Maserati GranCabrio: svidande skön
Maserati GranCabrio rymmer fyra åkande, är vacker som en dag och har en motor som räcker hela veckan, året om.
Maserati GranCabrio är märkets första fyrsitsiga cabriolet någonsin - och fyrsitsig inte bara på papperet. Det går faktiskt att sitta alldeles utmärkt i de båda stolarna bak.
Några timmars provkörning av GranCabrio i både bak- och framstolar på tjälskadade vägar runt Rom avslöjar en mycket lyckad, personlig och enastående linjeskön italienska. Mycket är förstås bekant från coupémotsvarigheten. Valet av tygsufflett och diverse förstärkningar långt "ned" i bilen har givit låg tyngdpunkt och generellt sett bra och bekväma köregenskaper. Viktökningen för det öppna utförandet är också lägre än för motsvarande konkurrenters.
Förutom baksätet, suffletten och de salivframkallande linjerna är motorn givetvis i centrum i GranCabrio. Man har valt märkets stora 4,7-litersåtta på 440 hk och kopplat den till en sexväxlad automat som fungerar ypperligt. Och som det låter ur de fyra avgasrören! Det är ett ljud som studsar mellan de klassiskt vackra husfasaderna och som får piazzornas duvflockar att raskt rusa mot himlen när Maserati GranCabrio drar förbi.
Läs allt om Maseratis senaste i nästa Automobil, nummer 3.10. Du hittar den i affären 9 mars!