Vinterkörningens A till Ö
Metereologerna varnar för snökaos. Har du inte bytt till vinterdäck, se då till att göra det. Tiden är inne för lite vintertips.
Automobiles ansvarige testingenjör, Torbjörn Christensson, har gjort en
personlig vägledning från A-Ã- för årstiden med enkla tips och åtgärder
som är till nytta för alla bilförare. Åker du av vägen så skyll inte på
Torbjörn!
A
Antifrys.
Glykol är motorns första försvarslinje mot temperaturer under noll. För
att den ska vara effektiv bör halten vara minst 50 %. Om du fyller på
kylarvätskan med enbart vatten så späds blandningen ut. Låt kontrollera frostskyddsvätskan varje år, oberoende av körsträcka. Det är en nödvändig del av bilens rutinmässiga service.
B
Blankis.
Samtidigt som is och snö är uppenbara riskmoment, så är blankis ett
nästan osynligt hot. Det gäller särskilt just i övergången till
temperaturer under noll. Se upp i kurvor som ligger i lä eller skuggiga
hörn dit solen inte når, det är där blankisen oftast överrumplar den
ouppmärksamme. Undvik att bromsa och gör inga häftiga rattrörelser, utan lätta på gasen och fortsätt långsamt.
Checka
batteriet. Det utsätts för hårda påfrestningar på vintern på grund av
den extra belastningen från värmefläktar och lampor. De flesta är
numera underhållsfria men kontrollera spänningen, särskilt om bilen
ofta används för korta körningar. Du kan ladda batteriet över natten
eller försöka lägga in längre körningar emellanåt.
D
Drivis
vill man undvika på rutan ? isskrapning är betungande. Om du inte har
bilen i ett garage, ta dig tid att täcka vindrutan med en pappskiva. Då
slipper du skrapa is på morgonen. Se också till att låsmekanismen och
gummitätningarna runt dörren är smorda, då går de lättare att öppna.
ESP,
Electronic Stability Program är ett värdefullt, säkerhetshöjande
hjälpmedel, speciellt vid körning under halkiga förhållanden. Om bilen
är på väg att förlora greppet, aktiveras bromsarna och motoreffekten
reduceras om det behövs. Men sluta inte köra förståndigt med hänsyn
till omständigheterna bara för att din bil har ESP, ingen elektronik i
världen upphäver naturlagarna!
Frysförhållandena
kan förändras plötsligt under kalla perioder, även under en pågående
bilresa. De flesta moderna bilar har en display för yttertemperaturen,
vilket är ett bra varningssystem för föraren. Men även om du har en
sådan, var uppmärksam på förändringar och omslag i vädret.
Greppet är avgörande under vinterförhållanden. För vinterdäck är minsta
lagliga
mönsterdjup 3,0 mm. Visste du förresten att ett sommardäck med minsta
tillåtna mönsterdjup, 1,6 mm, tränger undan 85 procent mindre vatten än
ett nytt däck? Så undvik vattenpölar för att eliminera risken för
vattenplaning. Och tänk på att aktivera bromsarna emellanåt, speciellt
om du kör i saltslask, för att förvissa dig om att de fungerar
effektivt när de behövs.
Huvudet.
Nackstöd är ett nödvändigt skydd mot pisksnärtskador i samband med
påkörningar bakifrån, och de är vanliga under halkiga
vinterförhållanden. Se till att ditt nackstöd är rätt inställt,
särskilt om du brukar turas om med en förare som är kortare än du
själv. Stödet bör vara i nivå med
bakhuvudet. Om det är för lågt, viker sig huvudet över skyddet, vilket utsätter halsen för ännu större påfrestningar.
Indikera
om du har fått något fel på bilen. Sätt upp en varningstriangel minst
hundra meter bakom bilen och sätt på dina varningsblinkers. På
motorvägen bör du hålla dig undan en bit från bilen i väntan på hjälp.
Jäktigt
blir det om inte bilen startar. Hjälpstartkablar är bra att ha med sig,
antingen för egen del eller för att kunna hjälpa andra. När du
ansluter, börja alltid med att ansluta de båda positiva polerna till
varandra, och anslut därefter det laddade batteriets negativa pol till
motorblocket i den andra bilen. Anslut aldrig de negativa polerna till
varandra, då finns det risk att gnistor antänder ångor intill batteriet.
Kolla
avståndet. Håll ännu längre avstånd till framförvarande bil på isigt
vinterväglag. Stoppsträckan för en bil som kör i 50 km/h är mer än
dubbelt så lång under isiga förhållanden som när vägbanan är torr.
Lampor
- fram, bak och blinkers ? kräver särskild uppmärksamhet när det snöar
och är slaskigt. De täcks mycket snabbt av smuts från vägbanan. Rengör
dem efter och under varje resa om förhållandena är besvärliga, så att
du kan se och bli sedd. Smutsiga strålkastare kan innebära att
räckvidden försämras så mycket som 30 meter.
Mörkerkörning
är vanligare på vintern på grund av de kortare dagarna. Dimma i mörkret
kan vara förrädiskt, och snö mot vindrutan är distraherande. Tänk på
att köra med halvljus för att minska reflexblänk och tona ner ljuset på
instrumentbrädan. Använd dimljusen vid behov, men glöm inte att släcka
dem. I Sverige är det förbjudet att använda de främre dimljusen ihop
med halvljuset.
Nyttja
rätt växel. Rätt växelval innebär att du ibland ska köra på en högre
växel. Ofta är det bättre med tvåan i stället för ettan (eller till och
med trean) för att minska risken för spinnande hjul när du startar
eller accelererar i snö eller is. Har du automatlåda, använd då
"vinterläge" om det finns. Även ett Traction Control System (TCS)
hindrar hjulen från att spinna.
Oljan
i motorn kan bli ytterst trögflytande och seg när bilen står ute om
natten i kall väderlek. För att skydda de rörliga delarna på bästa sätt
måste oljan snabbt bli tunn under uppvärmningen, pressa inte motorn när
den är kall. Bor du så att temperaturerna ofta ligger omkring -20°C,
överväg då att använda en olja med lägre sk. viskositet, t.ex. 5W/30
eller 5W/40. Att använda motorvärmare är en mycket god investering,
både för bilen och för miljön.
Passa
på plåten. Lackeringen utsätts för hårda påfrestningar på vintern på
grund av vägsaltet och snöns och isens härjningar. Spola och tvätta
bilen ofta, och kontrollera alltid bromsarna efteråt. Även om de flesta
nya bilar
är underredsbehandlade, kan det vara värt att kontrollera
att bilen har ett tillräckligt skydd. Du bevarar både bilens värde och
dess utseende.
Qlimatet.
Snabb uppvärmning av bilen är naturligtvis önskvärd när man startar i
kall väderlek. Men låt dig inte frestas att ta en genväg genom att låta
bilen stå med motorn i gång. Det kan skada både miljön och motorn.
Skaffa motor- och kupévärmare i stället! Om du inte har
luftkonditionering kan du låta sidorutorna vara lite öppna, eftersom
imma på rutorna då försvinner snabbare. Var noga med att ta bort snö
från luftintaget, då minskar imbildningen.
Rejäl
utsikt. Var noga med att ha lika bra sikt bakåt som framåt. Vänta tills
värmeslingorna i bakrutan har börjat verka. Om bilen har en torkare på
bakrutan, kan den användas för att ta bort lätt snö, men kontrollera
först att den inte är fastfrusen i rutan. Att köra iväg med dåligt
skrapade rutor ? framåt som bakåt - är ett lagbrott som kan ge böter.
Sladd
får man lätt på snö eller is, även vid relativt låga hastigheter.
Bromsa inte! Om du får sladd på framhjulen i en framhjulsdriven bil,
tryck ner kopplingspedalen för att frikoppla motorn (lägg in
neutralläge på en automatlåda), och styr framhjulen i den riktning du
vill åka. Om du får sladd på bakhjulen, frikoppla och styr emot
sladden, alltså i den riktning som bilens bakdel rör sig. Om du har ABS
(låsningsfria bromsar), hjälper det till att hindra sladd i samband med
inbromsning. Bromspedalen vibrerar hårt när ABS är aktiverad, men släpp
inte utan bromsa hårt! Testa funktionen under säkra förhållanden så att
du lär dig hur ABS fungerar.
Tillförlitlighet året runt får du enklast om du regelbundet lämnar in din
bil på service hos en auktoriserad verkstad. Samtidigt som du får
service av viktiga säkerhetssystem som bromsar, däck, styrning och
lampor på bästa sätt, fråga om råd beträffande körning i temperaturer
under noll.
Uppmärksamma
bilen framför. Tänk alltid på avståndet. På vintervägar bör du dubbla
avståndet till framförvarande bil för att skaffa dig en tillräcklig
bromssträcka. Planera dina resor och var beredd på nödsituationer - en
incident som på sommaren knappt märks kan lätt bli till ett drama under
vinterförhållanden.
Ventilationen
är viktig för säkerheten. Alla tycker om att ha det varmt och bekvämt i
bilen. Men se upp så du inte blir dåsig. En av de främsta fördelarna
med luftkonditionering är att den håller kupén fräsch och föraren
alert. Om du inte har luftkonditionering, fall då inte för frestelsen
att ha det för varmt. Ha ett fönster lite öppet och ta en rast
emellanåt, särskilt under långresor. Och kom ihåg att ta av den tjocka
vinterrocken så sitter säkerhetsbältet mycket bättre.
Xenonlampor
blir allt vanligare i dagens bilar. De utgör det senaste stora
genombrottet i belysningsteknik. Xenonlamporna har längre räckvidd och
utgör en mindre påfrestning på ögonen för föraren genom att de ger en
bredare och vitare ljuskägla.
Zikten.
Vindrutespolningen är avgörande för att man ska ha bra sikt på vintern.
Se till att hålla behållaren för spolarvätska välfylld, torkar du
vindrutan utan vätska repar du ytan. Men gör aldrig misstaget att hälla
glykol i spolarburken - det skadar lacken.
Återanvändning
i form av t ex begagnade vinterdäck, värdelösa isskrapor, dåliga
torkarblad och repiga vindrutor rekommenderas inte. Se till att du har
fräsch utrustning inför vintern!
Ändra
din körstil. Årstiden måste få påverka din planering. Tänk på att alla
förutsättningar förändras. Både restid och bromssträcka blir längre.
Det enda som blir kortare är dagarna.
Ã-vertro
på den egna förmågan har skickat många förare av vägen. Använd
förnuftet och en stor portion fantasi när du är ute och kör.
Kommentarer
Hoppas att du me5r bra och har det bra! Trots kylan tycker jag att fe5glarna kvtatrir lite mer.....hoppfullt... jag njuter i vilket ve4der det e4n e4r.... se5 jag har en skf6n lf6rdag... Seija Wellros har jag lyssnat pe5 och e4ven le4st bok av... det var ett antal e5r sedan. d6nskar dig en fin lf6rdagskve4ll! Varm Kram fr C