Bild
Nästa artikelExtra - Nya BMW M3
Publicerad 6 mars 2007
Nyheter
Här är de officiella bilderna på nya M3, modellen som väntas fortsätta sätta ribban för mellanklassens supersedaner.
BMW kallar den Concept Car, men räkna inte med några förändringar till produktionsbilen. M3 baserar sig på 3-serie Coupé, men bara dörrar, strålkastare, baklyktor och baklucka är gemensamma med lillebror.
BMW är knapphändiga med de tekniska detaljerna men medger att bilen har högvarvig V8 vilket tyder på att förhandsryktena om att motorn är en nerskalad version av V10:an i M5 stämmer. Räkna med 4 liters slagvolym och mellan 420 och 440 hk under den rejäla muskelbulan i motorhuven. En sju- eller åttaväxlad SMG-låda med nackbrytande växlingshastighet är också sannolikt.
Motorns begär efter kyl- och insugsluft är enormt och motorhuven i aluminium har luftslitsar för att evakuera varm luft. Fronten har rejäla luftintag och för att maximera öppnings-arean har man skippat främre dimljus. Den nya fronten ger M3 ett längre överhäng fram än vanliga 3-serien.
Skärmarna är gjorda av plast och konceptbilens tak är av kolfiber, men det är ännu inte klart om lättviktstaket kommer sparas till en framtida CSL-version av M3.
De udda sidospeglarna har dubbla vingformade upphängningar som styr luftströmmarna och minskar det totala luftmotståndet. Listen på bakluckan ser oansenlig ut men minskar både luftmotstånd och lyftkrafter över bakvagnen.
BMW är knapphändiga med de tekniska detaljerna men medger att bilen har högvarvig V8 vilket tyder på att förhandsryktena om att motorn är en nerskalad version av V10:an i M5 stämmer. Räkna med 4 liters slagvolym och mellan 420 och 440 hk under den rejäla muskelbulan i motorhuven. En sju- eller åttaväxlad SMG-låda med nackbrytande växlingshastighet är också sannolikt.
Motorns begär efter kyl- och insugsluft är enormt och motorhuven i aluminium har luftslitsar för att evakuera varm luft. Fronten har rejäla luftintag och för att maximera öppnings-arean har man skippat främre dimljus. Den nya fronten ger M3 ett längre överhäng fram än vanliga 3-serien.
Skärmarna är gjorda av plast och konceptbilens tak är av kolfiber, men det är ännu inte klart om lättviktstaket kommer sparas till en framtida CSL-version av M3.
De udda sidospeglarna har dubbla vingformade upphängningar som styr luftströmmarna och minskar det totala luftmotståndet. Listen på bakluckan ser oansenlig ut men minskar både luftmotstånd och lyftkrafter över bakvagnen.