Bild
Nästa artikelOfficiellt: Nya Citroën C5
Publicerad 19 oktober 2007
Nyheter
Premiärvisningen av nya C5 är över. Mellanklassbilen blir större åt alla håll. Och så snygg sen!
När förhoppningarna låg på Frankfurtsalongen valde Citroën att visa konceptbilen C5 Airspace, en tvådörrars cabriolet med elhybridteknik. Nya C5 baseras på samma kaross och kommer i två utföranden, kombi och sedan. Formspråket säger fler linjer och tuffare attribut.
Motoralternativen består av fyra bensinmotorer och fyra dieselmotorer.
* 1,8i 16v 127 hk
* 2,0i 16v 143 hk
* 2,0 i 16v 143 hk Bioflex (hösten 2008)
* 3,0i V6 215 hk
Dieselalternativ
* HDi 110 hk
* HDi 138 hk
* HDi 173 hk
* V6 HDi 208 hk
I samband med lanseringen av C5 överger tillverkaren sitt gashydrauliska broms och fjädringssystemet. Det som Citroën hållit fast vid sedan 1955. Orsaken sägs vara kostnadsskäl. Idag kallas tillvalssystemet för Hydractive 3 Plus.
Standard är den konventionella skruvfjädringen.
Nya C5 får effektivare bromsar. Ventilerade bromsskivor fram med diameter från 304 mm till 330 mm. Bak oventilerade, 209 mm i diameter.
Den svenska lanseringen av sedanmodellen beräknas ske innan sommaren 2008. Priset är ännu okänt.
Motoralternativen består av fyra bensinmotorer och fyra dieselmotorer.
* 1,8i 16v 127 hk
* 2,0i 16v 143 hk
* 2,0 i 16v 143 hk Bioflex (hösten 2008)
* 3,0i V6 215 hk
Dieselalternativ
* HDi 110 hk
* HDi 138 hk
* HDi 173 hk
* V6 HDi 208 hk
I samband med lanseringen av C5 överger tillverkaren sitt gashydrauliska broms och fjädringssystemet. Det som Citroën hållit fast vid sedan 1955. Orsaken sägs vara kostnadsskäl. Idag kallas tillvalssystemet för Hydractive 3 Plus.
Standard är den konventionella skruvfjädringen.
Nya C5 får effektivare bromsar. Ventilerade bromsskivor fram med diameter från 304 mm till 330 mm. Bak oventilerade, 209 mm i diameter.
Den svenska lanseringen av sedanmodellen beräknas ske innan sommaren 2008. Priset är ännu okänt.
Kommentarer
hej, ja... jag är ju inte alls någon citroenfantast men..maken till snygg kombi fär man väl leta efter iallafall.Jag gillar ju A:6an men får verkligen omvärdera det nu.Jag gillar den höga midjan och bakpartiet som verkligen sticker ut, inte alls lika tråkig som föregångaren.Nu har ju bilen attityd!