Opel Corsa OPC hyllar "Ringen"
Håll i hatten, nu får Opel Corsa höjd effekt. Specialaren ”Nürburgring Edition” har 210 hk och mekanisk differentialbroms.
Opel Corsa fick nyligen en mild uppdatering visuellt och maskinellt. Detta har givetvis även kommit prestandaversionen OPC tillhanda. För att öka intresset för den snabba modellen presenteras nu OPC ”Nürburgring Edition” som bara ska tillverkas i 500 exemplar.
Effekten i 1,6-litersmotorn har höjts från 192 till 210 hästkrafter och vridmomentet har ökat till 250 Nm och till hela 280 Nm när ”overboostfunktion” aktiveras. Den extra kraften kommer av modifierad motorstyrning och turboladdning, ett sportavgassystem med minskat baktryck samt optimering för 100-oktanig bensin.
För att kraften inte ska försvinna i däckrök har har framaxeln utrustats med en mekanisk, flerskivig differentialbroms. Även chassit har finjusterats. Bland annat har markfrigången sänkts ytterligare, nyutvecklade fjädrar och stötdämpare från Bilstein har tagit plats i hjulställen liksom nya lättviktsbromsar fram från Brembo med så kallade högprestandabelägg.
Algoritmerna för ABS, Traction Control (TC) och Electronic Stability Control (ESC) – har finkalibrerats och lär tillåta mer vågad körning än tidigare, innan de griper in för att rädda situationen.
Sprinten till 100 km/h klaras nu av på 6,8 sekunder jämfört med 7,2 sekunder för ”vanliga” Corsa OPC. Toppfarten är 230 km/h.
Opel Corsa OPC ”Nürburgring Edition” kommer i två specialfärger; äppelgrön ”Grasshopper” och röd ”Henna”. Annat som skiljer ut specialaren är speciella 18-tumsfälgar med däck är i dimension 225/35 R18.
”Nürburgring Edition” har också en annorlunda frontspoiler, dubbla avgasutblås i rostfritt stål och Nürburgring-logotyper på B-stolparna. Temat fortsätter på instegströsklarna med Nürburgring-text och logotyper på ryggstöden.
Opel Corsa OPC ”Nürburgring Edition” kommer att finnas tillgänglig i Sverige till hösten men är inte prissatt ännu.
Kommentarer
Opel hade ju en gång en coupe som hette GT (68-73). Snygg, men med GM som ägare var det en förminskad Mako Shark (Corvette). Kallades för fruntimmersbil. Senaste fina Opelmodell var Calibra När Irmscher satte tänderna i den blev den tysk varulv.
Opel GT ritades före Corvette, så det är faktiskt GT som är originalet, fast det är det inte många som vet.
Inte heller att det var den tyska designern Erhard Schnell som ritade huvuddelen av Designen och därmed indirekt även drog upp linjerna även för Corvette, som alltså inte är fullt så superamerikansk som man trott.
Samme Erhard Schnell ritade senare även just Calibra.
Inte heller är det vanligen bekant att GT är en front-mittmotor bil.
Eller att Prototypen till GT var den första conceptbilen någonsin från en europeisk biltillverkare.
GT fanns också som elbil med en toppfart på 188 km/t.
Sedan är ju listan på Opels ”fina” bilar bra mycket längre än så, med extremt höga krav kan man få ihop mellan 10 och 14 olika modeller – beroende på hur man ser på saken – sedan 1970.
Men i Sverige är det lätt att få en helt annan bild eftersom Opels FINA bilar praktiskt taget aldrig funnits i Sverige att se eller köpa annat än på beställning, så i Sverige är det lätt att få en mycket snedvriden bild av Opel.