»700 fartkameror ska inte blixtra förgäves«
Att döma någon för brottet anses viktigare än att utreda skuldfrågan.
Vi borde dagligen glädja oss över att vi lever i ett rättssamhälle där ingen döms ohörd och där vi inte kastar folk i fängelse på lösan grund. Vi borde betänka att detta är rättigheter som inte kommit gratis - bakom dessa grundläggande demokratiska spelregler finns århundraden av kamp och blodspillan. Vi borde framförallt inse att rättigheter som dessa måste försvaras dagligen och stundligen eftersom politiker - av alla färger - har en förmåga att talla på både principer och grundlagar så snart ändamålen anses helga medlen.
En princip som kännetecknar varje rättstat är att ingen döms för brott som man inte begått. Ändå diskuteras i Sverige att just den rättsprincipen kanske inte är så viktig, trots allt. Åtminstone inte när det handlar om fortkörning. När det gäller hastighetsöverträdelse kan ändamålet helga medlen, att döma någon för brottet anses viktigare än att utreda skuldfrågan.
Så långt har synen på hastigheten som den enskilt största faran med vägtrafik drivits att vi inte längre anser att bevisad skuld måste föregå en fällande dom. Syftet är naturligtvis att de 700 hastighetskamerorna inte ska blixtra förgäves, oavsett vem som kört bilen ska bilägaren kunna dömas för fortkörningen.
Det är ett förslag som på allvar diskuteras i Sverige år 2007 och jag har svårt att tro att det är sant. Jag vill inte tro att det är sant. Jag tror innerst inne heller inte att förslaget kommer att bli verklighet, det kan inte gå till så i en rättsstat.
Hur det däremot faktiskt går till i rättsstaten Sverige kunde man läsa i Dagens Nyheter 14 mars. Ingressen lyder: »Polisen står maktlös inför ett tjugotal drogmissbrukares framfart i Stockholmstrafiken«.
Huvudpersonen i artikeln är en 40-årig man som upprepade gånger dömts för grov olovlig körning och grovt narkotikabrott. Ändå fortsätter han att köra bil. Varje dag. Enligt artikeln har han sedan 2003 kunnat hämta ut sin beslagtagna bil 80 gånger tack vare en lucka i lagen.
-Den här kategorin förare är ofta inblandade i olyckor, säger Tommy Stiernerlantz vid Västerortspolisens trafiksektion till dn. Det enda rimliga är att ge polis och åklagarväsende möjlighet att förverka fordon som vid kontroll är belagda med körförbud och som har ett värde av cirka 1 000 kronor, fortsätter han.
Jag vet vad som vore det enda rimliga: att hålla de här personerna inlåsta. Här har vi en grupp människor som begår upprepade brott och som bevisligen är en fara för oss andra, men som straffar ut sig och får mängdrabatt hos rättsväsendet.
Istället överväger vi att döma människor som inte begått något brott. Samtidigt som vi förväntar oss att medborgarna ska hysa förståelse för rättsprinciperna.
Kommentarer
Arceilts like this are an example of quick, helpful answers.