CLS 63 AMG – snygging med pulver
Redan innan nya CLS har nått försäljningshallarna så presenteras AMG-versionen. Bilen är stark och snål, samtidigt.
Mercedes trimstuga verkar pendla mellan två motorvolymer på de största modellerna. Är det inte 5,5 liter så är det 6,2 i stället. Det senare visas dock som 63 på emblemen på grund av en historisk modell med dessa siffror.
Men den här gången har man lurat oss på mer än 0,1 liter i cylindervolym. För även om nykomlingen heter CLS 63 AMG så är motorvolymen på 5,5 liter (5 461 cm3 om vi ska vara petiga). Fusk!
Tilltaget kan förlåtas när vi får höra vad kraftkällan utvecklar. Tack var inblandning från biturbo blir effekten 525 hk – eller 557 hk med AMG Performance package. Vridmomentet är mustiga 700 Nm från 1 750 r/min – eller 800 Nm från 2 000 r/min.
Detta är en ganska rejäl upptrappning jämfört med förra CLS 63 AMG vars något större V8 producerade 514 hk/630 Nm. Men att nykomlingen kommer att låta lika skönt som föregångaren är föga troligt. Turboaggregat brukar slå sönder härlig avgasljud.
Fördelen med mindre motorvolym är även sänkt förbrukning. Snittförbrukningen är i sammanhanget snåla 9,9 l/100 km, en sänkning med 32 procent jämfört med föregångaren.
Vill du veta prestnadauppgifter också? Okej; 0-100 km/h tar 4,4 sekunder (4,3 s med AMG Performance package) toppfarten är brukligt elektroniskt begränsad till 250 km/h. Men köp till AMG Driver's Package och toppfartsspärren flyttas till 300 km/h.
Kraften når bakhjulen via en sjustegad MCT-växellåda. Detta är ingen dubbelkopplingslåda utan en automat där momentomvandlaren ersatts med våtkoppling. Blixtsnabba och hårda växlingar utlovas.
Bilen har AMG Ride Control som innebär klassisk fjädring och dämpning fram men elektronisk ställbar stötdämpning bak. Tre olika fjädringsinställningar finns tillgängliga.
Styrningen är också nyutvecklad för öka feedback och precision. Och för föraren med gott om pengar erbjuder AMG även keramiska bromsskivor.
Nya Mercedes CLS 63 AMG ska finnas tillgänglig från mars 2011. Något svenskt pris är ännu inte klart.
Kommentarer
Låter tillräckligt bra för mig kan jag tro.
Snygging med pulver...? Det låter som om det skulle handla om en snygg tjej som dealar droger på gatan eller nåt. För övrigt så, visst bygger MB bra bilar med klass, men kommer de någonsin att villja/kunna tvätta bort den gubbiga lyxbilskänslan?
Makalös manick