Bild
Nästa artikelHär är nya Volvo V70
Publicerad 2 februari 2007
Nyheter
Här är bilen som Volvo anser vara sin kronjuvel: herrgårdsvagnen V70. En bil som bär Volvos DNA in i framtiden. Ett arv där till och med lasten åker bekvämt.
Volvo presenterade PV 445 redan 1953 och sedan dess har man med framgång mutat in herrgårdsvagnens revir. Därför är introduktionen av V70 särskilt spännande.
- Synen på herrgårdsvagnen har förändrats. Mer fokus på design och komfort gör V70 till ett exklusivt och praktiskt val inte bara för barnfamiljen, utan för alla aktiva människor med höga krav på sin bil. Vi räknar med att hälften av V70-köparna inte är barnfamiljer, säger Volvo Personvagnars VD Fredrik Arp.
V70 tar alltså ett steg uppåt på premiumskalan och i och med detta har Volvo brutit mot ett gammalt tabu och vinklat kombibakluckan något framåt för att få snyggare linjer på bilen. Trots det är bagageutrymmet 55 liter större än gamla V70, enligt designchef Steve Mattin.
Stolarna blir, enligt Volvo, betydligt bekvämare i både fram - och baksätet. Dessutom kan man få två inbyggda barnstolar i baksätet som kan justeras i två steg beroende på barnens storlek. En världsnyhet som borde gläjda alla föräldrar. Baksätet är för övrigt delbart i tre sektioner (40/20/40) och även lastutrymme har designats för att förmedla en exklusiv känsla. Även lasten färdas alltså i första klass...
Bland avdelningen säkerhetshöjande detaljer finner vi bland annat de elektroniska systemet BLIS och IDIS.
BLIS (Blind Spot Information System) registrerar med hjälp av kameror om ett annat fordon befinner sig i den döda vinkeln vid sidan av bilen. Då tänds en lampa vid spegeln för att varna föraren att byta fil.
IDIS (Intelligent Driver Information System) ser till att föraren inte blir distraherad av ovidkommande information i stressade lägen. Genom att läsa av rattrörelser, gaspedalens rörelse, blinkersreglage och bromsning bedömer IDIS körsituationen. Vid en viss nivå fördröjs information som inte är avgörande för säkerheten, exempelvis ett inkommande telefonsamtal eller SMS.
För första gången kan man välja två raka sexor till V70. Dels sugmotorn på 3,2 liter och 238 hk/320 Nm, dels en förminskad turboladdad version på 3,0 liter och 285 hk/400 Nm. Det finns även etanol-och dieselmotorer att välja på.
Volvo räknar med att sälja omkring 75 000 bilar per år, varav hemmamarknaden Sverige kommer att svälja en tredjedel av produktionen. Bilen kommer att visas officiellt sida vid sida med stadssuven XC70 på Genèvesalongen i mars och säljstart kommer att bli senare i vår.
- Synen på herrgårdsvagnen har förändrats. Mer fokus på design och komfort gör V70 till ett exklusivt och praktiskt val inte bara för barnfamiljen, utan för alla aktiva människor med höga krav på sin bil. Vi räknar med att hälften av V70-köparna inte är barnfamiljer, säger Volvo Personvagnars VD Fredrik Arp.
V70 tar alltså ett steg uppåt på premiumskalan och i och med detta har Volvo brutit mot ett gammalt tabu och vinklat kombibakluckan något framåt för att få snyggare linjer på bilen. Trots det är bagageutrymmet 55 liter större än gamla V70, enligt designchef Steve Mattin.
Stolarna blir, enligt Volvo, betydligt bekvämare i både fram - och baksätet. Dessutom kan man få två inbyggda barnstolar i baksätet som kan justeras i två steg beroende på barnens storlek. En världsnyhet som borde gläjda alla föräldrar. Baksätet är för övrigt delbart i tre sektioner (40/20/40) och även lastutrymme har designats för att förmedla en exklusiv känsla. Även lasten färdas alltså i första klass...
Bland avdelningen säkerhetshöjande detaljer finner vi bland annat de elektroniska systemet BLIS och IDIS.
BLIS (Blind Spot Information System) registrerar med hjälp av kameror om ett annat fordon befinner sig i den döda vinkeln vid sidan av bilen. Då tänds en lampa vid spegeln för att varna föraren att byta fil.
IDIS (Intelligent Driver Information System) ser till att föraren inte blir distraherad av ovidkommande information i stressade lägen. Genom att läsa av rattrörelser, gaspedalens rörelse, blinkersreglage och bromsning bedömer IDIS körsituationen. Vid en viss nivå fördröjs information som inte är avgörande för säkerheten, exempelvis ett inkommande telefonsamtal eller SMS.
För första gången kan man välja två raka sexor till V70. Dels sugmotorn på 3,2 liter och 238 hk/320 Nm, dels en förminskad turboladdad version på 3,0 liter och 285 hk/400 Nm. Det finns även etanol-och dieselmotorer att välja på.
Volvo räknar med att sälja omkring 75 000 bilar per år, varav hemmamarknaden Sverige kommer att svälja en tredjedel av produktionen. Bilen kommer att visas officiellt sida vid sida med stadssuven XC70 på Genèvesalongen i mars och säljstart kommer att bli senare i vår.