Äntligen – Porsche Cayman R
Har Boxster Spyder för krånglig sufflett för dig? Porsche hör bön. Cayman R är 55 kg lättare och 10 hk starkare än Cayman S.
Snacket har gått läng. Nu är den äntligen här, den lättade och milt trimmade versionen av Porsche Cayman.
Totalt har man bantat bort 55 kg och samtidigt adderat 10 hk, detta jämfört med Cayman S. Såldes är Cayman R 10 hk starkare än Boxster Spyder eftersom Cayman S har 320 hk. Totalt i Cayman R: 330 hk.
Däremot är viktminskningen inte lika rejäl som i Boxster Spyder som blev 80 kg lättare än Boxster S. Nu blev det många modellnamn på en gång...
Porsche meddelar att R är en väldigt speciell modellbokstav. Här står den för Responsive, Refind (förfinad) och Racy.
Standard är en sexväxlad manuell låda och i kombination med denna nås 100 km/h på 5,0 sekunder vilket är 0,2 sekunder snabbare än Cayman S.
Väljer däremot den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK är sprinten avklarad på 4,9 sekunder. Duger inte?
Då får du addera Sport Chrono-paket som med annan mappning fixar 0-100 km/h på 4,7 sekunder.
Toppfarten är 282 km/h med manuell låda och 280 km/h med PDK. Nu är det inte långt kvar till storebror 911 Carrera som toppar 289 km/h. Cayman S når för övrigt 277 km/h.
Fokus när det gällde att öka bilen kördynamik lades alltså på viktminskning. Olastad väger Cayman R in på 1 295 kg.
Exakt var man använt nya lättviktsmaterial avslöjar inte pressmaterialet. Men man har även begränsat standardutrustningen. Här finns varken radio eller A/C.
För den som vill gå steget ut, och har råd, finns lättviktisbatteriet med litiumjon som även erbjuds till 911 GT3/GT3 RS och Boxster Spyder.
Standard är däremot de lättaste 19-tumsfälgarna Porsche kan erbjuda. Hela uppsättningen väger under 40 kg.
Övrigt unikt för Cayman R: sänkt 20 mm, större fixerad bakvingen, svar inramning av strålkastarna, svarta backspegelkåpor och Porsche-text på dörrarna.
Första gången dessa dekaler användes var 1967 på de 19 exemplaren av 911 R som togs fram för tävlingsbruk. Med samma dekaltrim på Cayman R är cirkeln sluten. 911 R vägde för övrigt bara 830 kg.
Cayman R visas just nu på bilsalongen i Los Angeles. Försäljningen drar igång redan i februari 2011. Svenskt pris blir klart senare i veckan. Tyskt pris är 69 830 Euro.
Kommentarer
0-100 km/h på 4,7