Bild
Nästa artikel
»Rise and shine, Japan!«

»Rise and shine, Japan!«

LEDARE 7.10

I varje Automobil vill vi få med en palett roliga bilar också i nationalitet, men som den inbitne redan har konstaterat denna gång: Japan? Vad hände med floran överkomliga sportbilar från den uppåtgående solens land? Toyota Supra, Celica och MR2 är borta. Mitsubishi Starion, 3000 GT och Eclipse, var är de? Putz weg. Nissan 300 ZX är nu 370Z och en mikroskopisk parentes i vårt land. Kanonroliga 200 SX, snudd på folksportbil, har ingen ersättare.

Så är det Honda, i flera avseenden ett av mina favoritmärken men just nu på läktaren i sportpalatset. Det är därför jag med intresse läser en intervju med Takanobu Ito, vd för Honda Motors Corporation.

För drygt 20 år sedan var han som ung ingenjör med i det projekt som slutade i aluminiumsuperbilen Honda NSX, ett exempel på vad Honda innerst inne står för: filéad teknik med intelligent syfte. NSX var så smart att det räckte med en 2,7-liters V6-sugmotor för att bilen med en lätt bugning skulle köra ifrån V8- och V12-konkurrenter.

När vd Ito trädde till förra året fick utvecklingen av en NSX-efterföljare med V10-motor giljotinen. Det var säkert ett klokt beslut, då, och med den bestyckningen. En ny NSX ska givetvis ha V6-motor. Högst.

I fokus nu står bränsleekonomi och avgasrening. Där gjorde Honda framsteg redan 1972 med cvcc-motorn i Civic, men bidragen i dag är lama. Hybridtekniken i Insight, Civic och CR-Z har mötts av avslagna applåder eftersom den knappast sparar någon bensin. CR-Z är lätt vilse överlag; där alla hoppades på en ny darling som CRX kom en sportbil på trampcykel. Hondas dieselmotorer är förfinade men knappast världsledande.


Trycket på att få till de totala egenskaperna i en diesel är inte lika stort i Japan eller gentemot USA som för franska och tyska tillverkare på hemmaplan och i Europa. Snart kommer en förnyad Civic. Honda-vd:n Ito sågade det första förslaget till helt ny bil eftersom den var för stor och för törstig. Den inställningen är lovande.

Återstår Honda och sportbilen. NSX är fortfarande dyr trots att bilarna nu är så gamla, så som milstolpar utan efterföljare brukar hålla priserna. »Jag älskar sportbilar men vi måste hålla i plånboken« säger vd Ito i Automotive News-intervjun. Något säger mig att den dag Honda väl slackar tömmarna en smula och presenterar en riktig sportbil igen, då kommer de andra japanska märkena att se det som ett klartecken.

Taggar: Kåserier

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.