Bild
Nästa artikelKONSTEN ATT STÄNGA EN E28-DÖRR
Publicerad 8 mars 2007
KLASSIKER BMW M535i * AUTOMOBIL 3.07
Det finns bilentusiaster i största allmänhet och så finns det bilentusiaster som kan skriva en kärleksförklaring till dörrklangen i sin bil. Per Lidbom har ägt 11 stycken BMW av generation E28.
Den lätta klangen samt den gedigna känslan är två kännetecken på att du just har lämnat en E28-dörr bakom dig. Stängd. Då jag titt som tätt
besöker en hel del skrotar i jakt på delar till mina E28:or brukar jag på skoj lyssna lite extra noga när jag klappar igen dörren efter mig.
Hänger det en doftgran i spegeln kan man nästan uteslutande tro att dörren kommer ge i från sig ett lätt "gnek", plus att den inte kommer stängas helt.
Jag brukar ta i med ett vant moment när jag "provstänger" en dörr, då jag ryckt i ett antal E28-dörrar under mina få körkortsår. Jämför man E28 med lillasyster E30 har den senare ett lite slamrigare ljud, inte i närheten lika massivt! Därmed inte sagt att E28 låter klumpig, men lillasyster låter lite torrare.
Ofta märker man dock (tyvärr) många som helt verkar strunta i denna "bagatell", men dörren är ju ändå det första vi använder när vi skall ut och njuta i våra älskade E28:or, så varför inte ge den lite väloljad kärlek?
Om man inte skulle få dörren att gå lätt med enbart lite olja, är det bara att ge sig ut på den lokala skroten för att byta glidskenan som håller dörren i sina lägen. Ofta är det något/några av dom små hjulen som har fastnat. Lite vaselin på gummikudden på B-stolpen hjälper också till. Svårare än så behöver det inte vara!
Risken för att dörren bara skall fastna i det första låsningsläget med ett tydligt "durr" får kompenseras genom att man sopar i lite extra, jämfört med framdörren alltså. HÅRT skall man dock/därför aldrig behöva slå - då har man ett justeringsfel!
Men att slå lite hårdare i bakdörren är ingenting som på något sätt kommer att förstöra ljudkvaliteten, bakdörren är MYCKET välbyggd. Ett plus i kanten för att även bakdörren har den där diskreta klangen…
Så gå nu ut och ta ett varv eller två allesammans! Ryck, kläm, känn och lyssna. Och lär er "rätt" moment, alltid kommer det imponera på någon. Jag lovar!
PER LIDBOM
Hänger det en doftgran i spegeln kan man nästan uteslutande tro att dörren kommer ge i från sig ett lätt "gnek", plus att den inte kommer stängas helt.
Jag brukar ta i med ett vant moment när jag "provstänger" en dörr, då jag ryckt i ett antal E28-dörrar under mina få körkortsår. Jämför man E28 med lillasyster E30 har den senare ett lite slamrigare ljud, inte i närheten lika massivt! Därmed inte sagt att E28 låter klumpig, men lillasyster låter lite torrare.
En rätt smord E28-dörr
skall inte behöva speciellt mycket hjälp för att klinga igen. Och det är det som jag tycker är lite av tjusningen med en så pass gammal bil, eller hur?Ofta märker man dock (tyvärr) många som helt verkar strunta i denna "bagatell", men dörren är ju ändå det första vi använder när vi skall ut och njuta i våra älskade E28:or, så varför inte ge den lite väloljad kärlek?
Om man inte skulle få dörren att gå lätt med enbart lite olja, är det bara att ge sig ut på den lokala skroten för att byta glidskenan som håller dörren i sina lägen. Ofta är det något/några av dom små hjulen som har fastnat. Lite vaselin på gummikudden på B-stolpen hjälper också till. Svårare än så behöver det inte vara!
Även bakdörren har
sin lilla ljudhistoria, detta ljud är enligt mig oerhört snyggt, oavsett om bilen gått 12 000 eller 32 000 mil brukar ljudet vara detsamma: stumt! Här krävs dock en aning mer kraft, då dörren är både mindre och lättare än den främre.Risken för att dörren bara skall fastna i det första låsningsläget med ett tydligt "durr" får kompenseras genom att man sopar i lite extra, jämfört med framdörren alltså. HÅRT skall man dock/därför aldrig behöva slå - då har man ett justeringsfel!
Men att slå lite hårdare i bakdörren är ingenting som på något sätt kommer att förstöra ljudkvaliteten, bakdörren är MYCKET välbyggd. Ett plus i kanten för att även bakdörren har den där diskreta klangen…
Så gå nu ut och ta ett varv eller två allesammans! Ryck, kläm, känn och lyssna. Och lär er "rätt" moment, alltid kommer det imponera på någon. Jag lovar!
PER LIDBOM
KLASSIKER I AUTOMOBIL 3.07: BMW M535i
En av 1980-talets verkliga klassiker är BMW M535i. Fulladdad med kjolpaket, TRX-hjul och en tenorsjungande 3,5-litersmotor på 204 hästkrafter. Läs allt om bilen i Automobil 3.07 som utkommer 13 mars.