AC Schnitzer 99d – snabb och snål
Det finns ett uppdämt behov av roliga miljöbilar. AC Schnitzer 99d kombinerar körglädje och grönt samvete.
AC Schnitzer är en av tysklands mer välrenommerade BMW-förädlare. Trots många hästkraftstarka modeller i utbudet återfinns också en ådra med miljötänk. Förra året gaskonverterande man till exempel en BMW 3-serie, som med en toppfart på 318,1 km/h är världens snabbaste gasbil.
Till årets Genèvesalong hade AC Schnitzer tagit sig an Z4 på ett helt nytt sätt. Modellen heter 99d vilket på kort och kryptiskt vis förklarar att detta är en diesel som släpper ut måttliga 99 g CO2/km.
Motorn är hämtad från BMW 320d Efficient Dynamics Editon. Tvålitersmotorn har fått effekten höjd från 163 till 190 hk och vridmomentet är saftiga 420 Nm
Från donatorn tog man även en bunt andra bränslebesparande tekniker, som stopp/start, bromskraftsregenerering, aktiv aerodynamik, lågfriktionsoljor och växlingsindikator.
Häftigast är den bantningskur som bilen genomgått. Flitigt användande av lättviktsmaterial och ett numera fixerat tak har gett en bantning på 230 kg. Ytterligare 35 kg kommer från den ofjädrade massan. Lättare skivor, bromsar och fälgar är lösningen.
Låg vikt ger bra prestanda och 100 km/h nås på 6,9 sekunder. Toppfarten är 235 km/h. Inga dumma siffror för en bil med en snittförbrukning på 3,8 l/100 km.
Kommentarer
Hur stabil känns den när man bantat ner bilen?? Och broms prestandan hur blir den med tunnare skivor??
Men Marcus. Rent aerodynamiskt ser den ju ut att ha fått vissa tillägg och bromsarna lider väl knappast av att de är lättare. Är de verkligen tunnare bara för att de är lättare? De är inte gjorda i lättviktsmaterial? Och när var tunnare bromsar ett problem på en bil?
Riktigt coolt!
Vad tror ni hemske priset är om 10 år?
Articles like these put the consumer in the dirver seat-very important.