Bild
Nästa artikel

PROV: Mercedes-Benz R320 CDI

Långseglare

Mercedes lovade oss en långresevagn med smak på framtiden. Dags för R-klass att möta verkligheten.

Man borde veta bättre än att falla för reklamsnack, men när uppgifterna om Mercedes »Grand Sports Tourer« började läcka ut för några år sedan lät det osedvanligt läskande.
En slösande rymlig, hialöst bekväm, rejält snabb och kanske till och med körglad långresevagn. Ingredienserna skulle vara en gnutta kombi, en hel del suv och massor med lyxbilskänsla.
Mercedes gst i sinnevärlden heter r-klass och bygger på tekniken från senaste generationen ml. Låt oss stämma av konceptbilens löften mot verkligheten.
r320 cdi med kort kaross är 492 cm lång och väger 2,2 ton. Den kan som mest frakta sex personer i separata fåtöljer, traditionellt baksäte saknas.
I de två bakersta stolarna - som kan fällas så att bagagerumsgolvet blir i stort sett platt - kan möjligen barn sitta bekvämt, något expresslok för sex välpressade direktörer är det inte fråga om. Dessutom skulle de sex direktörerna bara knappt få med sig sina attachéportföljer, bakom bakstolarna är utrymmet för bagage i stort sett obefintligt.

I de två mittersta stolarna sitter man desto bättre, både ben- och huvud-utrymme är prima och den upphöjda positionen ger trivsam utsikt. Men inte heller fyra resande har något slösande bagageutrymme. Många traditionella kombibilar, som är avsevärt mindre klunsiga, rymmer mer.
Karossens bakdel kniper dessutom ihop på alla ledder så att utrymmet begränsas i både höjd och bredd.
Till saken hör att lastförskjutningsnät inte ingår i r-klass med ett grundpris på 509 900 kronor (r280 cdi). Lastöglor är en fin tanke, men hur många surrar sitt bagage?
r-klass finns även i l-utförande med förlängd kaross (24 cm, 17 000 kronor), men det extra utrymmet kommer endast de båda mittenpassagerarnas benutrymme till godo, bagageutrymmet är oförändrat.
Sammantaget är r-klass en tämligen ineffektivt utnyttjad komposition, den stora karossen och den höga vikten gör ingen nytta jämfört med exempelvis Mercedes e-klass kombi.
Jo förresten, hög vikt ger komfort-avdelningen en enkel uppgift.r320 cdi är en bekväm långfärdskamrat, men fjädringsrörelserna är inte imponerande jämfört med vad Mercedes brukar kunna prestera.
Vi har även kört en kortare tur med r500l och det längre axelavståndet samt luftfjädringen (tillval) gör nytta. Även bensinmotorns lugnare gång bidrar, den moderna V6-dieseln i r320 är en oväntat brusig men en effektiv och hyggligt resurssnål kraftkälla som stämmer väl med bilens kynne. Märk väl att V8-motorn i r500 är ur den gamla generationen (fem liter, 306 hk).


Riktigt vad »sport« i gst-beteckningen innebär är svårt att förstå, r-klass är ovig och trött jämfört med vanliga personbilar. Detta mer som ett konstaterande än en kritisk invändning, vem behöver eller vill ha en familjebuss med sportbilsegenskaper?
Av de löftesrika konceptskisserna blev det sammantaget inte mycket kvar. Mercedes hade chansen att göra en a-klass i storformat, det vill säga en smart paketerad och nyskapande lyxbil. I stället blev r-klass något som känns passé redan innan den hunnit ut på marknaden. En långseglare av rang förvisso, men mest en snedseglare.­

Mercedes-benz r320 cdi

Grundpris: 543 900 kronor.

Motor
Längsmonterad V6 (72 grader), 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Common rail, turbo, laddluftkylare.
Borrning/slag     83/92 mm
Volym     2 987 cm3
Kompression     18,0
Max effekt     224 hk (165 kW) vid 3 800 r/min
Max vridmoment     510 Nm vid 1 600 r/min

Formkurva
0-100 km/h    8,7 s
Toppfart    222 km/h
Vikteffekt    9,6 kg/hk
Litereffekt    70 hk/l
Förbrukning bl. körning     9,3 l/100 km
Kraftöverföring
Motorn fram. Fyrhjulsdrift. 7-stegs automatlåda.

Mått
Längd/bredd/höjd    4 922/1 922/1 659 mm
Axelavstånd     2 980 mm
Spårvidd fram/bak     1 922/2 168 mm
Tjänstevikt     2 145 kg
Bränsletank     80 liter

Hjulupphängning
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak fyrlänksaxel. Luftfjädring som tillval (12 700 kronor).

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,7 m.

Hjul
Fälgbredd     7,5 tum
Däck    235/65 R17

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.

Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.