Bild
Nästa artikel
»Vi fick plats fem personer i Helgonvagnen«

»Vi fick plats fem personer i Helgonvagnen«

LEDARE 4.11

"Automobil har denna gång bakat en tårta för jubilaren."

Första gången jag kom i kontakt med begreppet folksportbil var vi en massa folk men bara en sportbil. Det blev alltså trångt värre för oss rekryter som var kvar på luckan på Ing 2 i Eksjö under helgen när vi plötsligt fått för oss att åka till Jönköping en lördagkväll 1977.

Affischen nere vid Stora Torget utlovade ju damernas dansafton på stadshotellet i Smålands Jerusalem!

Bil hade en kille som hette Eriksson. Något förnamn kände jag inte till. Kruxet var att Erikssons bil utgjordes av en tio år gammal, vit Volvo 1800 S.

I dag är man smidig som en spis i sin arma lekamen, men då var det en smal sak att börja böja, bända och knöla in sig bäst det gick. Tro det eller ej, vi fick plats fem drasuter i Helgonvagnen. Vi hade under glam och stoj ormat in oss två och en halv där bak och två och en halv där framme och smattrade snart högljutt, på det oefterhärmliga vis P1800 smattrade ur sina snygga dubbla avgasrör, i väg mot hägrande tjugoåriga kvinnor.

Var kvällen slutade minns jag inte men jag åkte mol allena i en rälsbuss tillbaka till Eksjö en ovanligt blek söndagförmiddag, till skarvarnas dånande dunk.

I dagarna firas femtioårsjubileet för den svenskaste och samtidigt mest internationella av alla sportvagnar, den odödliga »pearton«. Jag tycker att den snabbt intog samma plats på bilscenen som exempelvis Volks-wagen typ 1, Hundkojan och Citroën 2CVsom en modell det omöjligen går att missta för någon annan. Den känslan har bara förstärkts under åren, P1800 är fullkomligt stilunik även om man med lite möda kan dra fram en och annan modell som säkert inspirerade dess unge designer Pelle Petterson.


Automobil har denna gång bakat en tårta för jubilaren, hoppas att ingredienserna ska smaka. Let us know. Att ställa ett riktigt toksnyggt exemplar i studion har länge varit en dröm och med unge Simon Hamelius fotografiska resultat framför ögonen tycker jag att den uppfyllts. Och tack för lånet av din enastående bil, Mark Bergfors!

En runda till västkusten resulterade i ett möte med legendaren Pelle P., som på senare år äntligen fått »upprättelse« som designern bakom P1800 – något alla känt till men som Volvo inte officiellt bekräftat förrän företagets eminenta Heritage-avdelning med Claes Rydholm tog tag i saken en gång för alla. Sett i perspektiv till annat som händer omkring oss – och säkert med den ödmjuke Pelles ögon – har det väl inte vara världens viktigaste angelägenhet men det var ändå en snygg och korrekt gest.

På Volvomuseet kan man tassa runt direktör Engellaus personligt utrustade 1800 S i unik metallicfärg, avnjuta den gräddfärgade Ghiaprototypen nummer 2 och insupa atmosfären kring världens allra första Volvo 1800 ES, a true golden delicious. Det sätt på vilket min utmärkte reporterfotograf Östlund fångat museibilarna känns också som en dröm förverkligad. Oroas icke, Daniels kåseri är åter i nästa nummer.

Lördag 7 maj är det Volvomuseets dag, passa på att åka dit och se bilarna. Eller kör ner en sväng till Essen-mässan, världens största veteranmässa, nu i dagarna vet jag. Där har Volvo Heritage en speciellt komponerad och välfylld monter med P1800-exemplar i anledning av jubileet. 

Taggar: Kåserier

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.