Audi RS5 bansmiskare och GT
Ett kraftigt första intryck blir bestående, samtidigt visar Audi RS5 på sin kapacitet av att vara mångsidig.
Första intrycket är att RS5 är oerhört lättkörd och väldigt snäll, rentav lite mesig! Styrningen känns traditionellt Audi, stadig, lättgående men inte med särskilt mycket känsla. Motorn hörs inte alls, S-tronic lådan växlar snabbt och smidigt. Växlingarna märks mer på att varvräknaren faller tillbaka än på något annat. Fjädringen är fast men inte idiothård. Trots att testbilen är utrustade med de 20-tums fälgar som är tillval, förskonas de åkande från vägbanans värsta ojämnheter.
De bilar vi journalister får köra på Ascari är extrautrustade med sportdifferential (för 11 600 kr, Audi är som vanligt duktiga på att ta betalt för extrautrustning). Vi fick också möjlighet att testa det aktiva chassit drc (Dynamic Ride Control), vilket kommer att erbjudas som tillval från och med i höst. Med DRC i hårdaste läget blir RS5 ännu mer lättkontrollerad och en ren njutning, i alla fall på Ascaris släta asfalt. Det är lite förvånande att inte DRC går att få redan från start men det har helt enkelt inte hunnits med.
RS5 väger modiga 1 795 kg och det krävs en rejäl portion tysk ingenjörskonst för att förvandla denna dunderklump till en lättfotad ballerina. Och Herr Doktor Ingenjörs– teamet har varit flitiga. Förutom direktinsprutad högvarvig V8 på 450 hk har man trollat med fyrhjulsdriften. Mellandifferentialen är av helt ny typ kallad kronväxel – centrumdifferential i det svenska pressmaterialet (Kronenrad-Mittendifferenzial i det tyska). Manicken har premiär i rs5 men kommer att dyka upp på fler Audimodeller vad det lider. Jämför med tidigare Torsendiff har den nya ett utökat område över vilket den kan styra kraften till fram- respektive bakaxeln. Beroende på fästet kan vridmomentet numera fördelas från 70–30 till 15–85.
För att göra bilen mer lätthanterlig och förbättra instyrningen i kurvor har Audi utvecklat en funktion man kallar »elektronisk vridmomentvektorisering«. Tekniken går ut på att man i snäva svängar bromsar det inre hjulparet mycket lätt, vilket ger förbättrat grepp och hjälper till med att få sväng på bilen.
Hela provkörningen står att läsa i Automobil 5.10.