Bild
Nästa artikelFisker Karma visar tekniken
Publicerad 19 februari 2010
Teknik
Plug in-hybriden Fisker Karma närmar sig produktionsstart. Nu vet vi hur bilen är uppbyggd.
Kärnan i Fisker Karma är den aluminiumspaceframe som utgör stomme. Tillverkad i aluminiumlegeringar ur 5000-serien (med magnesium) och 6000-serierna (med magnesium och kisel) är stommen tillverkad som ett backbone-chassi, liknande den konstruktion Lotus använt i många år.
I chassit finns 79 meter MIG-svets och 1058 nitar. Genom att använda centraltunneln för att husera batterierna har tyngdpunkten kunnas hållas så låg som möjligt och utrymmen tas tillvara.
Chassit sägs ha en vridstyvhet om 33000 Nm per grad och en böjstyvhet om 23000 Nm/mm. Vad det betyder är att Fisker Karmas chassi faktiskt är ordentligt styvt, bättre än de flesta personbilar.
Drivlinan består av en tvåliters turboladdad bensinmotor med ursprung hos GM, som laddar ett litium-jonbatteri som i sin tur driver en 403 hästkrafter stark elmotor vid bakhjulen.
I chassit finns 79 meter MIG-svets och 1058 nitar. Genom att använda centraltunneln för att husera batterierna har tyngdpunkten kunnas hållas så låg som möjligt och utrymmen tas tillvara.
Chassit sägs ha en vridstyvhet om 33000 Nm per grad och en böjstyvhet om 23000 Nm/mm. Vad det betyder är att Fisker Karmas chassi faktiskt är ordentligt styvt, bättre än de flesta personbilar.
Drivlinan består av en tvåliters turboladdad bensinmotor med ursprung hos GM, som laddar ett litium-jonbatteri som i sin tur driver en 403 hästkrafter stark elmotor vid bakhjulen.