En vecka på jobbet
Sticka ut hakan och på den samma mottaga en fet smäll på morgonen vid ankomst till jobbet och en fet smäll på kvällen vid hemgång. Det är vad alla som har till yrke att skriva om bilar bör göra, tänkte jag när jag i efterhand ögnade igenom en veckas sysslor.
I biltidningar kan man ofta läsa putslustiga skribenter beskriva sitt arbete som om det vore en börda, »ett hårt jobb men någon måste ju göra det« skriver de, med inte så lite ironi gentemot läsaren. Men ironi är det svåraste som finns och vad det egentligen handlar om är att få betalt för ett oförskämt nöje. Plus svår skrivångest i förekommande fall. Bilder som allihop ramlat ur sitt minneskort kvart i lämning till tryckeriet. Texter som försvunnit som värmepuffar i den binära rymden fem i lämning. Sådant händer. Men totalt sett: ett oförskämt nöje att skriva i biltidning.
Så detta gjorde jag den där veckan:
Måndag
Flygfält, fyra testbilar i GTI-klassen. Kallt som tusan men dugligt för säsongens sista uteövning. Under fem grader varmt och asfalt är omöjlig att mäta bilar på. Fotografering, konbanekörning (jag sladdade långt ut i gräset vid sidan om när ingen såg), anteckningar på sladdrigt block (vart tog de vägen, ta med bandspelaren nästa gång!), stående lunch (slafssallad med iskall pasta, en halv banan, Snickers och en halv Loka), mer foto (vi skulle ha haft förlagets fotopickis Nissan Navara i dag!), konbana igen, anteckningar (och en Snickers till, skäms). Gäspade.
Började dagen 08.00, hemma 19.30.
Tisdag
Lämnade tillbaka en gti-bil till generalagenten. Ramponerade under samma utflykt en fälg till en annan bil mot en trottoarkant. Klant. Ute med Niklas och plåtade BMW X6 M till detta nummer. Härligt höstväder men motionärer med hundar strax intill tittade väldigt snett på den stora bilen. Fotografering av fyra Porsche till ett kommande nummer, intensivt men oväntat smidigt. Två reportageplåtningar för ca 20 sidor på en ljuskort höstdag – svenskt rekord? Dammsög en Mini Works, högtrycksspolade en obeskrivligt skitig Golf i förlagshusets eminenta men odörockuperade tvätthall. Skrev artikel om rysk superbil, skickade 20 mejl, läste 75 inkommande. Gäspade.
Började 08.00, hemma 20.00.
Onsdag
Studerade testresultat när Daniel sorterat fyra miljoner GTI-testsiffror. Förberedde morgondagens plåtningar (en Audi S3 och två superexklusiva italienska fullblod som kommer i ett kommande nummer). Detta betydde hårdstädning av Nissan Navara (vilken otrolig förmåga att dra till sig sopor, men ett underbart arbetsredskap), koll att stativ, kamerahållare och alla kilometer gaffatejp fanns på plats. Skrev småsaker, redigerade en hög texter från Magnus, Anders, Niklas och Daniel. Kul! Vassa pennor här. Gäspade.
Kom 09.15 (ajabaja), hem 18.00. Goddagspilt!
Torsdag
Mejl i massor, bland annat om tillståndet i Skottland där en Ferrari 330 GT jag skrev om i Automobil 9.08 renoveras. Då var den sällsamma italienaren i skönt försjunket skick, efter nästan 30 år i ett garage. Som av en händelse ska vi i dag till Eskilstuna och Oscar Gyllhamn som driver Classic Garage. Det var hos honom Ferrarin stod när jag gjorde reportaget. I dag är det de exklusiva italienska fullbloden (okej då, Ferrari 365 GT4 2+2 och Lamborghini Espada) som ska utkämpa en duell. Vilka bilar … Daniel ligger i som en rem med kamera, fjärrutlösare, lampor, paraplyer och stativ, samt krälar omkring som en orm i bilarna för att få de bästa vinklarna. Att han var så vig?
Åkte hem. Gäspade. Började 08.30, hemma 19.30.
Fredag
I dag var det enligt Det Heliga Påbudet vår tur att bjuda OK-förlaget på fika, så Helena i receptionen kom förbi och frågade om vi hade tänkt ut något särskilt. Som var och en förstår och Helena mycket väl visste hade vi inte tänkt alls, så tack ska du ha för bullarna, Helena. Goda var de. Sedan intensiv jakt på bilder som ännu saknades till det nummer du håller i din hand. Ser du några vita ytor vet du att vi misslyckades. Skrev och skrev och skrev och skrev (detta vill jag att förlagets ledning läser en gång till). Det var totalt tvång, tidningen trycks på tisdag – på tisdag? Mamma! Daniel och Niklas skrev och skrev och skrev de också. Sedan gäspade vi.
Började 08.45, slutade 18.15.
Lördag
Till Dalarna och tog hem vattenpumpen från sommarstugan. Följande bilar upptäcktes här och var under färden och plåtades för ev. framtida bruk: Lancia Flaminia 2,8, Fiat 130, två Alfasud, en Bitter 3,9 (byggd på Opel Senator, en fin bil), två ur-Scirocco, en Amazon med USA-stötfångare, en Toyota LandCruiser i kalasskick, mitt-sjuttiotalare.
Söndag
Skrev det här. Glodde. Gäspade.
Måndag
Ut med hakan igen.