Körglädjematematik
Alla bilar är körglada numera, åtminstone i annonserna. För somliga gäller glädjen mest i relation till när bilarna står still, åtskilliga skrindor är svårt avdomnade när de börjar rulla, oavsett bakluckeemblem, spoilerdjup och toppeffekt.
Redan här skulle jag vilja be dig att ta en paus, plocka fram en biltidning (annan än Automobil om du har någon, annars går det inte) och aktivera sök- och bytfunktionen i ditt ordbehandlingsprogram.
Tag en biltext
vilken som helst där körglädjens fikonord "dynamisk, kompetens och ultimat" spritt sig som cancer (det gäller nästan alla biltidningstexter) och ersätt med "flegmatisk, gnällighet och torftig" så ska du få se på kör- och läsglädje. Jag gör så i de floskelfyllda pressreleaser bilföretagen skickar ut om nya modeller, de reklambyrådyrt hopkomna texterna svämmar över av "dynamik, optimerad och körglad" även om etablerade surhinkar som Seat Kanarieöarna 1,1 diesel eller vad de heter. Förbluffande ofta åker dessa reklamtexter ograverade rakt in på biltidningarnas nyhetssidor på webben, eftersom det blir så enkelt att vara redaktör då och eftersom många blankt sk-r i etiken bara för att det är webb. Men med lite sök och byt kanske man skulle öppna den ironiska bilsajten, i körglädjens namn, håva in några pigga nätmiljarder medan hypen varar.
Det har sagts
tusen och en gånger förut, Lotusgrundaren Colin Chapman's idé om "To add speed, add lightness" håller streck ju mer vi hukar under växthuseffektens vålnad. En av de bilar som erbjuder mest körglädje heter Toyota Aygo och har något så löjligt som en enliters trecylindrig tvärflöjt på 68 hk under huven. Aygo toppar kanske 150 knyck men fartupplevelse är relativ, särskilt i kombination med ljud. Aygo låter som en påtänd trumpet och är det närmaste radiobilarna på Gröna Lund som finns. Kommer du ihåg hur du som sexåring skrattade när du körde radiobil? Skrattar du lika mycket när du kör din bil i dag?
Liten, lätt och rolig,
det är bilen för framtiden. Det är ingen slump att Toyota och Volkswagen kör stenhårt med sina småkoncept iQ och Up! Förutom att de kan tankas med en nysning är de läckra att se och tänka på, viktigt nu när image seglat förbi innehåll som viktigaste köpkriterium. Vi kan inte få bilar av denna sort till marknaden fort nog.
Men jag går i bilbytartankar redan nu så med hjälp av enkla ekvationer räknar mig i stället fram till rätt val. Med snart utflugna barn behöver jag inte längre en superflexibel mini-MPV som den Opel Meriva som tjänat familjen väl. Ska det fraktas säng eller kylskåp (som Meriva glatt sväljer) kan jag hyra släpkärra.
Jag lägger in
mina nya behovsvariabler: plats för två, lagom komfort, stor körglädje, genuin byggkvalitet, bagageplats för golfbagar eller fyra däck och god totalekonomi över tiden. Var jag hamnar? I en 944 S! Det är så nära Toyota iQ och Volkswagen Up! jag kan komma just nu.
Det vore mig främmande att argumentera emot den klassiska matematikens läror, jag går nu att presentera för min käresta hur jag lett i bevis att ett Porscheköp är det bästa både för oss båda och för världens framtid. Ã-nska mig lycka till.