Bild
Nästa artikelPROV: AUDI Q7
Publicerad 19 mars 2007
Sist men inte minst
Just när SUV-eran tycks ta slut ger sig Audi in i leken. Planerat eller tidernas sämsta timing?
Ford F250 Super Chief kan slänga sig i väggen, årets mest monstruösa front sitter på en Audi.
Q7, Audis första försök i SUV-klassen, är en jätte. Inspirerad av Pikes Peak-konceptet från Detroitsalongen 2003 är längden nästan 5,1 meter och bredden en hårsmån under två meter. Någon som nämnde Hummer? Skillnaden mot den amerikanska bilen är både kvalitet och teknik. Man kan säga att Audi samlat det bästa från konkurrenterna i sin bil.
Självklart har märket med "Quattro" som ledord skapat en duglig fyrhjulsdrift. Mittdifferentialen är som vanligt av torsentyp och har en ojämn kraftfördelning mellan fram- och bakaxel. I normalläget går 60 procent av motorkraften till bakaxeln och 40 procent till framhjulen. Differentialen varierar sedan kontinuerligt kraftfördelningen mellan axlarna beroende på underlagets beskaffenhet. Dock saknas lågväxel till den sexväxlade tiptroniclådan. Liksom sina konkurrenter (i första hand BMW X5, Mercedes ML och Volvo XC90) har Audi kommit fram till att bilen spenderar lejonparten av sitt liv på asfalterade vägar, där lågväxeln är onödig.
Hellre då en avancerad luftfjädring med justerbar markhöjd (extrautrustning för 29 900 kronor). I offroadläget höjs karossen 25 mm. Vill man åka ännu högre väljer man Lift-läget vilket höjer bilen 60 mm och ger bilen en markfrigång på 240 mm. Men då kan man bara köra upp till 40 km/h. Det maximala vadningsdjupet är hela 535 mm, med fjädringen i högläge.
Q7 finns med tre motoralternativ varav två kommer till Sverige: V8 på 4,2 liter med direktinsprutning och 350 hk/? Nm samt en dieselmaskin på 3,0 liter och 233 hk/500 Nm. En 3,6-liters FSI-maskin på 280 hk kommer senare.
Q7 finns med antingen fem, sex eller sju sittplatser. I Sverige vill man framhålla den goda passagerarkapaciteten och kommer bara att sälja bilen med sex eller sju säten. Båda har tre sätesrader, men mellanraden på den sexsitsiga består av två överdådiga "kaptensstolar" och mittkonsol i stället för en tresitsig "soffa". Den bakersta sätesraden duger för upp till 160 cm långa människor, längre får trångt i höjdled.
Inredningen är gjord i högklassiga material. Tänk "A6" och du känner igen instrumentpanelens formgivning. Tänk "A6 på styltor" och du har körkänslan.
V8:an på 350 hk är både stark och dragvillig och hanterar bilens 2 270 kg med den äran. Faktum är att Q7 är ganska sportig att köra. Liksom BMW X5 har man satsat på en vägnära körkänsla och har lyckats över förväntan.
Genom att en mindre del av drivkraften skickas till framhjulen blir styrkänslan bättre och bilen får ett något svansvilligt beteende.
Det blir dock aldrig några sladdorgier. Antisladdsystemet ESP går bara att koppla ner i ett "offroadläge" som tillåter mer hjulspinn och något bredare driftvinklar. Att koppla ur ESP helt är omöjligt.
Med ESP i offroadläge aktiveras en "medlutsassistent". Om man är på väg nerför en brant, hal backe går assistenten in och hjälper till att hålla bilen på rätt köl under nerfarten. Assistenten kompenserar exempelvis för den ojämnhet i bromsverkan som uppstår om ett hjul passerar en djup grop och tappar markkontakten.
Provbilarna är rejält extrautrustade, bland annat med "Side Assist" (6 500 kronor). Systemet varnar om det ligger en bil i "döda vinkeln" vid sidan om fordonet när föraren blinkar för att byta fil. Det håller även koll upp till 50 meter bakom bilen, vilket innebär att det varnar om en bil dyker upp väldigt snabbt i vänsterfilen. Som gjort för Autobahn.
Q7 kan utrustas med en aktiv farthållare som anpassar avståndet till framförvarande fordon med hjälp av radar. Tidigare har systemet fungerat mellan 30 och 200 km/h, men nu är farthållaren aktiv ända ner till 0 km/h. Fördelen är att farthållaren kan ta hand om körning i långsamtgående eller till och med stillastående köer. Bekvämt, men priset är hela 23 500 kronor extra.
Jag byter till en dieselbil. Vilken aha-upplevelse! Inte bara för att snittförbrukningen sjunker från 14,5 till 10,8 liter/100 km. Dieselknattret är försvunnet och motorn låter flåsigt sportigt på gaspådrag. Tillsammans med en synnerligen snabbväxlad och förutseende automatlåda trivs motorn som fisken i vattnet. I skrivande stund har den svenska generalagenten tagit emot 259 förhandsorder på Q7 och hela 87 procent av kunderna har valt oljebrännaren. Ett utmärkt val.
Audi kan vara stolta över sin skapelse, Q7 är en kompetent SUV. Men den enorma storleken sticker i ögonen. Audi hoppas på USA-marknaden, där stora bilar fortfarande är populära trots stigande bensinpriser.Man räknar med att sälja hälften av produktionen på andra sidan Atlanten.
Audi räknar med en årlig försäljning på 600 bilar i Sverige. Om två år kommer hybridversionen. Då kanske den lätt kontroversiella framtoningen dämpas.
Q7, Audis första försök i SUV-klassen, är en jätte. Inspirerad av Pikes Peak-konceptet från Detroitsalongen 2003 är längden nästan 5,1 meter och bredden en hårsmån under två meter. Någon som nämnde Hummer? Skillnaden mot den amerikanska bilen är både kvalitet och teknik. Man kan säga att Audi samlat det bästa från konkurrenterna i sin bil.
Självklart har märket med "Quattro" som ledord skapat en duglig fyrhjulsdrift. Mittdifferentialen är som vanligt av torsentyp och har en ojämn kraftfördelning mellan fram- och bakaxel. I normalläget går 60 procent av motorkraften till bakaxeln och 40 procent till framhjulen. Differentialen varierar sedan kontinuerligt kraftfördelningen mellan axlarna beroende på underlagets beskaffenhet. Dock saknas lågväxel till den sexväxlade tiptroniclådan. Liksom sina konkurrenter (i första hand BMW X5, Mercedes ML och Volvo XC90) har Audi kommit fram till att bilen spenderar lejonparten av sitt liv på asfalterade vägar, där lågväxeln är onödig.
Hellre då en avancerad luftfjädring med justerbar markhöjd (extrautrustning för 29 900 kronor). I offroadläget höjs karossen 25 mm. Vill man åka ännu högre väljer man Lift-läget vilket höjer bilen 60 mm och ger bilen en markfrigång på 240 mm. Men då kan man bara köra upp till 40 km/h. Det maximala vadningsdjupet är hela 535 mm, med fjädringen i högläge.
Q7 finns med tre motoralternativ varav två kommer till Sverige: V8 på 4,2 liter med direktinsprutning och 350 hk/? Nm samt en dieselmaskin på 3,0 liter och 233 hk/500 Nm. En 3,6-liters FSI-maskin på 280 hk kommer senare.
Q7 finns med antingen fem, sex eller sju sittplatser. I Sverige vill man framhålla den goda passagerarkapaciteten och kommer bara att sälja bilen med sex eller sju säten. Båda har tre sätesrader, men mellanraden på den sexsitsiga består av två överdådiga "kaptensstolar" och mittkonsol i stället för en tresitsig "soffa". Den bakersta sätesraden duger för upp till 160 cm långa människor, längre får trångt i höjdled.
Inredningen är gjord i högklassiga material. Tänk "A6" och du känner igen instrumentpanelens formgivning. Tänk "A6 på styltor" och du har körkänslan.
V8:an på 350 hk är både stark och dragvillig och hanterar bilens 2 270 kg med den äran. Faktum är att Q7 är ganska sportig att köra. Liksom BMW X5 har man satsat på en vägnära körkänsla och har lyckats över förväntan.
Genom att en mindre del av drivkraften skickas till framhjulen blir styrkänslan bättre och bilen får ett något svansvilligt beteende.
Det blir dock aldrig några sladdorgier. Antisladdsystemet ESP går bara att koppla ner i ett "offroadläge" som tillåter mer hjulspinn och något bredare driftvinklar. Att koppla ur ESP helt är omöjligt.
Med ESP i offroadläge aktiveras en "medlutsassistent". Om man är på väg nerför en brant, hal backe går assistenten in och hjälper till att hålla bilen på rätt köl under nerfarten. Assistenten kompenserar exempelvis för den ojämnhet i bromsverkan som uppstår om ett hjul passerar en djup grop och tappar markkontakten.
Provbilarna är rejält extrautrustade, bland annat med "Side Assist" (6 500 kronor). Systemet varnar om det ligger en bil i "döda vinkeln" vid sidan om fordonet när föraren blinkar för att byta fil. Det håller även koll upp till 50 meter bakom bilen, vilket innebär att det varnar om en bil dyker upp väldigt snabbt i vänsterfilen. Som gjort för Autobahn.
Q7 kan utrustas med en aktiv farthållare som anpassar avståndet till framförvarande fordon med hjälp av radar. Tidigare har systemet fungerat mellan 30 och 200 km/h, men nu är farthållaren aktiv ända ner till 0 km/h. Fördelen är att farthållaren kan ta hand om körning i långsamtgående eller till och med stillastående köer. Bekvämt, men priset är hela 23 500 kronor extra.
Jag byter till en dieselbil. Vilken aha-upplevelse! Inte bara för att snittförbrukningen sjunker från 14,5 till 10,8 liter/100 km. Dieselknattret är försvunnet och motorn låter flåsigt sportigt på gaspådrag. Tillsammans med en synnerligen snabbväxlad och förutseende automatlåda trivs motorn som fisken i vattnet. I skrivande stund har den svenska generalagenten tagit emot 259 förhandsorder på Q7 och hela 87 procent av kunderna har valt oljebrännaren. Ett utmärkt val.
Audi kan vara stolta över sin skapelse, Q7 är en kompetent SUV. Men den enorma storleken sticker i ögonen. Audi hoppas på USA-marknaden, där stora bilar fortfarande är populära trots stigande bensinpriser.Man räknar med att sälja hälften av produktionen på andra sidan Atlanten.
Audi räknar med en årlig försäljning på 600 bilar i Sverige. Om två år kommer hybridversionen. Då kanske den lätt kontroversiella framtoningen dämpas.