Bild
Nästa artikel

»En hjärntrust som lyst i tidningen spalter«

LEDARE 2.09

Som toppresterande idrottsmän vet är det bara att gå ut hårt och öka efterhand.

För exakt fem år sedan skrev jag min första ledare i Automobil. Det här blir min sista -  det är tid för en ny frisk kraft att ta stafettpinnen.

Dags för en tillbakablick på 60 månader och 57 utgåvor som passerat med varvräknarnålen bergfast parkerad i rödmarkeringen? Knappast, låt mig bara konstatera följande:



En chefs viktigaste egenskap

är att omge sig med människor som är bättre rustade i hjärnkontoret -  smartare och mer belästa - än chefen själv, och om det är något jag är stolt över att ha åstadkommit så är det just detta. När Automobils redaktion samlats har det varit en hjärntrust som det formligen sprakat om och det har synts i tidningens spalter.

En biltidning måste sikta i hjärtat, men tack vare Sveriges vassaste medarbetare har Automobil som få andra även stimulerat de små grå hos sin läsekrets. En aldrig så »fet« bredsladd riskerar att blekna i minnet, en god bilhistoria gör det inte.



Jolmig nostalgi är däremot

en ingrediens som vi avstått från, inte minst i våra reportage om klassiska bilar. Det blir inget av den varan nu heller, bara några tidsenliga listor som summering.

Fem bilupplevelser som varit särskilt minnesvärda:
1) Ford GT på uppländska småvägar,
2) Caterham CSR200 på Gotland Ring,
3) Porsche 959 i två upplagor på Ã-sterlen och runt Karlstad,
4) Saab EV-1 runt Trollhättan,
5) Porsche 996 »40 Jahre« på Nürburgring.

Sex album som varit särskilt kreativitetsfrämjande att ha i lurarna under skrivpassen (utöver världens bästa internetradiokanal, Radio Paradise):
1) Whisper Not med Keith Jarrett, Gary Peacock och Jack De Johnette,
2) Atsa My Band med NRBQ,
3) The Lonesome Jubilee med John Cougar Mellencamp,
4) Mäster Cees Memoarer, del 3 med Cornelis Vreeswijk (i synnerhet de makalösa Bellman-tolkningarna),
5) How The West Was Won med Led Zeppelin,
6) Wickman in Wonderland med Putte Wickman.


Fem önskningar för fortsättningen av 2009:
1) att Volvo ab ingår joint venture med någon medelstor, rapp och frisinnad biltillverkare om att köpa, driva och vitalisera Volvo Personvagnar,
2) att Saab Automobile hittar en likadan lösning,
3) att en seriöst menad miljövänlig sportbil i rimlig prisklass begår debut,
4) att Automobil stärker och befäster sin ställning som Sveriges främsta biltidning om sportbilar och sportiga bilar.



Jag är övertygad om att förutsättningarna

för punkt fyra är de allra bästa - som alla toppresterande idrottsutövare vet är det bara att gå ut i högsta tempo och öka efterhand.

Från och med nästa nummer möter du Niklas Carle på den här sidan. Han har under en följd år varit redaktionschef för Automobils systertidning Bike och han har redan gästspelat ett par gånger i våra spalter. Inte minst när vi bytte fordon för en vecka, då Niklas fick prova på livet som sportvagnsförare och jag gav mig på att betvinga två av marknadens mest råbarkade tvåhjulingar (Automobil 1.08).

Jag lämnar Automobil, men inte Sveriges mest fartfyllda motortidningsutgivare - OK Förlaget. Det finns alltså chans att dina och mina vägar korsas i någon av förlagets produkter även framgent.

Till dess - tack för en fantastisk resa!
 

Taggar: Kåserier

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#1
Per
2009-06-03 15:21

Tack för att du gjort Automobil till den bästa motortidningen.

#1
Sigge
2009-06-18 20:57

Har ni helt slutat uppdatera sidan? Har tidningen och webbsidan lagt ned? När skedde senaste uppdateringen februari?

#1
Magnus Olsson
2009-07-18 15:32

Fem önskningar för fortsättningen av 2009:
3) att en seriöst menad miljövänlig sportbil i rimlig prisklass begår debut

Det finns inga "miljövänliga" bilar. Enda miljöbilen är ingen bil.
En sportbilstidning ska absolut inte börja prata om "miljö", då kan vi lika bra sluta ha bilar över huvud taget!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.