Bild
Nästa artikel
Automobil – sista numret!

Automobil – sista numret!

Tidningen

Tidningen går i graven, men på nätet kommer Automobil att frodas. Håll utkik – automobil.se kommer att bli ditt motorhem i cyberrymden.

Hej, alla Automobilbesökare! I dag får prenumeranterna det nya numret 1.12 i brevlådan och på tisdag i veckan som kommer finns tidningen att köpa i butik.

Det är tyvärr det sista numret av Automobil i pappersformat. Efter närmare 30 års utgivning och 333 utgåvor lägger vi ned pappersutgivningen, av ekonomiska skäl.

Vi satsar i stället på att göra den här hemsidan, www.automobil.se, till din nya fyrverkeriplats av bilglädje, kul och kunskap i skön symbios. Vi flyttar över nyheter, provkörningar, A-tester, bilnörderi, teknik, bilder – allt det du gillar med Automobil – hit. Lägg dig mer än gärna i; vad vill du se (och inte se!) på www.automobil.se?

Det är en anrik papperstidning som upphör, startad 1982 av två entusiaster, Kjell Broberg och Staffan Swedenborg, i en tid då det inte fanns någon tidning som helhjärtat ägnade sig åt det enkla faktum att bilar – som fenomen och läsföremål – helt enkelt är kul. Oavsett om det handlar om nutid eller dåtid.

Med detta som utgångspunkt och ledstjärna karvade Automobil ut sin egen och tidvis mycket framgångsrika nisch på marknaden. Under våra dagars medieexplosion har denna underhållningsnisch inom motormedia blivit alldeles överbefolkad; kalla det gärna framsynthet från Automobils skapare.

Nu är den tryckta delen av Automobils historia slut, men titeln kommer alltså att leva vidare här på nätet. Inom ramen för OK Förlaget AB ska redaktionen fortsätta att leverera sedvanligt högklassigt material, men digitalt.

Vi hoppas att du vill vara med och göra ett nytt, spännande kapitel möjligt för Automobil och riktar ett stort och innerligt tack till alla Er bil- och Automobilentusiaster som varit med på resan – så här långt!

Calle Carlquist
Daniel Östlund
Lennart Backlund

Taggar: Nyheter, Hem

Kommentarer

#1
Roland Thorell
2011-12-09 14:20

Det var ju trist att sveriges bästa/trevligaste biltidning (i papper) skall "läggas" ner. Tidningen kommer vara saknad, både vad det gäller tester (gjorda i en lyckad mix) och på det personliga sett artiklar/ledare varit skriva.
Lycka till i fortsättningen !

#2
Jens Fredriksson
2011-12-09 14:24

Neej!
Varför? Ni (och Klassiker) som gör den bästa, mest personliga och trevligaste tidningen i Sverige, dessutom med de klart mest begåvade skribenterna...Jag kommer att sörja djupt! Ett tråkigt bevis på att mediokriteten i Sverige tar över allt mer, hoppas att man får se Er någon annastans fortsättningsvis. Bu f

#3
Per Lindahl
2011-12-09 14:33

Tråkigt men hoppas att Automobil kan behålla sin trogna läsarkrets samtidigt som det tillkommer nya läsare.

Tyvärr kommer känslan att försvinna när man plockade upp papperstidningen ur brevlådan o började botanisera bland alla spännande reportage o snygga bilder.

Lycka i framtiden!!

Per Lindahl
PUTTRA BILRESOR
www.puttra.com

#4
Johan Lundberg
2011-12-09 14:45

Tråkigt
Men jag förstår om det är svårt att synas i konkurrensen.
Ser fram emot att ni som första tidning som nu blir sajt. Kanske göra det som de andra ändå måste göra såsmåningom: Ge upp print.
Kanske göra en Ezine?

#5
Lars Hanson
2011-12-09 15:54

En sorgens dag.... har prenumererat sedan start -82 så det var inte kul alls.
Webben i all ära men i soffan / hängmattan / badkaret finns inget bättre än tidning i papper. Förstår argumenten för nedläggning men det blir ju inte bättre för det.
Tack för alla år !
Lars Hanson

#6
Göran Kaijser
2011-12-09 15:56

Det är jättetråkigt, eftersom ni har gjort en av de trevligaste biltidningarna på marknaden, men jag har förståelse för att man måste få lönsamhet i en verksamhet. Tyvärr är det inte samma känsla att sätta sig framför skärmen och läsa, som att kvajla upp sig i ett soffhörn och dräggla över en ny papperstidning. Jag önskar er lycka till på nätet och kommer att fortsätta att besöka er där. GLÖM inte bort en historisk återblick om Lotus Europa, som Calle lovade i våras

Göran Kaijser

#7
MarcusA
2011-12-09 18:07

Neeej!! Hemska nyheter när jag läste dagens ledare! :( Är inte så gammal så "bara" läst och mestadels prenumererat sedan -89 men detta är tidningen man uppväxt med, där man lärde sig allt om sina drömbilar och mycket annat. Kan tyvärr inte se annat än att detta är början på slutet, det är hård konkurrens på nätet! En sorgens dag..
Tack för sveriges i särklass bästa biltidning!

#8
Hans Karlstrom
2011-12-09 18:52

Det här var riktigt sorgliga nyheter. Jag läste det första gången på ledarsidan i papperstidningen och fattade inte riktigt vad det handlade om då jag inte läste rubriken. Riktigt sorgligt att bli av med papperstidningen även om jag inte varit prenumerant särskilt länge. Nu får jag se det här som en spark i baken till att skaffa den där surfplattan - jag hoppas ni kommer ha stöd för Android!
Lycka till!

#9
Peter Svensson
2011-12-09 19:28

Det var lite överraskande men kanske ändå inte helt oväntat. Själv tillhör jag dem som växte upp med Automobil på 80-talet. Framförallt älskade jag att läsa sektionen Våra Bilar/Collection, där Kjell Broberg och hans kollegor berättade om sina vedermödor och glädjeämnen med entusiastbilar av olika slag. Just den härliga blandningen av gamla och nya, billiga och dyra, vanliga och ovanliga, men alltid intressanta, bilar var det som gjorde Automobil så bra. Tyvärr tycker väl även jag att tidningen har blivit mindre intressant för varje år som gått och det var längesedan jag slutade prenumerera.Tur att tidningen Klassiker finns, den har mycket av känslan som gamla Automobil hade!

Tack ändå för allt, Automobil, och lycka till på nätet (även om det aldrig kan bli samma sak).

#10
Anders Ohlsson
2011-12-09 19:44

Att läsa en biltidning på datorn är helt ointressant.
Hur får jag tillbaka det som återstår av min årsprenumeration?

#11
D.Ahler
2011-12-09 19:57

En liten kalldusch på fredagen att läsa detta. Oerhört tråkigt att Sveriges bästa mix av nytt och gammalt slutar tryckas. Men istället för att bara gråta och längta tillbaka vill jag ge er kritik för hur ni presenterar detta. Just nu står vi läsare med ett tydligt besked: Automobil läggs ner. Om ni själva tillsammans med OK förlag verkligen tror på en fortsättning är detta helt fel sätt att presentera nyheten. Inte ett ord om vad som sker på webben framöver. Fram till idag har Automobil varit en fantastisk tryckt tidning men en medioker entusiastplats digitalt. Om ni har ett ess i rockärmen (och det behöver ni - dagens webbplats räcker inte) borde nyheten slagits upp med det fantastiska som skall ske framöver och att ni framöver satsar på ett helt digitalt format. Detta är vad som borde mött oss trogna läsare i denna tidnings ledare snarare än "Automobil läggs ner, det kommer något digitalt längre fram...". Med Calle och Daniel i spetsen har ni två av Sveriges mest intressanta skribenter. Mot bakgrund av bristen på information om "Nya Digitala Automobil" känns det snarare som att kärntruppen är på väg att lämna tidningen? För mig personligen är det viktigare att läsa er kvalitativa text varhelst den huserar än att surfa in på ett mediokert automobil.se framöver.

Dock - ett stort tack för alla läsvärda rader till dags dato och ett stort lycka till med allt ni företar er framöver!

#12
Johan Mårten
2011-12-09 20:30

Mycket tråkigt att höra.
Kommer man att få logga in på hemsidan och läsa nya repotage eller är det fritt fram för alla?

#13
SiggeNnn
2011-12-09 21:56

Automóbil förlorade sin själ när de grundarna sålde till Allers och efter ett antal år istället grundades Statoils "Premium Motor". Kommer någon ihåg den? Sedan blev det insomnade BilWeb.se.

Läste varenda nummer av Automobil i början. Köpte första numret och fascinerades av DeLorean! Bäst var "Våra bilar" med grundarnas vansinnigt roliga bilar. `Porsche 911 (två gula samtidigt!), Ferrarí, Jensen Inteceptor, MB SL (med knarkgömmor i trösklarna), Porsche 944, E-type...you name it de passerade alla revy.

Trist att Automobil nu försvinner men det känns som man kört lite vilse och förlorat sin målgrupp.

#14
Peter Bergquist
2011-12-09 22:50

Usch vad tråkigt...er tidning var ett sant lyckopiller! den bästa!! verkar konstigt att pengarna inte räcker till en papperstidning med alla prenumeranter men så är det kanske??

Nu får man läsa den "näst bästa" i fortsättningen. teknikens värld.

#15
Johan Sundqvist
2011-12-09 23:44

Håller helt med en tidigare kommentar: "Att läsa en biltidning på datorn är helt ointressant. Hur får jag tillbaka det som återstår av min årsprenumeration?"

#16
Magnus Holmgren
2011-12-10 08:37

En av årets högtidsstunder var igårkväll, när man fått nya nummret av automobil, går och lägger sig lite tidigare än normalt för att i lung och ro läsa från pärm till pärm. Men redan på första sidan blir man bestört! Tur att man sparat alla nummer så jag kan ta fram och läsa lite då och då, det händer ju iofs redan idag...
Väldigt synd på den bästa biltidningen i landet, läser för övrigt inga andra då jag blir så besviken var gång man bläddrar i en ams e.dyl.

#17
mAbZ
2011-12-10 09:54

Sveriges bästa biltidning går i graven!

Jättesynd att ni gör det på ett svekfullt sätt och skickar årsräkning precis innan nedläggning! Ni misstar er om ni tror att folk betalar för "internetugåvan". Pengarna tillbaka tack!

#18
Johan Hellström
2011-12-10 10:15

Riktigt tråkigt. Fantastiskt foto, intressanta krönikor, bra och intressanta tester.
Den enda svenska tidning som är värd att läsa.

Jag hoppas verkligen att det blir mer krönikor Calle.

Stort tack för alla nummer.

Johan Hellström

#19
Peter Mandel
2011-12-10 11:20

När jag nu läser alla kommentarer, vilka är rätt samstämmiga, och som också jag delar, tycker jag att ni skulle ha provat alternativet med en rejäl prishöjning, istället för att bara gå på nätet. I alla fall jag hade varit beredd att betala mer för Sveriges bästa biltidning!

#20
Sail
2011-12-10 13:00

Hej

Öppnade min efterlängtade Automobil igår och som vanligt läste ledaren. Kvällen blev inte riktigt som jag väntat mig.

Tillhör den lilla trogna skaran som läst alla utgivna nummer av Automobil, började prenumerera redan efter ett par nummer och har sedan
dess varit tidningen trogen genom alla faser.

När jag började läsa tidningen var det egna bilinnehavet en begagnad Volvo 144 DL och genom årens lopp har dryga 30 talet bilar passerat. Många inköpta genom inspirerande reportage och provkörningar i Automobil. Dagens bilbestånd består av BMW och Jaguar av några olika modeller, även detta till viss del inspirerat av livfulla reportage i Automobil och andra pappersbaserade biltidningar.

Så sent som i nummer 9/10.11 såldes det prenumerationer och i "puschen" för nummer 1.12 ursäktade ni röran då det byggdes om för en ny ännu bättre Automobil.
Inte ett ord i tidningen om planer på att omvandla formatet till en WEB-tidningen, inte någon form av information till oss som prenumererar om förändringen eller planer på en sådan drastisk ändring eller vad som sker med den del av våra inbetalda prenumerationer som kvarstår.
Blir onekligen väldigt nyfiken på vad som hände mellan de här två utgåvorna av tidningen, vad var det som gick snett.

Visst har läget för tidningen under årens lopp varit dåligt vid några tillfällen men att totalt sluta med utgivningen av pappersutgåvan känns väldigt drastiskt.
Att läsa en biltidning i digitalt format tror jag för många känns väldigt främmande. Precis som att känna ratten i händerna, doften av motor och gummi, känna plåtens linjer under händerna är det något speciellt med att hålla tidningen, kunna bläddra fram och tillbaka i reportaget, se trycksvärtan på fingrarna.

Ni har med väldigt få undantag levererat en mycket bra produkt men vackra reportage av lika vackra och inspirerande vagnar. Lyckats balansera innehållet med väl valda delar av extrema entusiastfordon och mer rimliga körglada bilar. Lyckats hålla de tråkiga vardags testerna stången i lagom utsträckning men ändå inte blivit för extrema.
Jag är smärtsamt medveten om att ett företag måste vara lönsamt för att kunna fortleva i längden men fanns det verkligen inte någon annan utväg än att låta Automobil gå i graven på det här sättet. För min bestämda uppfattning är att ni kommer tappa de trogna läsarna som under år följer er genom att enbart bli en WEB-baserad publikation.

Jag hoppas att ni på något sätt hittar tillbaka till ett pappersformat och ska försöka stå ut med att läsa Automobil på nätet. Förhoppningsvis innebär ert beslut att ni även tittat på ett format som passar läsplattor så man inte enbart är hänvisad till hemsidan. För även det sättet att publicera och läsa börjar bli föråldrat i takt med plattornas ankomst på bred front.

Det vore även intressant att kunna få lite mer information om vad som verkligen ska ske i framtiden, blir det till exemplen en betaldel med annorlunda innehåll som vi tidigare prenumeranter förs över till eller blir ni en helt reklamfinansierad öppen hemsida.

Med vänliga hälsningar
Stefan

#21
Sven-Åke Carlsson
2011-12-10 14:00

Min första reaktion när jag läste Calle Carlquists inlägg på ledarsidan, detta kan inte vara möjligt, ett skämt om än dåligt.
Men ju mer jag läste insåg jag att detta är fakta, djupt tragiskt.
Jag har prenumererat på Automobil ända från starten i början på 80-talet då Kjell Broberg och Staffan Swedeborn skrev om bilar med snudd på bilporr riktat till oss ”Petrol Heads” med vissa brister tekniskt som följer med en liten tidning
Jag har sett tidningen utvecklats till perfektionism, men samtidigt tappat sin själ, det finns många andra utländska tidningar som nu kommer att fylla detta tomrum
Jag har inte sett en enda stavelse tidigare om nedläggning av tidningen och känner mig därför sviken och besviken
Jag kommer inte att fortsätta läsa på nätet, fördelen med en papperstidning är ju att man kan spara och läsa om och om igen och begrunda hur många gånger man vill, år efter år.
Samtidigt undrar jag som flera också antytt, hur kompenseras vi ekonomiskt som har betalat helårsprenumeration och tidningen inte uppfyller sina förpliktelser.

#22
Unkel
2011-12-10 16:14

Jaha då var man blåst på 900 kr. Tack för den Calle!

#23
Stefan Sjöblom
2011-12-10 16:25

Blev helt bestört igår kväll när jag kom hem och läste ledaren för sveriges enligt mig bästa motortidning! Det kan tyckas löjligt att en vuxen människa kan ha sådana känslor för en tidning, men de flesta andra motortidningar tycker jag är medelmåttor när det gäller att leverera riktigt seriös motorjournalism.Varje gång Automobil damp ner i brevlådan var en högtidsstund för mig och jag kommer att sakna den känslan djupt, hoppas bara man kan hitta ett substitut fort som ögat!

#24
Henrik Dacke
2011-12-10 20:08

Väldigt tråkigt besked. Började med att bläddra bakifrån i tidningen och tänkte "detta är ju anledningen till att Automobil är så speciell jämfört med andra biltidningar", Calles sköna redogörelse för var uddabilstillverkarna hittat baklamporna till sina modeller... Att därefter läsa ledaren och plötsligt inse att man bläddrar i det allra sista numret, kändes verkligen dystert. För dom som inte redan upptäckt den, rekommenderar jag en prenumeration på engelska entusiasttidningen EVO istället, en "mental systertidning" till Automobil men troligen med väsentligt större resurser ekonomiskt och därmed bättre förutsättningar för fortlevnad i pappersform.

#25
Dan Berghult
2011-12-10 20:50

Jag måste säga att det är tråkigt att en så bra produkt inte gått att få en fin ekonomi på.

Tråkigt för er och tråkigt för mig som nu inte vet vad jag skall läsa för tidning längre...

Lycka till med den papperslösa satsningen!

#26
Calle C
2011-12-10 21:38

Hej alla kommenterare och Automobilläsare!
Jag hoppas att ni kan ursäkta ett något sent svar på frågan om vad som händer med innestående prenumerationspengar. I veckan som kommer får Automobils prenumeranter ett brev med olika möjligheter. En är förstås återbetalning av innestående belopp.

Med vänlig hälsning och ett tack till Er alla,
Calle Carlquist
Automobil

#27
Nicolas
2011-12-10 23:09

Mycket tråkigt.
Håller med föregående talare; höj priset på tidningen
om det hjälper.
Jag betalar gärna mer för att läsa Calles fantastiska
artiklar.

#28
Sonny L
2011-12-10 23:33

Trodde det var ett skämt när jag läste Calles ledarspalt, var tvungen att läsa den några gånger för att hjärna skulle fatta att detta var sant!
"My one and only", det känns som min älskade övergivit mig för en annan, aldrig mer kommer jag att befatta mig med en annan biltidning, Automobil är den perfekta syntesen av alla kombinationer en sann modern bilentusiast söker i tidningsform. Skriven av entusiaster för entusiaster!
Huhh vad tråkigt med detta beslut.

#29
Didrik Stocholm Motor
2011-12-11 01:40

Väldigt tråkigt solklart den bästa tidningen, sorgligt att det blev så här kommer självklart att följa tidningen på nätet men det är ju inte samma sak tyvärr, har läst den så länge jag minns känns konstigt skulle gärna betalt mer för prenumererationen hoppas ni hittar en lösning ändrar er för att fortsätta med tidningen en super bra tidning som går förlorad kan inte vara rätt, man ska göra allt för att bevara en så bra tidning.

#30
Ingemar Engström
2011-12-11 10:26

Att ha jobbat en mängd år med media, och därmed information, tycks inte ha lett till insikt, att om man självständigt avslutar ett projekt, så skall man självklart samtidigt informera om följderna av detta beteende, och ta sitt ansvar.
Att först nu uppge att man kommer med ytterligare info om återbetalning av inbetalda prenumerationsavgifter är oskickligt.
Avvaktar någon dag, men under tiden säger jag upp min prenumeration på Klassiker

#31
Staffan Swedenborg
2011-12-11 15:34

Hejsan,
då och då och så sent som för ett par månader sedan mailade jag OK-förlaget som äger Automobil om mitt intresse att ta över utgivningen av tidningen. Men då liksom tidigare fick jag ett rungande "nej, aldig i livet". Samtidigt tycker jag också att den var bättre förr.
Hälsningar Staffan Swedenborg, fd utgivare av Automobil.

#32
erik gustavsson
2011-12-11 17:51

Håller med föregående talare om att Automobil var mycket bättre förr, helt klart.

Sen å andra sidan förstår jag ej varför ni, om ni nu ska "begrava" tidningen , fortsätter på internet. Där har vi ju redan X antal ledande sajter så som teknikens värld, auto motor & sport samt bil-liv.se, varav den senaste faktiskt har en del från en av Automobil grundarens nyare reportage tillsammans med sin nya redaktion...

#33
Johan E
2011-12-11 19:21

Vill inte sälla mig till olyckskorparna angående Automobils eventuella framgång som enbart en webbaserad publikation, bara konstatera att det där inte finns färre konkurrenter än vad det gör i pappersformat. Å andra sidan är de fasta kostnaderna lägre, så det kan kanske lyckas.

Men jag tycker hela hanteringen är oerhört konstig. I förra numret pratade ju Calle om att "nu gör vi om allting och sen kör vi" (även om jag redan då undrade vart årets sista nummer tog vägen, eftersom det ju skulle heta "1.12" och det förra plötsligt blev ett dubbelnummer (10/11) utan att för den skull innehålla så speciellt mycket extra material). Men visst. Sånt händer. Så kommer då nr. 1.12 som mycket riktigt har en helt ny design, med en helt ny layout (och inte minsta tillstymmelse till något A-test) och då är det det SISTA?! Man lägger alltså tid, möda och därmed också pengar på en omgörning och sedan lägger man ner tidningen?! Det beslutet måste ha fattats något oerhört snabbt! Hela hanteringen från OK-förlagets sida luktar amatörmässighet lång väg, inte minst eftersom Automobilredaktionen verkar ha fått sitta emellan och uppenbarligen blir de som får klä skott för många prenumeranters (berättigade) ilska och sorg. Jag har svårt att tänka mig att det är Calle som fattat beslutet om nedläggning utan troligen är det OK-förlagets VD som är "skyldig" till detta. Då borde han kunna lämna en kommentar åtminstone här på webben och inte låta budbäraren bli den som blir skjuten!

#34
Jan Wilsby
2011-12-12 09:48

Hallå,
är detta verkligen tillåtet? Min första reaktion när jag läste Calles ledare var,
-det var det dummaste och mest korkade jag hört/läst på länge. Lägga ner tidningen? Det är ju tidningen som är själva grejen. Tidningen, att ha med sig i sängen, på väg till jobbet (på tåget), framför tv:n när hustrun ska kolla någon värdelös såpa och framför allt på muggen. Det är ju tidningen man vill ha. Faktum är att detta är första, kanske andra ggr. som jag är inne på Automobils hemsida. Främst för att ge luft åt mina tankar. Frågan är om det kommer att bli fler besök? Webben är väl bra på sitt sätt, men den kan inte ersätta känslan i en tidning.
En liten undran vad har Ikea med bilar att göra? Typiskt för webben, reklam överallt.

#35
Drago
2011-12-12 11:03

Fan det är ju inte på webben vi vill läsa Automobil utan i hängmattan, på toa, i soffan eller på bussen. Tänk om en gång till och satsa på tidningen!!

#36
Jan Matson
2011-12-12 14:39

Tråkigt,tråkigt. Hoppas fortfarande att detta är ett dåligt skämt, annars är det ett dåligt beslut. Förstår att kvalitet kostar, och att upplagan kanske inte är tillräcklig. Men jag säger som flera andra, höj priset. Jag vill inte vara utan den krydda i mitt billiv som Automobil varit sedan starten, då jag började prenumerera. Jo, jag har kvar nästan alla nummer sedan 1982. Kan tänka mig att beslutet om nedläggning kommer från förlagsledningen, men jag hoppas kunna se fler fina artiklar av Calle, Daniel m fl någon annanstans. Webbtidning är tyvärr inget för mig. Jag vill avnjuta en tidning av Automobils klass i en skön ställning på en skön plats. Tack Calle o Co för alla fantastiskt fina och personliga artiklar!

#37
__Andreas__
2011-12-12 19:39

Mycket synd då detta är den tveklöst bästa tidningen med kvalite och precession som saknar motstycke. Köper aldrig ngn annan tidning en just er.

tips, skapa ett kundregister utav trogna läsare och ge bara ut tidningen till just prenumuranter, skippa butiker och dylikt. kapa kostnader på detta sätt.
tillhör kategorin som vill hålla i tidningen i handen och inte i datorn.

att bilsport överlever är ett skämt som påminner om vår politik.

#38
Per Franzén
2011-12-12 20:49

NEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJ!
Vad ska jag nu läsa på dass, i soffan, på tåget och i sängen?
Automobil är ju den perfekta biltidningen, inte en enda (nästan i alla fall) normal tråkig svenssonbil, bara roliga, udda och intersanta (mestadels) bilar att drömma om och att minnas att man sett någon gång. Tester med glimten i ögat och rejält med distans. Om förlaget nu är seriösa med att det ska bli en riktig satsning på webben så måste ni göra en "tidning" på nätet, titta tex på Stereophile och deras digitala utgåva, den kostar en slant att prenumerera på men man får lite "tidningskänsla". Annars så finns ju Engelska Octan men det är nästa förmycket av det goda...
I vilket fall som helst, Lycka till i framtiden och tack för all rolig läsning som har varit. Må körglädjen vara med er.

#39
Mathias Peterson
2011-12-12 20:52

Väck mig jag har en mardröm, det får inte vara sant. Varför ska just Automobil som numera är den överlägset mest underhållande tidningen läggas ner? Kollade TS-upplagorna och ser att Automobil ligger och skvalpar runt ca 10 tusen ex medan i mitt tycke mindre intressanta publikationer har sina stadiga 20 tusen. Hur kan svenska motornördar ha missat denna pärla?

#40
lohi2000
2011-12-12 21:56

Detta är inte seriöst.
Jag fick ett reklamexemplar av tidningen för några månader sedan, någon sorts kampanj, med ett erbjudande om prenumeration, jag nappade och betalade prenumerationen. När första numret äntligen kommer (vilket tog flera månader) får jag läsa på ledarsidan att det samtidigt är det sista. Ingen information om vart mina inbetalade pengar tar vägen. En hänvisning till en webadress som skall vara något i särklass enligt ledaren, men snarare verkar ha mindre att erbjuda än andra motortidningar. Och först när jag letar inne i detta kommentatorsfält hittar jag en information, i ett svar, om att man kommer att bli kontaktad om vad man vill göra med innestående pengar. Detta är mycket, mycket dåligt. Det minsta man kunde begära vore en information på webben eller via post om hur man tänker hantera prenumeranter. Ni är uppenbarligen inte seriösa, jag förstår att tidningen går under. Fullständigt misskött...

#41
John Andersson
2011-12-13 10:39

Väldigt tråkigt att höra om nedläggningen. Hoppas ni får leva kvar på nätet och satsar ordentligt på det.
Hemsidan måste nog få sig en rejäl översyn om det ska funka. Ett twitterkonto med uppdateringar om artiklar kan vara ett tips. Självfallet facebook också. Minst två uppdateringar om dagen så ska ni nog få snurr på det:). Lycka till nu!

#42
Martin B
2011-12-13 16:25

"Erbjudandet" damp ner i brevlådan idag- minst lika ogenomtänkt som nedläggningen av Automobil.

Nostalgitidningen Klassiker plus 5 nr av gubbtidningen Vi Bilägare.
Istället för en sportbilstidning! Vem nappar på det???

Man ser mellan raderna hur OK Förlaget har kört över redaktionen och nu försöks detsamma med prenumeranter. Nej tack!

#43
Per Berner
2011-12-13 16:39

Ett mycket trist besked. En nätsida kan dock ALDRIG ersätta ett magasin. Automobil var en tidning att spara på; dessutom den överlägset bäst skrivna, fotade och layoutade nybilstidningen i Sverige (ja, världsklass). Framför datorn letar jag korta fakta och nyhetsflashar; vill jag ha kvalitetsläsning blir det på papper. Så besöken på websajten lär inte bli många. Hoppas att du börjar skriva mer i Klassiker istället, Calle, Jag behöver nämligen regelbundna doser av din högklassiga prosa – på papper!

(men varför redesign av tidningen strax innan proppen drogs ur???)

#44
Roger S
2011-12-13 17:57

Mycket trist att det inte går ihop. Sveriges bästa biltidning som jag läst från starten så det känns rätt konstigt att hålla sista numret i handen. Att läsa på nätet är inget alternativ för mig men hoppas ni hittar nya målgrupper bland den yngre generationen. Ni avslutar dock i moll genom att försöka behålla våra pengar och ge oss något helt annat som åtminstone jag inte vill ha. Om ni nu blev styrda till det är det dags att byta VD på företaget.

#45
Cittroman
2011-12-13 18:30

Har varit prenumerant i stort sett från början, började med lösnummer -82 sedan prenumerant från -83.
Fantastiskt bra tidning som nu går i graven.
Tror inte jag kommer att besöka webbsidan speciellt ofta, Automobil läser man där man har det mysigt, vem sitter och myser framför datorskärmen??
Vi har blivit otroligt illa behandlade i och med att det kom som en blixt från klar himmel.
Dessa rader i brevet vi prenumeranter fick hem tar priset:
"Som du säkert har märkt är det senaste numret av Automobil en hel del annorlunda jämfört med de tidningar du hittills prenumererat på. Jag hoppas att du ska tycka om innehåll och utseende och känna att Automobil är någonting värdefullt för dig" Va?????
Sedan att det tydligen fortfarande går att teckna prenumeration på tidningen är ett till mysterium, se fliken "prenumerera"
Till alla som varit med och skapat denna fantastiska tidning vill jag rikta ett innerligt tack för allt, hoppas verkligen att den återuppstår.
Hoppas också få svar på vad som hände som förorsakade denna plötsliga nedläggning.

#46
Jonas Forsberg
2011-12-13 20:36

Kommer att sakna papperstidningen enormt!
Det går enligt min mening inte att på ett seriöst sätt ersätta den med filer på internet...
Håller även med tidigare "talare" om att det inte är speciellt snyggt avslut... blev mest förvirrad av tidningen... enda stället detta meddelades på var i en krönika i tidningen??? Är det seriöst?
Vad ska man nu läsa för papperstidning?

#47
mataking
2011-12-13 20:40

säger som de flesta här ovan. kommer inte att läsa nättidningen. automobil skall läsas i sängen eller på resa eller på ryggen i soffan en regnig lördag em!
har varit prenumerant så länge att jag inte kommer ihåg när jag startade.
betalade prenumeration för bara några veckor sedan och har inte hört nåt om detta spektakel förrän ledarsidan i tidningen i går kväll! Riktigt dåligt!!!
bästa biltidningen i sverige enligt min mening.
tråkigt men behåll pengarna ni verkar behöva dom!

#48
Mattias_o
2011-12-13 20:55

Det är med sorg i hjärtat jag läser detta. Den enda tidningen som riktar sig till oss bilnerdar kommer inte finnas längre, snyft.
Det blir definitivt gravöl!

R.I.P. Automobil!!!

#49
Peter-vwgti
2011-12-13 21:06

Instämmer med övriga. En stor förlust för oss motorintresserade. Med många andra tycker jag att sättet att meddela detta på är underligt. Det ger definitivt intrycket av att vara ett hastigt beslut.

Nätet används mer för flyktigt jagande av information och kan inte ersätta den tryckta varianten. Vilken tidning ska man ha istället…. Finns ingen motsvarighet på Svenska. Prenumererar även på Bike som läses med stor behållning men den behandlar ju företrädesvis det som går på två hjul.

Man får ge en eloge till gänget som producerat tidningen! Synd att inte fler ville köpa!

/Peter

#50
Håkan I
2011-12-13 21:57

Ofantligt trist.
Nätet i all ära men det kan aldrig ersätta en papperstidning.
Ett riktigt nerköp för oss trona prenumeranter.
Automobil R.I.P.

#51
Rune Åsgård
2011-12-13 22:19

Det er med sorg jeg leser at papirutgaven blir historie! Har lest Automobil siden starten, og siden før jeg selv fikk bil. Automobil er det bladet som har gitt meg mest kunnskap om bil, takker for dette. Bladet har gitt næring til interesse og bilkjøp, fra mini,Alfa Romeo,Lancia og nå Porsche med flere. Vil prøve å følge dere på nettet men det blir ikke det samme!

#52
Stell M
2011-12-14 00:23

Jag tror mig läst samtliga nummer av tidningen, även fast jag inte haft prenumeration hela tiden. Sorgligt att tidningen går i graven men personligen föredrar jag det kanske lite naiva i tidningen som en gång startades än den produkt det blivit idag. Jag saknar första numrets Gaydon och liknande artiklar. Olika BMW, Mercedes ,Vag etc etc kan man läsa om i andra tidningar. Nej mer Lotus Morgan,Jaguar, Bugatti, Delorean, Facel, Scimitar,Gogomobil. De behöver inte vara hästkrafttsmonster utan lite ovanliga gärna sportiga eller prestigebilar. Det är den nichen jag söker

#53
Hans Elgeskog
2011-12-14 00:32

Calle,
Har avnjutit dina underbart gybbtjyvsinspirerade skriverier som så ofta med makalös träffsäkerhet beskrivit vad jag själv tyckt men inte får fram i ord.
Kommer att sakna tidningen mycket!
Men samtidigt skall jag fan ta mig stålsätta mig och försöka ta in tidningen via nätet istället. Tekniken GÖR framsteg, eller leder i varje fall till förändringar, som vi i efterhand ofta undrar varför vi var så motsträviga till. Jämför bara med vad som hänt med utvecklingen av bilarna, jag tror inte vi vill gå tillbaka till glappande SU-förgasare och brända brytarkontakter...(även om ett par Webrar aldrig sitter fel)
Nu får jag istället glädjas åt att min helt kompletta samling Automobil sedan starten blivit ett investerinqgsobjekt jag kanske lägger ut på Blocket om 10-20 år.
Önskartrots allt lycka till med det nya rejset!

#54
Snapperhead
2011-12-14 10:33

Trist överraskning. Jag har prenumererat i några år nu, och har verkligen gillat den senaste inkarnationen av tidningen. Det är alltid en högtidsstund när man får riva plasten till ett nytt nummer. Det senaste (sista :( ) ligger fortfarande orört och jag kommer nog att suga lite till på den nu när jag vet att det inte blir fler.

Men bättre att det fortsätter på nätet än att det helt tar slut. Automobil är den killer-app som fått mig att omvärdera nyttan med surfplattorna. Det måste bli en investering av en sådan nu om jag ska bry mig om att läsa tidningen, för sitta vid skrivbordsdatorn och läsa Automobil känns helt fel.

#55
D.Ahler
2011-12-14 16:03

Calle, Daniel. Jag är verkligen ett fan av era skrivna rader. Körglädje i textform. Men... I skrivande stund har ni 54 kommentarer på denna nyhet. På övriga nyheter på er webb har ni i genomsnitt 0,4 kommentarer. Den digitala arenan är något helt annat än den tryckta. Den digitala KRÄVER interaktivitet från er sida för att vara intressant. Jag har bara kunnat hitta en respons från Calle på alla kommentarer. En (1)...! På den nyhet som rönt störst interaktion från era läsare. Det duger inte. Ni måste "smida medan järnet är varmt". Informera oss om era planer, interagera och kanske öppna för input från läsarna om vad som skall ske i framtiden. Annars lär vi snart lösa prenumerationer på andra publikationer. I denna "kris" för Automobil duger det inte att ni gömmer er. Vill ni vara med på den digitala arenan behöver ni kliva fram och börja framtiden idag. Informera oss om vad som händer, hur långt ni har kommit och håll oss i "loopen" även om ni inte har så mycket att säga. När det krisar, kliver man fram medan folk lyssnar.

#56
Alexander karlsson
2011-12-14 20:53

Vad synd det har varit en sådan bra tidning befriad ifrån tråkiga vardagsbilar.

#57
Bjp
2011-12-15 08:53

Det får väl bli till att köpa GrandTorismo i framtiden. För att Automobil går i graven som papperstidning är det sämsta jag har hört, någonsin. Att läsa Automobil på nätet verkar ju dessutom ganska uselt, med tanke på att inga tester är uppdaterade sedan Augusti... Kom igen, en tidning är alltid en tidning och den slår nätet när som helst... Tänkt om och börja trycka igen!

#58
Lennart Fahlback
2011-12-15 20:29

Mycket tråkigt att Sveriges bästa biltidning läggs ned, den tidning jag prenumererat på sedan mitten av 80-talet. Tack för härlig läsning genom åren - läsning som bara blivit bättre och bättre. Men tråkigt också när man igår betalade in 529 kronor för nästa års prenumeration. Lika bra som tidningen lika uselt har förlaget hanterat denna sak eller vad händer??

#59
Johan O
2011-12-16 00:01

Underbar tidning. Tack för den tid som vart. Men att läsa på nätet? Näe. Dags att kolla om det finns nåt annat som nästan når upp till samma nivå.

För övrigt helt j*vla skamligt beteende av förlaget. Erbjud pengarna tillbaka för innestående prenumeration.

#60
Mats Lyborg
2011-12-16 22:16

Mycket, mycket tråkigt besked. Sveriges bästa, och för många av oss sportbilsentusiaster, enda tidning försvinner i pappersformat.
Ingen annan biltidning har lyckats fånga magin i en knarrande skinnklädsel eller glädjen i en sparsamt fungerande Alfa, passionen, på ett så träffsäkert sätt.
Nytt och gammalt, humoristiskt och allvarligt, presenterat med bra layout och foto på papper av fin kvalité, tidningar man gärna läser om efter flera år. I mitt tycke finns det ingen annan svensk biltidning som kan konkurrera med Automobil. Jag blir faktiskt lite ledsen på riktigt av det här...

Herrar Carlquist, Östlund och Backlund, hatten av till er!
Tack för denna tiden, ni kommer att saknas. Vi ses på vägarna.

#61
Börje Engwall
2011-12-18 16:48

Håller med alla tidigare inlägg. Det här är riktigt, riktigt tråkigt. Jag som personligen kände Kjelle Broberg på den tiden Healey-klubben var ung, och min bror byggde Hult-Healeyn som följetong i tidningen, har prenumererat och köpt alla nummer sedan starten. Automobil var en tidning man med stolthet vek upp på lunchbordet, för att dregla en stund på alla läckra bilar, och skratta åt dråpliga krönikor. Jag som ägare av en gammal Healey "Frogeye" och en tidig Miata med "respirator", hittade alltid ngt gammalt eller nytt att läsa om.
Jag tror att detta med papperstidning kontra läsplatta, är en generationsfråga. Jag kan aldrig se mig själv med en läsplatta i sängen. Ngt så sterilt och tråkigt finns inte i min värld. Att sitta vid en skärm är ok för jobb, info-sökning, eller att betala räkningar. Men som nöje...Nej, där är jag nog för gammal (55)
En film är alltid bättre på bio, liksom en tidning är bättre i tryck!
Men jag vill samtidigt passa på och tacka för mycken trevlig läsning under åren, och hoppas detta förfarande är ngt övergående. OK-förlaget; Tänk om!!!!

#62
Johan F
2011-12-19 10:22

Så tråkigt varför kan inte grundarna få köpa ut tidningen som man verkar vilja? Mvh Johan

#63
Henrik Hoff
2011-12-19 17:06

Kan bara hålla med i princip alla tidigare kommentarer. Det var ett otroligt ledsamt besked att tidningen läggs ner i pappersformat.
GranTurismo kan till viss del axla Automobils arv, men de genomför ju inte direkt några tester, liknande ert A-test och det kommer jag sakna!

Jag betalade också in för ny helårsprenumeration för inte ens en månad sedan och vill, precis som minst en tidigare kommentatör, helst av allt ha pengarna tillbaka. Jag är inte intresserad av ett år av Klassiker eller Vi Bilägare. Hade jag varit det, hade jag ju redan prenumererat på dem! :(

#64
Lars Andersson
2011-12-19 21:45

Tack Calle för en kanon tidning med mycket poesi. Klssiker & Grand tourismo hjäper en del men långt ifrån. Känns inte helt rätt att OK ska bestämma om Sveriges bästa sportbilstidning Ser fram emot lite fotoskola samt flera videosnuttar.

#65
Magnus Rydelid
2011-12-19 21:52

Nej!! Enda biltidningen jag prenumererat på konstant senast åren. Har varit en prefekt blandning av sportbilar o annat skoj. Nätet i all ära, men en tidning är så smidig o ta med i soffan, på flyget mm. Hoppas nätsatsningen går bra!

#66
Max Östlund
2011-12-20 11:27

Sveriges bästa bilmagasin går i graven, Automobil lyckades bli ett medium som lätt kunde konkurrera med det Brittiska magasinet Car, ett av världens bästa bilmagasin.

Hoppas att tidningen kan återuppstå i pappersform, att läsa på nätet eller med en iPad eller liknande är inte riktigt samma sak. Speciellt när hemsidan inte uppdateras ordentligt... I vilket fall har Automobil gett mycket glädje under de tio år jag varit en trogen kund av lösnummer.

Tack för denna tid.

#67
branx
2011-12-20 13:13

Nä detta var inget kul :/

#68
Anders U
2011-12-20 13:45

Verkligen tråkigt. Jag köpte det första numret 1982 som student, tyckte det var bra och köpte flera. Efter ett tag började jag prenumerera och har förtsatt ända tills idag. Har inte missat ett nummer, trots att jag inte längre bor i Sverige sedan många år.
Att sitta med en laptop eller en läsplatta i knät är ju aldrig samma sak. När Automobil damp ned i brevlådan satte man sig ju bekvämt tillrätta och bläddrade och läste varje sida. så kommer det aldrig att bli med en nätversion.

#69
Patrik Gudmundsäter
2011-12-20 23:33

Trist som attan.Läst Automobil sedan starten 1982.
Har i min värld alltid varit en höjdare.

Besökt många av era evenemang.Minns särskillt 1991,med
Mclaren Big Bangers på Mantorp!Samt Lamborghini specialen 1992.
Kjell,Robban,Mattias mfl,träffade man ju ofta ute på evenemang,och på senare år Calle,mfl.Just mixen av sport,entusiastbilar samt roliga artiklar och tester.Särskillt för oss kanske som gillat Italienska bilar lite extra.

Men,men hoppas Ni finns kvar på nätet.

MVH/Patrik

#70
Niclas Ramström
2011-12-21 20:03

Ja .det här var verkligen sorgligt, men inte helt oväntat. Äktenskapet med OK kändes märkligt redan när det inleddes och det visade ju sig också vara början på slutet. Automobil har i mina ögon stått för kvalitet och första tidningen som vågade överge präktiga biltester och andra förnuftiga reportage.Har köpt tidningen sedan den började ges ut 1982, saknar totalt kanske 10 nummer... Inget kan ersätta papperstidningen så rest in peace tidningen Automobil!

#71
Matte P
2011-12-22 08:52

Ja, det är tråkigt såå tråkigt!
Man blir lite nostalgisk över alla år man följt tidningen.

Någon som vet vart Mattias Persson tog vägen??

#72
Lance
2011-12-22 11:45

Riktigt tråkigt att tidningen försvinner, men borde inte detta kunna frigöra tid för Calle Carlquist så han kan skriva en roman också? Har alltid tyckt att hans ordtrolleri är överkvalificerat för en biltidning, även om det självklart är mycket trevligt.

#73
Ando Gunnarsson
2011-12-24 17:29

Tråkigt då tidningen var en av de bättre motortidningarna :(
Hur stenålder det än verkar så kan ingen dator ersätta den känsla som en papperstidning har då man "kryper in" i ett hörn för att läsa.....

#74
Janne Forslund
2012-01-04 20:21

Tack för en av de absolut bästa biltidningar som någonsin funnits. Det är med stor saknad som jag skriver dessa rader. Calles stil påminner om de högtidsstunder på 60-talet när man läste Road Track och Henry B Manney och hans kåserande stil vid provkörningar av europeiska bilar och då främst Alfa Romeo.
Visst går det läsa på webben men en papperstidning finns alltid på en armslängds avstånd och kräver ingen inloggning, snabb tillgång med andra ord.

#75
Göte Forss
2012-01-05 12:12

Mycket tråkigt att Sveriges bästa biltidning går i graven. Men det känns ännu
värre att bli behandlade på det sätt OK förlaget gjort med oss prenumeranter.
Hoppas att Calle och övriga medarbetare hittar en bättre arbetsgivare.
Starta gärna en ny tidning i samma anda. Jag prenumererar direkt. Höj även priset
De är ni värda!

#76
Inge Olsson
2012-01-08 11:00

Mycket tråkigt.
En bra tidning med roliga reportage och ordentliga tester försvinner.
Att läsa den på nätet är absolut inte samma sak.
Jag bugar för den tid som varit.
Tack Calle och övriga.

#77
Heaven
2012-01-23 19:29

If you're lokiong to buy these articles make it way easier.

#78
Kamryn
2012-01-24 21:03

Creeatd the greatest articles, you have.

#79
Viki
2012-01-26 07:33

I thought finding this would be so arduous but it's a berzee!

#80
Fantine
2012-01-26 08:09

This atrilce keeps it real, no doubt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.