En svensk Automobilkanon
Sommarens kulturdebatt rasade kring behovet eller inte av en så kallad litterär kanon.
Man kan undra om de som bäst behöver träffas av en salva från en sådan lade märke till det hela. Det gällde i alla fall ett förslag om att låta skolelever få en basdos svensk litteraturhistoria som obligatorium (= tvång, ett fult ord i all skoldebatt så det skippade jag) innan de släpps ut i livet. En ädel tanke. Mycket riktigt gick svensk kulturkår i taket, somliga av glädje, andra av ilska.
Frågan är förstås
hur stor en lämplig kanondos är och hur den ska blandas för träff och avsedd effekt, vilken den nu är.
Inte ens en gammal språkfux och svenskadjunkt som jag vet hur man ska göra, det finns ju alldeles för många bra böcker. Så länge man väljer bland dem och får eleverna att läsa dem i stället för de dåliga är det gott nog. Den uppgiften får vi väl betro lärarna. Annars måste vi be dem byta jobb, det vore väl - som det heter i alla möjliga sammanhang numera - kanon.
Att välja ut
en automobilkanon verkar mycket lättare tycker jag. Till min oförställda glädje ser jag nu att en sådan är i vardande. "Bilbedrifter du måste ha genomfört innan du fyller 50 bast, på det att du ska betraktas som en habitué, en hedersperson, en motormänniska och som allmänt tillförlitlig i stora och mindre sammanhang av såväl privat som officiell natur" lyder det snärtiga utredningsuppdraget.
Här räcker det
med fem kanongrejer, sedan är du konfirmerad, frälst och riktigt svensk på en gång, föreslås det. Jag har lyckats lägga rabarber på examinatorskommitténs lista som snart ska ut på en rejäl remissrunda i slott och koja:
1) Körning av tidig Alfasud. På det att du ska få insikt i hur en bil med bara 1,2-liters fyrcylindrig motor kan ge större såar av körglädje än det värsta 500-hästarsmonster. Examineras på Ring Knutstorp, kravet för kursgodkännande är att ha lyft innerhjulet bak tre kurvor i rad. Problemformulering: Hitta en bil i obruten förpackning!
2) En dag i Saab V4. På det att du ska få insikt i hur kul det är att köra med rattspak och på plats leva dig in i Legenden om Den Stora Understyrningen. Praktikperioden förläggs till kurvig snöväg, för MVG i högfartsprovet krävs fullbelagd, sjusitsig Saab 95 där de två sista tittar bakåt.
3) Bakjour i Porsche 911. På det att du ska få insikt i hur svårt det är att köra med bredsladd inför en fotograf, trots alla bilder och allt snack i motortidningarna som pekar på motsatsen. Till ditt förfogande står en 1967 års 911S, Pariserkurvan på Mantorp Park och två timmar. Problemformulering: Klara ett jämnt uppställ i minst 70 procent av kurvan inom utsatt tid. Annars blir du uthängd själv.
4) Skriv fyra kanongrejer om bilar. På det att du ska skriva fyra kanongrejer om bilar så att du har skrivit fyra kanongrejer om bilar. Argumentera inte emot för då blir det kvarsittning! Vi ska bara återinföra den först. Problemformulering: Skriv om Jaguar utan att nämna ordet "katt", sätt en rubrik till nya Peugeot utan att ordet "Lejon" syns till, skriv en artikel om Mercedes utan att pladdra om "stjärnor" och en om BMW utan att slänga dig med uttryck du ändå inte begriper, som "Bayern", "Chris Bangle" eller "dubbel-VANOS".
5) Skriv ett läsvärt kåseri. På det att du… nä, hörni, någon måtta får det väl ändå vara på vilka krav vi ställer på de här stackarna?
Kommentarer
Lotta skriver:Sjutton ockse5 jag som peicrs kf6pt 2 se5 fina brickor av dig. Nu killar det i fingrarna igen se5 ff6rbaskat snygga!!Hihi, tack!! :)