Bild
Nästa artikel
In memoriam: Kjell Broberg - Motorentusiast och humanist

In memoriam: Kjell Broberg - Motorentusiast och humanist

Nyheter

Motorjournalisten och Automobils grundare Kjell Broberg har avlidit 62 år gammal, Bosse Bildoktorn har ordet.

Det sägs att slumpen inte är en tillfällighet. Om så är fallet måste Kjell Brobergs liv vara ett av de bästa bevisen. Under studierna till jurist jobbade han en sommar på Åhlén & Åkerlunds serietidningsavdelning Semic - och blev kvar. Kjell fick jobb som redaktör för Buster samt Lilla Fridolf och skrev även ett av Fantomens äventyr.

På förlaget fanns en lika tuff som söt tjej. I början var Kjell blyg inför den charmiga norrländskan. Men när han väl tog mod till sig och började prata, så visade sig känslorna vara besvarade av Ann-Christin och så småningom gifte de sig.

Detta hände i mitten på 70-talet, då Kjell körde omkring i en ståtlig Jaguar MkIX från slutet av 50-talet. I tecknarateljén fanns en annan bilfantast, Staffan, vars vackra Jaguar MkII var från samma tidsperiod. Killarna blev naturligtvis kompisar och började drömma om att starta en egen biltidning. Vid den tiden handlade svenska motortidningar antingen om motorcyklar, hot rods, motorsport eller åka-till-jobbet-bilar. Grabbarna trodde att det fanns behov av ett månadsmagasin för folk som gillar gamla och nya sport- och lyxbilar och som själv skruvar med dem.

Drömmen sjösattes 1982 och döptes till Automobil. Men eftersom Kjell och Staffan inte fick några banklån jobbade de kvar på förlaget, skrev de första artiklarna under pseudonym och fick en släkting i norrland att ställa upp som ansvarig utgivare. När nummer ett kommit ut ringde de till Gunnar Friberg och Åke Borglund (två av Sveriges tyngsta motorjournalister) och frågade vad de tyckte om "den där nya tidningen". Svaret blev samstämmigt:


- Skitbra!

Ja, vi var många som hade väntat på just denna typ av tidning. Automobil blev isbrytaren för dagens stora flora av svenska motortidningar. Men framgången var inte bara Kjells och Staffans förtjänst. Ty det hade aldrig blivit någon succé utan ekonomichefen Gunilla (Staffans fru som hade textat serier på Semic), annonssäljaren Ann-Christin (ja hon slutade också på förlaget) och den frilansande skribenten Robert Petersson (han fick slutligen både lön och begagnad tjänstebil).

När jag började frilansa åt Automobil, 1987, så startade också en livslång vänskap med Kjell. Han blev mentorn som hjälpte bilmekanikern att bli en professionell skribent och fotograf.

Automobil såldes efter några år till ett större förlag, med Kjell och Staffan kvar i redaktionen. Men några år senare blev parhästarna headhuntade av Telia. Nu var det modernt med tidningar på internet och de fick uppdraget att starta "Svensk bilwebb". Därefter var det Spray som bad dem skapa internettidningen "Bilnytt". När it-bubblan sprack så försvann även dessa sajter och Kjell och Staffan gick skilda vägar.

Arbetsmyran Kjell startade i stället tidningen "Premium Motor" åt Statoil. Men efter några år bestämde sig oljebolaget för att bara syssla med bensin och varm korv. Då spottade Kjell åter i nävarna och startade en helt ny typ av nostalgitidning: "Klassiker", för alla som gillar bilar och motorcyklar tillverkade 1945-89. Efter några år fick tidningen en ny redaktion och Kjell började jobba med tekniska översättningar. Uppdragsgivarna var stora företag som Volvo och General Motors. Kjell översatte all sorts motorteknik, oavsett om det handlade om båtar, lastbilar eller personbilar. Jag jobbade också med översättningar och när jag fick extra stora uppdrag, så tog Kjell hand om vissa delar.

Kjell skrev själv boken ”50-talare - 200 bilar från hela världen” och tillsammans med Ann-Christin ”Barnlöshet: vägledning för infertila”. Men han var inte bara en duktig skribent och tidningsmakare. Utan också en lika påläst som notorisk amatörmekaniker och tyckte lika mycket om att jobba med en Volvo Amazon som en Porsche 911 eller en båtmotor. Mitt i allt det tekniska fanns även en religiös övertygelse, som slutligen fick honom att bli aktiv katolik. Detta innebar en "utbildning" av några mycket lärda präster. Kjell var själv mycket allmänbildad. Med honom kunde man ha lika intressanta samtal om kamaxlar, litteratur, bibeln, rymden, båtar, historia - ja allt!

Sin verkliga storhet kom Kjell dock att visa de sista åren av sitt liv. Två dagar före jul 2008 fick han besked om cancer i grovtarmen, levern och lungorna. De svenska läkarna vägrade operera med motiveringen att spridningen var för stor. Så Kjell sökte hjälp utomlands och opererades för egna pengar i Frankrike och Tyskland.

Samtidigt som han förde en envis kamp mot Försäkringskassan och svensk sjukvård, så gav han andra cancersjuka hjälp och råd via sin blogg, samt fortsatte att översätta. Och när han slutligen inte orkade jobba med översättingar längre, så skrev han en historisk roman (ännu ej utgiven). Tack vare sin envisa kamp fick Kjell tre extra år, men sjukdomen hann slutligen ifatt. Kjell dog den 30 maj i år.

Bosse "Bildoktorn" Andersson

Kommentarer

#1
Bengt Ason Holm
2012-06-13 12:07

Väldigt fint skrivit.

#2
Thomas Lindström
2012-08-02 00:01

Jag var 18 år då Automobil utkom 1982. Kjell (och Robban) blev en del av min motoruppväxt!

#3
Jonas Rådén
2012-08-06 13:22

Jag var 16 år när första Automobil gavs ut och jag blev fast eftersom tidningen stämde så väl med mitt bilintresse. Jag har fortfarande alla mina tidningar kvar eftersom man kan ju inte slänga en biltidning, till min frus förtret.
Tack Kjell för alla biltester.

#4
Ole Petter
2012-08-08 15:03

Automobil var det aller beste bilbladet når Kjell Broberg, Staffan og Robert Petersson holdt på. Deres entusiasme og kunnskap om biler gjorde hvert eneste nummer av Automobil unike. Jeg har fortsatt alle numrene av Automobil som disse laget og syntes fortsatt de er de mest velskrevne bilbladene som er laget, samt at entusiasmen de overfører er langt over alle andre bilblader.

Tusen takk Kjell, Staffan og Robert for alle flotte artikler!

#5
Jan Engstrand
2012-09-21 11:21

Som " nasare " med norrlands som arbetsfält blev Automobil en tröst i hotell-döden för en biltokig. Jag har också alla nr. kvar till min hustrus förtvivlan.

#6
Ulf Andersson
2012-09-29 15:43

Jag köpte det första numret av Automobil och kunde direkt konstatera att detta var något helt annat än den övriga tillgängliga motorpressen. Många härliga år följde då jag tog del av tidningen och då också redaktionens biläventyr. En härlig tid och jag vill tacka Kjell, Staffan och Robban för deras härliga entusiasm som gjort att jag själv är en renodlad bildåre!

#7
Predrag
2012-09-29 22:22

1986. Jag cyklar ner till affären för att köpa min första biltidning. Går igenom hela hyllan. Det måste bli rätt. Ganska snart blir det klart att Automobil lockar mest. Njutning. Klass. Bilglädje. Kassörskan i Konsumbutiken får 29 kronor och jag placerar tidningen försiktigt under jackan. Cyklar hem i duggregnet. Lägger mig hemma på sängen och läser tidningen om och om igen. När sista numret ges ut 2012 är jag fortfarande en trogen läsare. Under 25 år närdes mitt bilintresse av Kjell Brobergs och Staffan Swedborgs skapelse. Tack.

#8
Jan karlsson
2013-01-03 23:35

Fantastiskt. Biltidningen en del av min ungdom med alla 80-talets tidningar i Automobilpärmar. I övrigt en stor eloge för kampen mot myndigheterna som ej begrep sig på en adekvat vård. 3 år att tacka utländsk sjukvård för!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.