Mercedes SLK 55 AMG är tillbaka
Senaste generationen SLK är läcker som få, men något har saknats. Just det – en AMG-version. Nu är saken fixad.
Du som följer Automobil på Facebook (www.facebook.com/automobil.se) vet att vi under gångna veckan testat hela två Mercedes SLK. Det har rört sig om SLK 200 och SLK 350.
Trevliga och snygga men inte ursinniga. Nu råder Mercedes bot på det sista med lanseringen av SLK 55 AMG. Någon SLK 63 AMG blev det alltså aldrig, då förra generationen också hette 55.
Men det är inte samma motor som sist. Här sitter en ny V8-maskinen på 5,5 liter som är nära besläktad med den turbomatade version som tagit plats i E 63 AMG, CLS 63 AMG, S 63 AMG och CL 63 AMG. Mercedes har inte tagit den lätta vägen. Borrning/slag har förändrats precis som avståndet mellan cylindrarna.
Här har den dock blivit av med båda turboaggregat men lämnar ändå 422 hk/540 Nm. Det räcker för att den lilla bilen ska nå 100 km/h på 4,6 sekunder och något senare åka in i toppfartspärren vid 250 km/h. Fördelen med den nya maskinen är den minskade förbrukningen. Snittet ligger på 8,4 l/100 km vilket 30 procent lägre än för föregångaren.
Mercedes AMG utlovar välljud tack vare ett nytt sportavgassystem som använder sig av ”ventiler”. Från ett motorvarv på 2 000 r/min öppnar ventilerna sig 15 grader, för att sedan stiga till 30 och till slut 50 grader.
Kraften når bakhjulen via den sjustegade växellådan AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC.
Men hur blev det formmässigt då? Ny front med svart färg vid nedre luftintaget, kralligare fälgar och fyra pipor bak. De förväntade sakerna sitter där, precis som den lilla vingen på bagageluckan. Men nog hade den kunnat var lite kaxigare? Kommentera!
Kommentarer
Interesting to see them use this platform to show the SLS Roadster. Wonder if they will show a stlihlgy tweaked version of this advert during the Super Bowl, or replay it verbatim.
Hey, great videos mate. I have a slim bugdet and I'm contemplating between SLK 250, Boxster and Z4 28i. I live in Seattle, WA where it rains 9 months a year and don't have a garage either. The most I have is a covered parking spot, so I'm wary about buying a soft top. I see all your videos are shot in a cloudly/light rain area which is another reason for asking you about this. I like the PDK technology and control in a Boxster(but soft top) while I like the power of a Z4 and the luxury of an SLK