»Din gasglada ciceron i det nya A-testet«
Hur skulle ett körglädjetest för riktiga bilentusiaster kunna se ut? »Så här!«
Vi bedrev lite utvecklingsarbete våren 2005. Visst fanns det biltidningar som försökt komma väghållningens och körupplevelsens gåta på spåren redan tidigare, inte minst i vårt sydliga grannland där biltestarna har 20,7 km enkelriktad frifartsväg i Eifelbergen på behändigt avstånd. Men några ambitioner utöver att subjektivt avhandla begrepp som under- och överstyrning eller att registrera varvtider och i bästa fall g-krafter
- det är betydligt mer sällsynt.
Vår upptäckarglädje inleddes
på allvar sommaren 2004. Då for vi till Gotland Ring med åtta grovkalibriga fordon för att ta reda om och i så fall vilken nytta aktiva fjädringssystem utför. (Ladda ned det 26-sidiga testet som pdf på www.automobil.se!) Resultatet gav mersmak - trots att det skrivits spaltmil om aktiva fjädringar kändes det som om vi bröt ny mark.
Därför ställde jag följande fråga till Jonas Jarlmark,
vid den tidpunkten nybliven redaktionsmedlem men alltjämt primärt raceingenjör och doktorand i fordonsdynamik vid KTH: hur skulle ett biltest inriktat på körglädje och anpassat för riktiga bilentusiaster kunna se ut?
»Så här!« sa Jonas när han kort därefter presenterade sitt förslag och fröet till Automobils A-test var sått.
Vi lanserade A-testet i Automobil 4.05, i numret därpå var även A-sprinten på banan.
Inget hokus pokus,
egentligen inget nytt alls för folk i fordonsdynamikbranschen. Bara ren och skär undersökande journalistik i kombination med körprover som varje större biltillverkare med självaktning utför innan de sätter sina alster i produktion. Kanske just därför smått revolutionerande bland biltidningar. Vi ville ha objektiva mätresultat som stöd för våra subjektiva upplevelser och vi såg till att få det.
Till dags dato
har ett 70-tal bilar genomgått hela eller delar av vårt A-testprogram. Vi har sållat fram ett antal bilar som utmärker sig genom topprestationer - långt i från alla förhandstippade. Vi har kunnat beslå flera självutnämnda atleter med att ha dålig kondis när de väl ska upp till bevis. Vi har knutit begreppet »körglädje« till ett antal enkla parametrar som bilen måste klara.
Nu tar vi ytterligare ett steg
framåt med en helt ny presentation av testresultaten där vi tagit fasta på de moment som vi vet är mest uppskattade. Vi har tonat ned somligt, lagt till annat och vässat grafiken.
Arbetet har pågått i kulisserna under några månader och e-posttrafiken mellan Stockholm och Göteborg har varit intensiv. På västkusten huserar nämligen Gunnar Linn, oslagbar när det gäller att levandegöra komplicerad teknik genom gladlynt grafik.
Gunnar är den ena
av våra nya medarbetare på redaktionen. Den andra är vit och svart med röda dekaler, din gasglada ciceron i det nya A-testet. Jag kunde inte låta bli en provtur, som du ser.
Och om du hör någon som tutar i biltidningshyllan är det A-kojan som ligger för omkörning.
Kommentarer
Sveriges idag bästa biltidning. Blanda lika delar analog subjektivism med digital objektivitet och resultatet är en totalt revitaliserad publikation. hur gör man för att få skriva för er?