Ford Evos Concept visar vägen
Fords arbete med att globalisera produkterna går in i nästa fas. Det innebär en gemensam design, med Evos som grund.
Ford arbetar sedan en tid med en produktplan som går under namnet One Ford. Att göra märkets alla produkter globala, och samtidigt intressanta på alla marknader, känns som en mäktig uppgift. Detta kräver ett formspråk som går hem i alla läger och detta menar Ford att man nu hittat i konceptbilen Evos.
– Fords konceptbil Evos är en tydlig avsiktsförklaring från vårt globala designteam och belyser den övertygande vision som vi har för våra framtida projekt., säger J Mays, designchef på Ford.
– Vi tror att den nya generationens köpare världen över har högre förväntningar på ett exklusivare formspråk för alla produkter. Denna kunskap om kunden spelade en viktig roll då Fords nya design-DNA skapades.
Linjerna tar avstamp i det nuvarande formspråket Kinetic Design, men blir betydligt djärvare. Visst, det är luddigt så att det förslår, men så här beskriver Ford hur man tänker sig det hela:
Ny silhuett: Man lägger direkt märke till konceptbilen Evos nya och spännande silhuett,som förstärker den sportiga känslan och körglädjen som kännetecknar Fords modeller världen över. Den har dessutom en unik profil som skiljer Ford från konkurrenterna.
Upplevd effektivitet: Konceptbilen Evos har en fastback-takprofil som tyder på förbättrade aerodynamiska egenskaper. Detta förstärks av en svag droppform som bildas av att linjerna går samman baktill på bilen. Smala takpelare förstärker den lätta känslan och ger bilen en snabb och lätt karaktär.
Elegant ytspråk: Medan några konkurrenter har härmat linjerna hos Fords Kinetic Design formspråk och lagt till ännu mer, rör sig Mays och hans team mot en enklare design som framhäver förbättringarna utan att bilen för den sakens skull förlorar sin karaktär. Evos visar detta med gott resultat genom kraftiga, arkitektoniska valv över främre och bakre hjulhusen och långa, svepande linjer som tar upp ljuset längs med den nedre delen av karossen.
Nog om form. Tekniken som gömmer sig under skalet är en litium-jon-baserad laddhybriddrivlina som arbetar i helelektriskt läge som standard, innan den växlar över till hybridläge med underhållsladdning av batteriet för fortsatt optimal bränsleeffektivitet.
Ständig internetuppkoppling ingår också i tekniken. Tanken är att systemet med hjälp av information om den beräknade resrutten, eventuella begränsningar i utsläppszoner på resan och aktuellt väderläge ska kunna veta när det går att spara energi och växla driftläge.
Kommentarer
Mycket intressant detaljer och försedd med hybridläge för eldriften. Internetuppkoppling är ju också ett plus. Men frågan är: Vad kommer priset att ligga?
c5h, va spe4nnande! Det ska bli kul att le4sa i hf6st.Tusen tack ff6r snabb leverans och ff6r de fina saenkra!Trevlig kve4ll!Kram Sara
I think you've just captured the answer perlectfy