Mazda MX-5 bekänner färg
Efter 20 år på marknaden och fyra år för den aktuella modellen är det dags för Mazda MX-5 att få en tuffare ansiktslyftning och förbättrade köregenskaper. Dessutom kommer en automatväxlad variant.
I det stora hela har inte så mycket hänt. Det man slås av vid första anblicken är att den främre stötfångaren har fått ett bredare leende med tillhörande smilgropar. Med 2,0 litersmotorn i Sportmodellen får man numera njuta av ytterligare 500 varv innan varvtalstoppet tar emot.
Provkörningen av MX-5 ägde rum på slingriga vägar kring Amalfikusten - perfekta för test av den förbättrade hjulupphängningen.
Genom att sänka rollcentrum med 25 millimeter får föraren bättre kontroll och feedback från framvagnen. Tillsammans med hårdare fjädring på Sport-modellen är bilen mer konsekvent än tidigare. Instyrning och kurvfäste är påtagligt bättre.
Den största nyheten är dock att en automatlåda åter hittat in i MX-5, den här gången med paddlar på ratten.
Du som vill läsa mer om nya Mazda MX-5 kan göra det i Automobil 3.09. I handeln den tionde mars.
Kommentarer
Attn.: Daniel Östlund
Hej - Du kan svara efter semestern! Läste Din roadstertest m bl.a. Mazda. På sid 45 nämns som no 6 Mazda Roadsport. Är detta en "banversion" - eller avser Du den jag har - dvs Mazda MX-5 Roadster Coupé Sport 2.0 m bl.a. 17´´ hjul, 6-vxl manuell låda, Bilstein-fjädring, antisliir, anstispin & diff-spärr/broms + clima, Bose CD-växlare, läderklädsel (min är brun!), xenonljus etc, etc.
Det är den versionen som GÄLLER. Har haft 35-talet bilar och denna Mazda slår det mesta på 4 hjul!
En amerikansk motortidning klassade den försynt som "världens bästa bil"!
MVH
Lars L