GT 86 för byggsugna
Toyota GT 86 och Subaru BRZ gillas av entusiaster. Äntligen en renodlat kul bil! Nu kommer GT 86 RC, för de som helst bygger om.
Sällan har väl en ny bil väckt så mycket rabalder som det japanska samarbetet mellan Toyota och Subaru. Utvecklingsarbetet drog ut alldeles för länge på tiden och länge såg det ut som om hela projektet skulle gå i stöpet. Runt om i världen suckades det och här och där gjordes biltillverkarna till åtlöje.
Men i slutet av fjolåret fick de första journalisterna köra bilarna och reaktionerna var minst sagt positiva. Den lilla bakhjulsdrivna sportcoupén var sådär renodlat kul att köra som bilar annars inte är längre.
Och självklart kommer de här bilarna att byggas om till oigenkännelighet, det är det enda öde som förväntas för bilar med frisk attityd, men utan märkesberoende andrahandsvärde. Därför lanserar Toyota en instegsmodell av GT 86 som är ordentligt strippad, allt för att entusiasterna själva ska kunna fylla den med innehåll.
Toyota GT 86 RC har olackerade stötfångare, dörrhandtag och ytterbackspeglar, samt får klara sig utan självklarheter som aluminiumfälgar, luftkonditionering och stereo. Till och med dimljusen är bortrationaliserade. Även Torsendiffen får stryka på foten, men så är priset också kapat med en femtedel.
Fast tyvärr finns en hake. RC-modellen kommer bara att säljas i Japan, i resten av världen får vi hålla till godo med 17-tums aluminiumfälgar och reglerat klimat.
Kommentarer
Lite färg på handtagen kanske inte skulle skada :p Är väl inte vanligaste eftermarknadsdelen direkt. Och en DIN/dubbel-DIN-plats istället för bara en saknad panel för stereon skulle kanske inte skada heller :p
Men annars ett rätt roligt tilltag tycker jag. Men varför ingen diff!?
Synd för Subaru/toyota att en lätt begagnad BMW Z4 3.0 Coupé är så mycket vassare och så kolossalt mycket snyggare till samma pengar. Betvivlar att BRZ/GT86 är mer "på" än den extremt körglada Z4:an, och någon rak sexa med kalasfint ljud har de ju inte att komma med.
Mazda borde sätta tak på Miata och stoppa i en större motor så har de en direkt konkurrent, dumt att låta de andra ha marknaden för sig själv. :)
BMW Z4 körglad? Kraftigt understyrd och en chassiesättning för komfort. Det är en otroligt skön glidarbil, men körglad? T o m BMW själva säger att fokus är på komfort. Att stilla glida genom natten utan tak med den underbara sexan spinnande är en upplevelse. Men snabb körning på bana eller aktiv körning....hmm. Knappast. Per Berner - kom igen.....
Yes: Jag pratar inte om den nuvarande Z4 plåtcabben, läs så ser du att det står Z4 Coupé. Den var då inte det minsta inriktad på vare sig understyrning eller komfort (utan sportchassit!), det kan jag lova dig.
Vad är det med ert spamfilter, förresten? Det reagerar helt utan anledning, och man får inte veta på vad????
Hej, vi kör spamfilter via Mollom och jag måste erkänna att jag inte heller riktigt vet vad i ditt inlägg som den reagerade på (eftersom jag inte vet hur det såg ut...). Ledsen för problemet hursomhelst!