Audi R8 GT Spyder: flugviktscab
Trött på att höra för lite motorljud i din Audi R8 GT? Lösningen blir att köpa taklösa GT Spyder. 333 exemplar byggs.
Låg vikt brukar gagna körglädjen. Därför satte Audi R8 GT Spyder på samma bantningskur som coupéversionen. Det innebär att den är 85 kg lättare än R8 V10 Spyder. Luckan som täcker suffletten, de bakre luftutblåset samt bakre stötfångaren, frontspoilern och den fixerade vingen – alla dessa delar är gjorda i kolfiber. Vågen stannar på ”låga” 1 640 kg.
GT Spyder har två stora runda avgasrör, aerodynamiska vingar på framskärmarna, fixerade vinge, ny diffusor och svarta lampglas bak – precis som coupéversionen.
Inredningen kännetecknas av skalstolarna med skal i glasfiber. Dessa hjälpe till att minska vikten med 31,5 kg. En annan smaklig detalj i inredningen är att alla R8 GT Spyder har produktionsnumret ingraverat på växelväljaren.
Suffletten är alljämnt elektriskt styrd och resan upp eller ner tar 19 sekunder i farter upp till 50 km/h.
V10-motorn ger 560 hk, jämfört med 525 hk i vanliga 5,2 V10. Bilen har sexstegade R tronic-växellådan som standard avverkar 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Toppfarten är 317 km/h.
Baspriset för R8 GT Spyder i Tyskland är 207 800 euro.