Mörk framtid för ny Nissan GT-R
När Nissan GT-R kom år 2007 blev det en stor succé, men nu rapporterar Inside Line att arbetet med en ny GT-R inte har börjat och att Nissans VD kanske inte godkänner den ändå.
När GT-R lanserades 2007 på Tokyo Motor Show hade den samma effekt som många bilar med tredubbla priset, men trots den succé som modellen haft ser nu framtiden mörk ut.
Inside Line har rapporterat att utvecklingsarbetet för en uppföljare inte har börjat och att Carlos Ghosn, VD på Nissan, kanske inte godkänner den ändå.
Vi tycker att det låter som väldigt tråkiga nyheter och ber Nissan att fortsätta investera i modellen. Vad tycker du?
Kommentarer
Lite av charmen med GT-R'n försvann när man gjorde den till en separat modell. Iallafall jag uppskattade den gamla Godzillan lite extra just för att det var en bil baserad på en vanlig personbil, utrustad med en sjuk motor och drivlina. Nu när det är en specialbyggd kaross känns det inte lika imponerande längre, även om bilen i sig är bra. Om man hade en skiftnyckel och några yen över kunde man ju ta R34'ans drivlina och montera under en Staega (kombiversionen av Skyline-sedanen), och vips hade man en kombi som gick som en 911 Turbo. En trimmad 911 Turbo.
Några sådana grejer lär man inte få se i framtiden, då GT-Rn har dubbla kardaner som troligen är svårt att flytta överer.
Genom att specialisera den har man dödat kulten runt den helt enkelt.
Bara det att man dumpade Skyline-namnet... Big mistake.
Nissan GT-R i sin senaste skepnad R35 är en bil som dels har förvaltat kulten och myten kring sina förfäder och även odlat en helt egen kult och myt. Ingen prestandabil har rört om så mycket i grytan som GT-R har gjort. Ta bara "kriget" med Porsche som exempel. Liknande prestigekamper ser man ju återkommande i olika sporter, och det blir ju aldrig så spännande som när man har två ärkefiender som möts. GT-R är bra för bilvärlden i allmänhet och sportbilsvärlden i synnerhet, och jag tror att bilvärlden blir tråkigare utan den. Nissan har ju även fått rejäl skjuts i sitt varumärke tack vare alla GT-R modeller genom åren. Samtidigt kan jag inte sluta att tänka att det är svårt att toppa nuvarande version. Jag tror absolut att det går att göra en ännu bättre bil, både snabbare, starkare, snålare, lättare, snyggare osv osv. Det är det ingen tvekan om, utvecklingen står ju som bekant inte still. Problemet för Nissan är dock att förväntningarna på en ny GT-R kommer vara skyhöga, så de kommer aldrig kunna komma med en liknande bomb som ställer konkurrenterna i skuggan på samma vis som de gjorde 2007. GT-R är enligt min mening fortfarande den bil på marknaden som ger absolut mest prestanda för pengarna, men just förväntningarna på en eventuell ny GT-R kommer göra att den helt enkelt inte blir lika sensationell. Av den anledningen skulle det kunna vara ett smart drag av Nissan att pensionera GT-R när den står på toppen och därigenom ytterligare spä på kulten och myten kring modellen, men jag hoppas ändå på att de gör en ny....