BILDSPEL: Bevara en Bertone
Det är dags att du unnar dig ett stycke bilhistoria. Bertone säljer ut konceptbilar med tung historisk betydelse.
Designföretaget Bertone är inte stadd vid kassan längre. Företaget gick i konkurs 2008 men Lili Bertone, änka till grundaren Nuccio Bertone, lyckades under 2009 rädda delar av företaget. Hon köpte tillbaka designföretaget Stile Bertone och rätten till varumärket för den nätta summan 3,5 miljoner euro.
Lili ville också köpa Bertone-gruppens museum innehållande 90 bilar. Hon erbjöd konkursförvaltaren 4,56 miljoner euro men den begärda summan var sex miljoner euro. Till slut fick Lilli ut 84 av bilarna.
Och nu ska alltså de sex återstående säljas av RM Auctions vid en exklusiv tillställning. Bege dig till Concorso d'Eleganza som hålls 21 maj på Villa d'Este vid Como-sjön i Italien för att lägga ditt bud.
Lancia Stratos HF Zero concept
Ritad av Marcello Gandini som jobbade hos Bertone 1965-1980. Denna mittmotorbil visades i Turin 1971 och gick senare i produktion som Lancia Stratos, sedermera kung i rallysammanhang. Förväntas kosta cirka 1,8 miljoner euro.
Lamborghini Marzal prototype
Högdjur i designsammanhang med måsvingedörrar i glas. Avtäcktes på bilsalongen i Genève 1967 och kördes senare samma år runt F1-banan i Monaco, strax före start. Bakom ratten satt prins Rainer av Monaco och i högerstolen prinsessan Grace. Även Maezal är ett verk av Marcello Gandini. Förväntas kosta cirka en miljon euro.
Chevrolet Testudo
Udda konceptbil signerad Giorgetto Giugiaro, som dessutom körde bilen från Turin till premiären på bilsalongen i Genève 1963. Stora härliga glasytor och udda dörrar. Förväntas kosta 500 000-800 000 euro.
Lancia Sibilo
Formen och färgen skriker 1978. Och det var just detta år bilen hade premiär på Turin Motor Show. Ritad av Marcello Gandini och försedd med 2,4-liters V8 från Stratos Dino. Förväntas kosta 60 000-100 000 euro.
Lamborghini Athon
Marc Deschamps tog över efter Marcello Gandini och Athon blev hans första konceptbil. Den visade i Turin 1980. V8 på 3,0 liter och 260 hk. Förväntas kosta 150 000-220 000 euro.
Lamborghini Bravo
1974 fyllde Lamborghini 10 år och detta firades bland annat med Bravo som mötte publiken på bilsalongen i Turin. Skulle gå i produktion som lillebror till Urraco, men så blev det aldrig. Förväntas kosta 150 000-220 000 euro.
Missa inte bildspelet ovan för alla läckra bilar i detalj!
Kommentarer
Jobbig a-stolpe när man svänger...