»På tal om kurvor, våra egna pekar åt rätt håll«
Prestandamässigt underlägsen, men i allt annat alltid så mycket bättre.
Förra ledarens uppmanande text om att skicka in sin egen tolkning av Saab-känslan resulterade i flera mejl. Alla tolkningar var inte positiva, men hade flera gemensamma nämnare där den vanligaste var att man förknippar Saab med prestanda. En annan var kvalitetsjämförelser med andra tillverkare. I ett mejl tas Audis resa upp som referens till den Saab borde ha gjort, och ofta nämns turbo. Någon är påläst och refererar till Talladega och en tredje till wastegate. Frilansjournalisten Magnus Hansson träffar dock bäst:
»För mig blir det aldrig mer Saab än när pappa brände iväg med en 9000 Turbo 16 V i slutet av åttiotalet. Villaområdet hoppade både höger och vänster – klart snabbast på gatan – men vi köpte en BMW 520i. Prestandamässigt underlägsen, men i allt annat alltid så mycket bättre. Där är min Saab, ett försök, ett hemmabygge, som aldrig räcker ända fram.«
KANSKE HADE CHRISTIAN von Koenigsegg med kompani kunnat vända steken genom att ta tillbaka det som fick villagatan att hoppa åt två håll. I detta nummer ger Christian von Koenigsegg dig sin egen version av det som kunde blivit vändningen för Saab. Dessutom berättar han historien kring sin egen verksamhet, från det första Nutek-lånet till det som idag är en vinstdrivande tillverkning av superbilar. Vi bjuds även en förhandstitt på några tekniskt innovativa motorlösningar, saker som skall bidra till att kurvorna fortsätter att peka uppåt.
På tal om kurvor – vi har alltid älskat dem – pekar våra egna definitivt åt rätt håll. Enligt de senaste rapporterna från TS (AB Tidningsstatistik) är vi en av ett ytterst fåtal i branschen som ökar i försäljning. Detsamma gäller räckvidden som mäts av Orvesto.
I förra numrets ledare skrev jag att det är skönt att man inte kan sätta siffror på allt. Sant, men ibland är det trots allt skönt att få bevis på att man är på rätt väg.