Landskapsbilen
"Lade du märke till att det är någonting som saknas? Självklart! Vad vore ett landskap utan sin landskapsbil?"
Kärleken till hembygden är stark i Sverige, så stark att snart vartenda fenomen i världen lokalpatriotiskt ska knytas till den egna regionen. Därför har vi landskapsvapen, landskapsblommor, landskapsdjur, landskapssvampar, landskapsfiskar, landskapsflaggor, landskapsstenar, landskapsfåglar, landskapsinsekter (urk), landskapsgrundämnen, landskapsstjärnbilder och landskapsmaträtter.
Med en så vildvuxen flora av regionala symboler följer förstås förvirring. Som exempel är Jämtlands landskapsrätt, enligt ICA, älgstek med murklor. Det verkar vettigt. Men Telia, i sin outgrundliga vishet, hävdar att så inte alls är fallet utan jämtarna ska representeras av bouillabaissepå röding med syrade rotfrukter, serverat med getostfilbunke i tunnbrödskåsa. Jag undrar jag vad jämtarna säger om det.
Och lade du märke till att det är någonting som saknas? Självklart! Vad vore ett landskap utan sin landskapsbil?
Det problemet skahärmed lösas. Jag har, efter noggranna studier, kommit fram till en komplett lista över svenska landskapsbilar där var och en står som en självsäker representant för sitt landskaps karaktär och här lämnas inga dörrar öppna för alternativa tolkningar.
Först ut är Skåne, vars närhet till kontinenten kräver någonting som kan lasta danska ölbackar utan att dricka upp motsvarande skattevinst i bränslekostnader. Alltså, den skånska landskapsbilen är en Audi A2 1,2 TDI. Grattis!
I Halland ska man köra Volkswagenbubbla, det är väl självklart? Blekinge, med sin vackra skärgård och sitt fantastiska laxfiske, representeras naturligtvis av den brittiska vadaren Amphicar.
Företagsamma Småland kräver någonting mer ståndsmässigt som representerar energiskt flit och ekonomisk framgång: en Mercedes-Benz 600 SEL från 1991, den med små antenner på bakskärmarna för att underlätta siktet vid fickparkering.
Öland är till ytan Sveriges minsta landskap och får naturligtvis nöja sig med en Peel P50, bilen som får plats i en hiss. Gotland har så många soltimmar per år att en Caterham Seven har faktisk användningspotential, en sådan får det bli.
Västgötaslättens vägar lämpar sig väl för sportbilsåka, men framför allt är Borås, den stora konfektionsstaden, utslängd mitt i landskapet. Alltså kan Västergötland inte företrädas av någonting annat än en Lancia Gamma Coupé med ljusblå plyschklädsel, en bil som kräver enorma subventioner för att hållas vid liv.
På Östergötlands vägar ser man allt som oftast flåshurtiga pedaltrampare på väg mot Motala, Vätternrundans mål. Så Östergötland, er landskapsbil är en cykel.
Väderbitna Bohuslän däremot ekar av utombordarnas tvåtaktsmotorer och för att smälta in ljudbilden står en Trabant 601 för allt som kustlandskapet representerar.
Fucking Åmål må ligga i Dalsland, men framför allt är landskapet fullt av fornminnen. Som en Oldsmobile, en Vista Cruiser.
Nyköpings polisdistrikt sätter skräck i Södermanlands alla bilister, så vad kan vara mer passande än en polisbil, en Volvo 244 DL i åttiotalets hockeyklubbiga strajpning. Mitt i gnällbältet ligger sedan Närke och gnälligare än en Lada Samara blir det väl inte?
I Power Meetland, förlåt, Västmanland, kör man en mattsvart Pontiac Safari till brädden mättad med förfriskningar och förfriskat folk.
Upplänningarna är en av en annan sort, akademiskt bevandrade och lite bättre än andra. Precis som Toyota Prius.
Dalarna är bruksbygder, där åker man omkring i Saab 99, sänkt med sportavgassystem och tonade rutor och i Gästrikland byggdes Ferrarireplikor med plastkarosser, alltså företräds de bäst av en Ferrari 500 Monza.
I högbelägna Hälsingland kör man Hummer för att hålla ryssen borta. Härjedalen har det storslagna Flatruet inom sina gränser, men ingen som kan njuta av det eftersom landskapet är landets minsta, befolkningsmässigt. Lika storslagen, och lika folkfrånvänd, är Batmobilen, den nytolkade från 1989 års storfilm.
Medelpad är däremot medelstort, medelbefolkat och ligger mitt i landet. Mitt i bilkatalogen från Genève 2011 återfinns Kia Optima, en medelmåttig bil.
Jämtlänningarna är allt annat än medelmåttiga och aspirerar på suveränitet. Det gör också Studebaker Dictator. I Västerbotten äts ost och sådan transporteras allra bäst i Citroën 2CV. Norrbottningarna biter ihop och kör Subaru, allihop, och drömmer i mjugg om en svx.
Lappland, slutligen, är oändligt stort och består mest av öde landsvägar. Så vad kan passa bättre åt dem än en Bugatti Veyron?
Som vanligt öppnade jag nya Automobil med spänning. Artikeln om landskapsbilen gjorde mig dock förbannad. Hade du håltimme i geografi eller vad fick dig att utelämna Ångermanland? En kraftfull ursäkt och ett extra statusfyllt val av landskapsbil påkallas.
Hälsningar från en upprörd Anders Sehlin, ångermanlänning
Men oj, hej! En kraftfull ursäkt utdelas härmed, utan omsvep. Geografi är inte, och har aldrig varit, min starka sida. Trots tio år i östra Sverige hittar jag fortfarande knappt hem från jobbet.
Jag skrev mitt kåseri under en mörk och stormig natt (bildligt talat), i en sjukhussäng utrullad i en korridor på Södersjukhusets akutmottagning. Runt mig stolpade blodiga och blåslagna existenser omkring i en till synes evig väntan på hjälp från sönderstressade sköterskor.
Själv hade jag slagit i gasfoten och oroade mig för frakturer. Det var ingen fraktur, skulle det visa sig vid sextiden på morgonen när jag äntligen fick träffa läkare. Jag blev hemskickad med två Alvedon, efter trettio sekunders undersökning. Mitt anteckningsblock från den natten är fullt med förvirrat krafs och så här står det om Ångermanland: Ångermanland. Bäver. Surströmming. Måste ju vara en Renault.
Å andra sidan står det också Gästrikland: en buss. Och Gästrikland fick som bekant sig tilldelat en Ferrari 500 Monza och det måste vi klå, eller hur?
Så härmed tillkännages att Ångermanlands landskapsbil är Renault Espace F1,den med Formel 1-teknik bestyckade minibuss som Renault byggde 1995.
Synnerligen ångerfulla hälsningar,
Daniel Östlund
Kommentarer
I waetnd to spend a minute to thank you for this.