Volvos TTA-racer - första bilden
Volvo tillkännagav i augusti i fjol att man byter till TTA - Elitserien i Racing inför 2012. Här är första bilden på nya tävlingsbilen.
- Vi har haft ett stort tryck på oss från många nyfikna Volvo-entusiaster i och med att det är en ny serie och ny tävlingsbil. Därför valde vi att släppa bilderna nu. Våra slutgiltiga teamfärger avslöjar vi vid ett senare datum men så här blir vår S60 i TTA tävlingsutförande, säger Alexander Murdzevski Schedvin, kommersiell chef för motorsport vid Volvo Personvagnar.
Volvo kommer att tävla med fyra bilar i Elitserien i Racing tillsammans med Polestar i två olika team, Volvo Polestar Racing och Volvo Polestar Performance. Tre av fyra förare är redan klara, Robert Dahlgren, Fredrik Ekblom och Thed Björk. Den fjärde föraren vill man inte avslöja riktigt ännu.
- Nej det kan vi inte gå in på i dag. Vi för dialog med tre förare men vi har andra saker som brådskar mer. Polestar och TTA sluttestar bilarna samtidigt som vi arbetar med hybridsystemen, producerar kolfiberkarosserna och grundkalibrerar aerodynamiken för alla tävlingsbilar i vår vindtunnel, säger Derek Crabb, Motorsportdirektör för Volvo Personvagnar AB.
Med tre månader kvar till premiären den 12:e maj på Karlskoga Motorstadion stundar en helt ny framtid för Svensk motorsport med sportsliga värden, tighta race, och ett helt nytt reglemente med ny spännande teknik. Volvo stöttade idén från start och har inledningsvis kontrakterat sitt deltagande i TTA Elitserien i Racing till och med år 2015.
- Motorsport skall vara häftigt, spännande och rättvist. Vi skall kunna tävla mot våra argaste konkurrenter i våra bäst säljande modeller. Gör vi det bästa jobbet så skall vi kunna vinna och det skall vara enkelt för bilimportörer i landet att kunna byta tävlingsbil vid modellbyte utan behov av tunga fabriksprogram. Vi ser verkligen fram emot Elitserien i Racing 2012, säger Anders Gustafsson, VD på Volvo Personbilar Sverige AB.
Kalender - TTA Elitserien i Racing
12/05 - Karlskoga
02/06 - Anderstorp - Nationaldagsracet
16/06 - Göteborg - City Race
07/07 - Falkenberg - Västkustloppet
18/08 - Karlskoga - Kanonloppet
01/09 - Anderstorp
15/09 - Tierp Stockholm Arena
29/09 - Göteborg - Grande Finale
Teknisk specifikation - Volvo S60 TTA
Längd: 4700 mm
Bredd: 1970 mm
Höjd: 1205 mm
Hjulbas: 2750 mm
Spårvidd fram: Fram: 1660 mm Bak: 1630 mm
Hjulupphängning: Dubbla länkarmar, trevägsdämpare, m.m.
Kaross: Kolfiber, fyradörrars sedan
Motorkonfiguration: V6:a med hybridsystem
Drivning: Bakhjulsdrift
Effekt: 420 hästkrafter
Växellåda: 6-växlad sekventiell med ratt-paddlar
Hybridsystem: Kinetic Energy Recovery System (KERS)
Bakvinge: 1600 mm bred, 300 mm djup (grundkalibreras i Volvos vindtunnel)
Bromsar: Fram: 4-kolvsok, 370 mm ventilerade skivor. Bak: 4-kolvsok, 360 mm ventilerade skivor
Fälg: 18 tum med centrummutter
Däck: Fram: 260/660-18 Bak: 280/660-18
Kommentarer
Tycker det är synd att de inte lämnat någon utveckling alls till teamen, de med mest resurser som har råd att testa mest och hyra de bästa internationella raceingejörerna kommer vara snabbast, så vill de ha rättvist borde de begränsa testdagarna. Men TTA-bilarna ser ju iaf coola ut, Citroens variant fortfarande snyggast.
Tufft Jobb för Volvos Marknadsavdelning väntar!
Alla biltillverkare som deltar i motorsport världen över går sedan många år från större till mindre och mer effektiva motorer.
WTCC 4 cylindrig 1,6 liter. BTCC och STCC 4 cylindrig 2,0 liters motor
Volvo som tidigare stått för vad man med framgång kallade "Green Racing" har nu satt sitt varumärke på en racerbil med 6 cylindrar, en Nissan motor.?
Volvo övergår nu i sin egen motorproduktion helt till att endast tillverka bilar med 4 cylindrar. Volvo original har även det varit ett marknadsförings koncept innom racing som Volvo tidigare riktat mot konsument marknaden.
Nu är tackvare TTA bilen både "Green Racing" samt "Volvo Original" helt borta från marknadsförarnas radar. Blir ett reptrick för marknadsavdelningen att förklara varför en Volvo C60 inte har en enda Volvo Original del eller varför den har en 6 cylindrig motor? Var är logiken? Var är metodiken?
Ful som stryk...
Finns väl ingen Volvo som någonsin sett snygg ut.
En tråkig bil för den som inte bryr sig om bilar och läckra designer.
Always the best cntoent from these prodigious writers.