Bild
Nästa artikel

Koenigsegg släpper ny modell: Agera!

NYHET

Koenigsegg Agera är modellen för dig som gillar bankörning på riktigt. Visad för första gången på Genève-salongen!

Som om vår planet inte redan var för liten för föregångaren har Koenigsegg laddat om och skjuter ur sig en än mer vässad version av sin superbil.
Koenigsegg Agera har fått sitt namn av det svenska verbet agera. Körupplevelsen har varit i fokus under utvecklingsarbetet och Agera ska prestera än värre än sina märkesbröder.

Formen är en evolution av den välkända CCX-karossen. Koenigsegg Ageras front och främre flyglar är omarbetade för förbättrad aerodynamik och den främre spårvidden är bredare än tidigare för att ge bättre kurvegenskaper. Lyktbestyckningen är ny i form av ljusdioder fram och bak. Också på insidan av Agera används ny ljussättning, med nanotuber som leder ljuset genom konsolens maskinbearbetade aluminiumknappar. Allting inramas av nya kolfiberpaneler och ny sömnad.
Den största nyheten är att motorn numera är turboladdad.

Rotrexkompressorerna har fått ge vika för dubbla turboaggregat och med den bestyckningen matar motorn ur sig 910 hästkrafter och - håll i dig - 1100 Nm!

Koenigsegg Agera kommer att toppa modellprogrammet och tillverkas parallellt med CCX- och CCXR-modellerna.

I nästa nummer av Automobil finner du en stor intervju med Christian von Koenigsegg i vilken vi talar om allt från modellen Agera till Saab-affären. Prenumeranterna har den på torsdag, medan du som köper lösnummer får vänta till den nionde.

Vill du veta mer om Koenigsegg klickar du här!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
brooklands Evo
2010-03-01 10:39

Detta är vad vi väntat på i flera år. Jag är mest förvånad över att man valt att behålla designen så mycket som man gjort. Kanske vågar man inte, eller har ekonomiska resurserna som krävs, för att göra en helomvändning designmässigt. Hade någon frågat mig för ett par år sedan vilken som skulle bli nästa modell hade jag svarat på en fyrdörrarsbil, vilket dessutom verkar ligga i rätt i tiden. Men frågan är om denna kommer att öka försljningen märkbart, eller om det handlar om att "ta det man har" och göra det bästa av situationen.

/Krille

#1
alxander
2010-03-01 10:46

Att Koenigsegg skulle göra en fyrdörrarsbil ser jag som ytterst långt borta. Nästan en utopi. Företaget har ju brottats med att nå break even under de senaste åren. När man äntligen har kommit dit tror jag att man kommer att satsa på säkra kort, vilka dessutom, som detta fall visar, inte behöver kosta skjortan för att ta fram. Nu vill jag se vem som är först med att provköra den! A-test?

#1
Tommi mäkinen
2010-03-01 10:47

Alexander; Hur vet du att denna modell inte har kostat massor att ta fram? Låter som att du sitter med insideinfo. Om inte föreslår jag att du håller truten.

#1
forza
2010-03-01 10:49

Ser hur läcker ut som helst. Äntligen har man slopat de gamla runda baklysena. Designmässigt är den ljusår från CCX, även fast grundlinjerna känns igen. Bra jobbat!

#1
Sigmund FRAUD
2010-03-01 10:51

Koenigsegg Agera for president! TESTA NU!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.