Bild
Nästa artikel

Samlarbilar i Automobil 600

CALLE CARLQUIST AUTOMOBIL 5.08

Automobil fyller alltså 300 nummer med denna utgåva. Vad om inte ett tidningsjubileum ger tillfälle att speja i olika riktningar. Vi börjar med bakåt.


Människan är sådan

som klamrar sig hellre fast i ett tryggt förflutet än kastar sig ut i ovisshet. Vi får dras med det, ungefär som i Faustlegenden där den våndade läkaren och alkemisten Heinrich Faust och hans Gretchen frestas av Mephistopheles (Djävulen själv). Till slut kan Faust inte kan hålla emot utan ber Den Lede att frysa ögonblicket eftersom det är så underbart. Så förlorar Faust sin själ till underjorden.



Sedelärande, men riktigt

så illa behöver det kanske inte gå om man är intresserad av bilar och allmänt tycker att det var roligt förr. Även om en och annan märkes- eller modellnörd kan synas vara för evigt förtappad.



För att vi

inte ska riskera något så hemskt tänkte jag att det i ett nummer som detta är på sin plats att titta framåt i stället - med perspektiv bakåt. För säkerhets skull.
Härmed de bilar du, jag - vi alla - ska hålla koll på när vi lagom till Automobil nummer 600 år 2033 vill frysa ögonblicket, när vi vill känna att allt förr är nu. Tio kärror du gör succé med på Träffpunkt 90, Träffpunkt 00 och Träffpunkt 10, helt enkelt:


* Citroën Pluriel - en av de knasigaste konstruktionerna runt millennieskiftet, en av få bilar som erbjöds i roliga kulörer, som chokladorange och päronsplittgrön. Glöm inte att få med bägge de löstagbara takbågarna på köpet bara, du kommer att se så löjlig ut om du far runt med bara den ena. Den andra har börjat bli svår att hitta på eBay.

* Smart Roadster Coupé - kommentar överflödig. Trots sin velande växellåda en av sin tids allra mest körglada bilar. Kalasformer och superlåg vikt ger extra poäng. Byggdes under två år i bara 43 000 exemplar, försäkra dig om ditt eget nu. Jag sa nu.

* Honda del sol - kvalar in på mycket, namnet inte minst. Det låter som en läskedryck eller ett tjejigt öl. Kul karossform med avtagbar mellantopp, härlig Hondamekanik.

* Ford Puma - formgivning som bular och spretar åt alla håll, men sätt dig bakom ratten och kasta dig in i första bästa tvära sväng så får du svart på vitt varför motorskribenter av förrförra generationen skrev sådana lovord om Ford, av alla märken.

* Opel Tigra - första generationen är inte riktigt på gång ens om 25 år, men generation två med sitt märkliga, vik- och nedsänkbara tak är så konstig och sällsynt att den får fribiljett tillbaka från framtiden.

* Bmw 318 TI Compact - roligare blev inte bmw, bara starkare, mäktigare, mer spårkänsligt och mer komplicerat. Är du en riktig lycksökare försöker du förstås få tag i en orörd 318 is med E30-kaross, men lycka till hördu.

* VW Lupo 3l eller Audi A2 1,2 TDi - någon av snålbilspionjärerna i din ägo och du får beträda hedersplats på finbilsparkeringen samt belönas med ett dyrbart förstapris: tre deciliter dieselolja att göra precis vad du vill med. Ta dig hem, till exempel.

* Chrysler Crossfire - 2030-talets Subaru xt, en alldeles osannolik gatukorsning från den tid då Mercedes hörde ihop med Chrysler. No kidding, det har faktiskt hänt! Chrysler du vet, bilmärket? Jaså inte.

* Volvo 780 - okej, en svensk bil måste med på listan och det får bli den här. De sjunkna cylinderfodrens flaggskepp, det slutliga beviset för att vi hellre klamrar oss fast i trygghet även när den är en smula okänd.

Taggar: Kåserier
Samlarbilar i Automobil 600

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.