Nya Carrera GTS mellan S och GT3
Med 408 hästkrafter och komplett utrustning ställer sig nya 911 Carrera GTS mitt emellan 911 Carrera S och bansmiskaren 911 GT3. Carrera GTS finns både som Coupé och som Cabriolet. Världspremiären sker på Parissalongen i oktober.
I Carrerafamiljen är 911 Carrera GTS ensam om att kombinera bakhjulsdrift med den 44 millimeter bredare karossen från de fyrhjulsdrivna modellerna. En rad detaljer är också unika för GTS, exempelvis rullar den på svartlackerade 19-tumsfälgar med centrumbult. Andra detaljer är en svartlackerad spoilerläpp, speciella sidokjolar och Carrera GTS-logotypen på dörrarna och bakluckan, i svart eller silver beroende på karossfärgen. Invändigt dryper nykomlingen av Alcantara, i sittdynor, på ratt och växelspak.
Den 3,8 liter stora motorn på 408 hk har nu ett speciellt insugningssystem med sex vakuumkontrollerade klaffar för att bredda vridmomentkurvan, medan Carrera S bara har en sådan klaff. Tack vare det är det oförändrade maximala vridmomentet på 420 Nm tillgängligt redan vid 4 200 varv per minut, 200 varv tidigare än i Carrera S.
Som standard har Carrera GTS en sexväxlad manuell växellåda och som tillval finns en sjuväxlad Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK). Nya GTS har fyra km/tim högre toppfart än Carrera S och når enligt Porsche i manuellt utförande 306 km/tim. Accelerationen från 0 – 100 km/tim har förbättrats med 0,1 sekund jämfört med Carrera S och är nu 4,2 sekunder för GTS i coupéutförande med PDK-låda och Sport Chrono Plus-paket i Sport Plus-läge.
Svensk lansering av Carrera GTS både i Coupé- och Cabriolet-utförande sker under december månad i år.
Kommentarer
när kommer S versionen av GTS och 4 och 4S ?! kan inte vänta längre!!