efter 121 exemplar.
NSU Prinz 30 var fabrikens första efterkrigsbil. ”Kör Prinz och du är kung” löd reklamen vid debuten 1957. Produktionen upphörde 1962, då Prinz 4 presenterades. Banbilens data hann jag aldrig se, men den röda Prinz 30 som skymtar på en av bilderna har en 2-cylindrig luftkyld svansmotor på 583 kubik och 20 hk. De insvängda sidorutorna bak ger den minimala bilen särpräglad elegans.
Gemensamt för alla NSU är en genomgående hög finish och märket åtnjöt högt anseende, även om försäljningen oftast var måttlig. Sista modellen var den dödfödda NSU K70, som blev VW K70 i samband med att hela märket köptes av VW 1969.
Och så avdelningen värdefullt vetande:
Om du ska stava av stadens namn, Neckarsulm, någon gång, gör det så här: Neckar-Sulm, inte Neckars-Ulm som man gärna vill tro. De bådarna floderna Neckar och Sulm flyter förbi just här.