Bild
Nästa artikelJONAS JARLMARK RACEINGENJÖR HOS RICKARD RYDELL
Publicerad 27 februari 2008
NYTT FRÅN REDAKTIONEN
Automobils testchef, Jonas Jarlmark, är ny raceingenjör hos Rickard Rydell i Seats WTCC-team.
Jonas Jarlmark delar sin tid mellan att vara testchef på Automobil och raceingenjör på högsta nivå.
De två senaste åren har Jonas Jarlmark varit ingenjör åt Richard Göransson och Flash Engineering i STCC, men säsongen 2008 blir det globetrotting med Seats WTCC-team i stället.
- Det är fenomenalt roligt att kombinera jobbet som raceingenjör med att medarbeta i Automobil, säger Jonas Jarlmark. Våra A-tester har fått stort genomslag och jag ser mig lite som folkbildare när det gäller bilteknik.
Det sistnämnda avspeglas inte minst i "Jarlmarks praktiska teorier", en artikelserie om både grundläggande och avancerad bilteknik.
Jonas Jarlmark, 36, är tekn. lic. i fordonsdynamik vid KTH och har forskat runt körkänslan i bilar - exakt det som A-testet tar fasta på.
- Efter det frågade Eric Lund mig om vi inte kunde utveckla ett unikt biltest som tar fasta på bilens körglada egenskaper, och därmed var A-testet fött.
- Vi har hittills kört ett 70-tal bilar och fått fram bitvis ganska häpnadsväckande resultat, säger Jonas Jarlmark. Inte minst blir man varse däckens betydelse.
Läs till exempel hans provkörning av Ferrari 430 Scuderia (länk i högerspalten) eller A-testet med Caterham CSR 200 i Automobil 2.08.
- Det roligaste är nästan att hitta guldkorn där man inte förväntar sig, säger Jonas Jarlmark. Till exempel presterade både Suzuki Swift Sport och Mazda RX-8 oerhört väl i A-sprinten.
- Men det är härligt att sträcka ut runt Gotland Ring också, Caterham CSR200 och Ferrari F430 är exempel på bilar som bjudit högtidsstunder.
Nu väntar en hektisk säsong med resor till världens alla hörn för WTCC-stallets räkning samt A-tester och A-sprintar på hemmaplan så snart asfalten torkat ordentligt.
De egna bilarna (se Collection-avdelningen) räknar Jonas Jarlmark knappast med att ägna någon tid. I år heller.
De två senaste åren har Jonas Jarlmark varit ingenjör åt Richard Göransson och Flash Engineering i STCC, men säsongen 2008 blir det globetrotting med Seats WTCC-team i stället.
- Det är fenomenalt roligt att kombinera jobbet som raceingenjör med att medarbeta i Automobil, säger Jonas Jarlmark. Våra A-tester har fått stort genomslag och jag ser mig lite som folkbildare när det gäller bilteknik.
Det sistnämnda avspeglas inte minst i "Jarlmarks praktiska teorier", en artikelserie om både grundläggande och avancerad bilteknik.
Jonas Jarlmark, 36, är tekn. lic. i fordonsdynamik vid KTH och har forskat runt körkänslan i bilar - exakt det som A-testet tar fasta på.
Han knöts till Automobil
sommaren 2004 i samband med det stora testet av aktiva fjädringssystem (ladda ned gratis i högerspalten).- Efter det frågade Eric Lund mig om vi inte kunde utveckla ett unikt biltest som tar fasta på bilens körglada egenskaper, och därmed var A-testet fött.
- Vi har hittills kört ett 70-tal bilar och fått fram bitvis ganska häpnadsväckande resultat, säger Jonas Jarlmark. Inte minst blir man varse däckens betydelse.
Men Jonas Jarlmark
bidrar inte bara med siffror till Automobils spalter, han har även etablerat sig som en av de tongivande skribenterna.Läs till exempel hans provkörning av Ferrari 430 Scuderia (länk i högerspalten) eller A-testet med Caterham CSR 200 i Automobil 2.08.
- Det roligaste är nästan att hitta guldkorn där man inte förväntar sig, säger Jonas Jarlmark. Till exempel presterade både Suzuki Swift Sport och Mazda RX-8 oerhört väl i A-sprinten.
A-sprint är Automobils egen konbana
och används bland annat som ett moment i A-testet. Suzukin och Mazdan kan du läsa om via länkarna i högerspalten ("Lattjolajban i lilla lådan" samt "Dan Browns bil").- Men det är härligt att sträcka ut runt Gotland Ring också, Caterham CSR200 och Ferrari F430 är exempel på bilar som bjudit högtidsstunder.
Nu väntar en hektisk säsong med resor till världens alla hörn för WTCC-stallets räkning samt A-tester och A-sprintar på hemmaplan så snart asfalten torkat ordentligt.
De egna bilarna (se Collection-avdelningen) räknar Jonas Jarlmark knappast med att ägna någon tid. I år heller.