Unik Mercedes-Benz 500K står på skroten
En av världens mest värdefulla bilar förfaller på en skrot i South Central Los Angeles.
En av världens mest värdefulla bilar står just nu och förfaller vid en oansenlig byggnad i ett industriområde i South Central Los Angeles.
Den legendariske racerföraren Rudolph Caracciolas specialbyggda, unika Mercedes-Benz 500K "Roadster Limousine" från 1935 renoverades i slutet av 1970-talet och visades upp vid den statustyngda Pebble Beach-utställningen 1978, men har sedan 30 år stått på sjunkna däck på en skrot kallad Porche Foreign Auto (den heter så, inte Porsche ...).
Ingen vet vad bilen kan vara värd, men det spekuleras i bortåt 80 miljoner kronor. Den är heller inte precis ensam raritet på skroten. Här finns också en Horch 855 Spezial Roadster, en av sju byggda och en gång ägd av Eva Braun (den har en gång stått på Audis museum så det är nog inte bara ett rykte), här finns en av 29 byggda Mercedes-Benz 300 SL av aluminium, en sådan som alldeles härom dagen såldes hos auktionshuset Gooding för 4,62 miljoner dollar, samt två Iso Grifo Spyder, ett halvdussin Lamborghini Miura, BMW 502 och 507, rader av Mercedes SL "Pagoda", Maserati … bilderna ger en antydan om omfattningen.
Historien rullas upp i en artikel med titeln "Wheels of Fortune", skriven av Michael Mraz i februarinumret av amerikanska magasinet Town & Country. Mraz har haft ögonen på stället under lång tid och har mödosamt lyckats dokumentera åtminstone delar av "samlingen". Men någon modern bild på Caracciolas Mercedes har han inte lyckats ta, eftersom skrotägarna vägrar.
De heter Ben och Jason Klein och är söner till en Rudi Klein som startade alltsammans 1967 och avled 2001. Rudi Klein köpte det unika Mercedesexemplaret efter Pebble Beach-showen 1978. Efter ett misslyckat startförsök vid en bilutställning 1980 tog han med bilen hem igen och lät den sedan stå utomhus, där förfallet började.
Låter det osannolikt eller osant? Att bilen i dag faktiskt finns på bakgården intygas också av en viss Michael Kunz, som borde veta. Han är chef för Mercedes-Benz Classic Center, fabrikens officiella historiska avdelning och har inspekterat bilen personligen för att försöka göra affär med de båda bröderna Klein. Men de vägrar, åtminstone ännu så länge.
Här är ett utdrag ur Mraz artikel i Town & Country: "Ten years ago Mercedes tried arranging a loan agreement with the Kleins so the 500K could be displayed-alone in its own room- at the company's museum in Fellbach, Germany. (Audi had arranged a similar deal with the Kleins for the restoration of the Eva Braun Horch.) But the deal fell apart after Rudi Klein's death, in 2001, for reasons that remain unclear. Mercedes allegedly offered to do a full restoration, free of charge, an investment of perhaps a few million dollars, for the opportunity. (According to the Kleins, the 500K has a few dings on it but is otherwise in fairly good shape.) "It was the right thing to do with that car," Kunz says. "I'm hoping at some point we can revisit that."
Bilderna i den här artikeln kommer från Mercedes-Benz Archive, Stuttgart, Johhny Tergo, William C. Brooks och Bobby'Dine Rodda