Bild
Nästa artikel

Ferrari - bara för läppläsare?

DEBATT * SKRIV EN KOMMENTAR!

Är Ferrari ett bilmärke bara för posörer och folk som egentligen inte använder sina bilar? Tål Ferraris bilar att nöta på - eller är det en helt ovidkommande faktor? Debatten har varit eldfängd - ge DIN SYN PÅ SAKEN i kommentarsfältet!

GÖRAN CEDGÅRD: FERRARI KAN INTE TAS PÅ ALLVAR


Er artikel (Automobil 10.07, sidan 18) befäster vad jag länge vetat. Ferrari är egentligen ingen bil - utan en pryl för garaget.

Den klarar ju inte 19000 mil utan reparation av en tätning för 225 000 kr. Tror nog att de bytte hela motorn. Annars har de problem!



Jag lovar dig att den Ferrari som klarar tre års åretruntkörning i Sverige med kallstarter, salt, regn etc. inte är tillverkad och aldrig kommer att bli det.

Kamremsbyte vart annat år för 35 000 kr. Var är kvaliten här? (Borde ha kugghjulsdrivna kamaxlar med tanke på prislapparna). Ferrari lirar ju i gärsgårdsserien tillsammans med Opel och kompani.

Vakna upp och se sanningen som den är. Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Lamborghini och Ferrari är alla bilar byggda för medelhavsklimat och kvaliten är därefter - låg.

Det är bara att läsa i systertidningen Teknikens Värld för att se hur italienska bilar generellt står sig i konkurrensen med de tyska.

På en punkt kan jag ge märket kredit. Ferrari 250 GTO Pierro Drogo - Ulf Norinders sagolika mörkblåa bil är helt okej att ha som samlarpryl i garaget eller stora rummet med för den delen.

Men det är också allt. Ferrari är som Harley-Davidson -visa omvärlden att du har pengar. Köra de är av sekundär betydelse.


Köp en Porsche istället. Den fungerar och är överlägsen kvalitetsmässigt. Ferrari är endast för garagemaffian som sitter och läppsmäller och polerar i garaget och tycker de är häftiga när de en gång om sommaren tar P-plats på golfbanan eller var dom nu vill synas. Patetiskt!
GÖRAN CEDGÅRD


LEIF LINDSTRÖM: TVIVLA INTE PÅ FERRARIS DRIFTSÄKERHET


Oj, så många fördomar på en gång, Göran Cedgård! Ditt angrepp på ett av världens mest berömda bilmärken och deras ägare osar både krut och svavel. Det är inte utan att man undrar varför?

"Ferrari är endast för garagemaffian..."
Jag skulle nog sagt att du haft ganska rätt för 20 år sedan, men inte 
numera. Ett flertal av ägarna använder sina bilar regelbundet, på vägen och på trackdays. Att de inte kör vintertid i salt och slask är väl knappast konstigt.

Nästan alla ägare av sportbilar väljer att ställa av sina ögonstenar när skitvädret tar över. Men det finns inget som säger att det inte skulle fungera att köra Ferrari på vintern.

Ditt snack om kvalitet har heller ingen substans. Världens mest slitna uttryck som ofta används när man inte har något konstruktivt att bidra med. Teknologin hos Ferrari är på högsta nivå och det gäller både racerbilarna och de som tillverkas för landsvägsbruk.

Framgångarna på världens racerbanor är oöverträffade och det beror förstås på att Scuderia Ferrari gör jobbet bättre än någon annan. F1-bilarna är inte enbart snabbast, de är också mest tillförlitliga, vilket har resulterat i VM-titlar sex gånger av åtta möjliga under 2000-talet.

Ferrari- och Maserati-bilar dominerar också GT-klasserna, mycket beroende på att de har den bästa driftsäkerheten.

Fiat och Alfa håller inte heller måttet, enligt dig. Vilken erfarenhet har du av dessa bilar? Jag har ägt ett 20-tal olika modeller av nämnda märken och haft ytterst få och små problem.

De flesta ägare säger det samma men påpekar samtidigt att man åtminstone förr hade bekymmer med service och tillgång på reservdelar. Detta har dock förbättrats avsevärt sedan Olle Olsson-bolagen tog över.

Vad beträffar statisk så svänger det ganska ordentligt beroende på vilka undersökningar vi väljer att studera. Och det är långt ifrån alltid till tyskarnas fördel… Det man kan se är att vissa japanska tillverkare envisas med att nästan alltid ligga i topp - ett faktum som är svårt att bortse från.

Vad jag har svårt att förstå är vad som ligger bakom dina rader? Du äger tydligen ingen italiensk bil och uppenbarligen har du inte heller för avsikt att köpa någon.

Det innebär att du kan använda dina pengar till något annat som du tror mer på. Så, vad är problemet - handlar det verkligen om bilar eller är det något annat?
LEIF LINDSTRÖM

NILS-GUNNAR HAGMER: EN FERRARI SKA INTE "BRUKSAS"


Nu har jag läst Göran Cedgårds insändare för tredje gången och jag måste erkänna att jag är häpen!

Tror du att Ferraris tekniker överhuvudtaget tänkt tanken att deras bilar ska "bruksas" i ett litet obskyrt land med mestadels tråkigt väder? (Detta gäller väl supersportbilar generellt varifrån de än kommer).

Tror du att de som köper en Ferrari har "kvalitet" som det absolut viktigaste på kravspecen eller kan det finnas andra parametrar som är viktigare för dem?

Själv har jag, under de tjugo år jag haft körkort, pendlat i bilinnehav mellan mina två favoritmärken. Märkena är Alfa Romeo och BMW.

Jag får nog erkänna att de gör ungefär samma saker. De tar mig dit jag vill och även om klangen när man stänger dörren är vackrare i BMW så har ingen av dem någonsin lämnat mig sticket vid vägkanten. Trevligt har jag i båda märkena.

Ett tips, köp en Volvo V70 och ta en riktigt lång prenumeration på Teknikens Värld så ska du nog se att du blir nöjd med tillvaron!
NILS-GUNNAR HAGMER

STEFAN ÅSTRÖM: DU ÄR EN TRÅNGSYNT TRÅKMÅNS, GÖRAN


Svar till Göran Cedgårds insändare i Automobil 2.08. Det är uppenbart att du inte ens provkört någon italiensk bil de senaste 15 åren.

Ta och läs begagnatartiklar om de senaste Alforna i "systertidningen" Teknikens Värld (mig veterligen tillhör den inte samma förlag som Automobil) så ska du se att de har skrivit ganska positivt om dem.

Sedan kanske du ska ta en provtur, du kommer garanterat att ångra dig att du varit en trångsynt tråkmåns hela livet.
STEFAN ÅSTRÖM
Hisings Backa

NICOLAS SUNDBERG: KÖP VIAGRA, SLUTA GNÄLLA!


När jag läser Göran Cedgårds insändare i Automobil 2.08 slås jag av ett par saker.

Killen är full av fördomar han inte vill bli av med (inga fakta, bara egna slutsatser och gamla "sanningar"), han är avundsjuk på de som både kan köpa Ferrari och spela golf och slutligen är han är trångsynt eftersom han inte kan förstå att människor har andra värdegrunder än vad han har.

Det kan man kalla patetisk människa. Köp Viagra och sluta gnälla.

Till er andra, förhoppningsvis mindre trångsynta människor vill jag säga: Vi ska vara glada att det fortfarande finns fler tillverkare än de tyska och japanska. Det kanske inte kommer vara så länge till i den grymma prispress som finns inom automotive.

Tänk vad de nationella särdragen har skapat för bilar:

Japansk lyhördhet och galenskap (Toyota och Skyline), tysk race och perfektion (VW och 911), fransk kreativitet och brukstänkande (Renault och 2CV), italiensk race och estetik (Ferrari och Fiat 500), engelsk stil och hantverkstradition (Jaguar och McLaren F1), amerikansk vulgaritet och vinnarmentalitet (Chrysler och GT40), svensk ihärdighet och säkerhetstänk (Volvo och 9-5, tänk att den sistnämnda fortfarande tillverkas.!).

Mångfald är skithäftigt!
NICOLAS SUNDBERG
 

Taggar: Kåserier

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (12)
#1
Per
2008-05-10 18:56

Köp in och testa!

Köp in till Automobils teststall, en ny Ferrari, en Gallardo, en 911 och en Audi R8.
Kör dom 10 000 mil och se vad som händer!!
Det kan blir många intressanta tester och artiklar.
//Per

#1
Ted
2008-05-14 11:53

Är själv ferrari ägare (f355 gts), njuter varje gång jag tar ut den för en runda.
Finns inget bättre än att möta solnedgången i en ferrari.
Jag har haft porsche, M3, Rs4 mfl men inget å den menar jag absolut inget annat land än italien erbjuder denna underbara glädje som man känner själv och även av folk som tittar på bilen.

Ferrari är ingen bil det är passion.
Jag brukar säga att den som inte gillar ferrari har heller aldrig åkt någon.

sen så kan jag ju säga att en Rs4 är precis lika dyr att hålla igång som en ferrari, RS4 blir tom dyrare då den brukas mer som vanlig.

Annars håller jag med patrik i hans inlägg.

[Visa mer...]
#2
Göran Svensson
2011-01-26 16:56

Mina erfarnheter av Ferrari är en 328 GTB som jag ägde några år under 90-talet. Jag blev aldrig stående någonstans längs vägen men elfel var inte ovanliga och den läckte olja med resultat att packningar var tvunget att bytas och kamremmar o service mm kostade på - räknar man samman de totala verkstadskostnaderna under de år som jag ägde bilen så var de nästan lika stora som inköpspriset! Fruns gnäll på att semesterpengarna varje år gick till verkstadsfakturor gjorde att jag köpte en ganska ny 911 -97 och den funkade bra förutom att den tvärstannade på autobahn mitt i natten när den s.k. styrboxen gav upp, när jag lovat frun en avkopplande bilsemester i Europa. Det tog tre veckor att få fram rätt styrbox och vi åkte runt i en Passat under semestern... 911:an var dock betydligt roligare att köra än 328:an även om 328:an var snyggare i garaget. 911:an blev dock alltmer sällan körd, vilket är ett illavarslande tecken för mig och till sist så sålde jag den. Bilar ska köras anser jag och när dom inte körs så har man tröttnat och då ska man sälja - allt enligt min mening. Vilse i bildjungeln så var jag utan "kulbil" några år tills grannen plötsligt kom hem med en av en bilhandlare lånad Corvette -08. Grannen vågade inte köpa bilen av rädsla att bli hånad av sina kamrater på Golfklubben så då köpte jag den istället. Jag som alltid sagt att jag aldrig ska äga en jänkare... Hm.. Nu tre år senare så kör jag min bil så ofta jag kan på sommaren och jag får en chock varje gång jag servar den - det är ju så löjligt billigt! Sen "rastar" jag mina kompisar när de försöker hänga med i sina Porschar, Maseratis o Alfor men det får mig bara att må bra och le... (Känner ingen som har en Ferrari längre, alla som jag har känt har sålt sina.) Lite fånigt är det dock när man tankar Corvetten, det händer ganska ofta att folk LER åt en när man står där bredvid bilen o slangar soppa, de kan t o m ge en komplimang om att bilen ser häftig ut - det hände ALDRIG när man tankade 911:an.. Åter till ämnet: Det är fullt möjligt att dagens Ferraris är väldigt bra bilar men jag är löjligt lycklig med min Corvette och jag är inte ens lockad av tanken att byta den mot en Ferrari. Planerar just nu en ny resa till kontinenten med frun till våren, förra året var liksom föregående år på alla sätt en succe...

[Visa mer...]

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.