Porsche Carrera GTS – nu med 4
GT3 RS 4,0 blev inte sist ut på nuvarande 911-plattform. Här är Carrera GTS med fyrhjulsdrift, alltså Carrera 4 GTS.
Det är ingen idé att skriva något om att 911-familjen är komplett. Porsche hinner säkert komma med några specialversioner till innan det är pensionsdags för generation 997.
Med Carrera 4 GTS Coupé och Carrera 4 GTS Cabriolet adderade till utbudet finns nu 25 versioner av 911. Inte illa. Men vän av ordning frågar sig givetvis. Hur blir det med Carrera 4S GTS, kan den vara aktuell? GTS är modellen som ligger steget över Carrera S.
Effekten i boxersexan på 3,8 liter är 408 hästkrafter, 23 hk upp från Carrera S. Porsche uppger samma sprinttid till 100 km/h som för bakhjulsdrivna GTS, det vill säga 4,6 sekunder för Coupé och 4,8 sekunder för Cabriolet. Båda tider putsas dock med 0,2 sekunder för kunder som väljer dubbelkopplingslådan PDK.
Bakhjulsdrivna GTS hade redan tagit för sig av den över bakhjulen 44 millimeter bredare karossen, normalt vigd för fyrhjulsdrivna modeller. Men det som särskiljer Carrera 4 GTS är, förutom emblemet på motorluckan och instegslisterna, även reflexrampen mellan baklamporna.
Nya modellen börjar säljas i juli. De svenska priserna är 1 149 000 kronor för Carrera 4 GTS Coupé och 1 254 000 kronor för Carrera 4 GTS Cabriolet.
Missa inte heller resereportaget med 911 Carrera GTS i senaste Automobil, nummer 5.11.
Kommentarer
Vänta nu här... jag trodde att dem gjorde gts lite för att få 4:ans breda bakdel, men samtidigt bakhjuls driven, visst man får ju 9 extra hästar också, men jag tycker de är meningslöst. bättre att spara sig några hundra lappar och köpa en carrera 4s istället :)