Bild
Nästa artikel

PREMIÄR: Nya Mercedes SLK

ROADSTER

Det här är nya Mercedes SLK. Denna den tredje generationen har säljstart lagom till våren. Pris från 393 900 kr.

Äntligen visar Mercedes hela nya SLK. Se artikel till höger om maskerad SLK som genomgår värmetest.
Detta är tredje generationen sedan denna, den minsta roadstemodellen för Mercedes, kom till världen 1996. Då som nu förlitar sig Mercedes på vikbart plåttak istället för sufflett.

Som tillval kan plåttaket ersättas av ett panoramaglastak med Magic Sky Control, det vill säga justerbar genomsikt. Föraren eller passageraren kan lätt justera ljusgenomsläppet med ett reglage på instrumentpanelen.

Utmanaren BMW Z3 (senare Z4) hade från början tygsufflett men nu har även senaste generationen fällbart plåttak. Och på tal om Z4 hittar man ganska många visuella likheter med Z4 på nya SLK. Den långsträckta huven som inte är så kilformad längre och framför allt ventilationsgallren på framskärmarna luktar Z4 lång väg.

Tur att Mercedes behåller V-formen på sina sexcylindriga motorer och inte går hela vägen genom att sno den raka sexan från BMW.
Värstingmodellen, i väntan på AMG-version, heter SLK 350 och har V6 på 3,5 liter. Motorn har direktinsprutning och levererar 306 hk. Sprinten till 100 km/h går på 5,6 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Trots detta stannar snittförbrukningen på  7,1 l/100 km.

I SLK 250 hittar vi en fyrcylindrig motor på 1,8 liter och 204 hk. SLK 250 har automaten 7G-TRONIC PLUS som standard och når 100 km/h på 6,6 sekunder. Toppfart 243 km/h och en snittförbrukning på 6,2 l/100 km.
SLK 200 har samma motor men i lägre trimningsgrad, 184 hk. Här kan du välja på sexväxlad manuell låda eller 7G-TRONIC PLUS.  Med automatlåda är snittförbrukningen 6,1 liter per 100 km. Dår går 0-100 km/h ändå på 7,0 sekunder och toppfarten är 237 km/h.
Alla tre motorer heter BlueEFFICIENCY och har stopp/start-system som standard.


På chassisidan notera tre olika fjädrings/dämpningssystem; standard, sportfjädring eller en stålfjädring med variabel hårdhet av dämpningen.
När det gäller säkerhet finns några av systemen från de större Mercedes-modellerna även i SLK. Bland dem märks trötthetsvarning, Pre Safe som drar åt bälten med mera inför en olycka och möjligheten för föraren att se gällande fartgräns i den teckenruta som är standard.

Air Scarf, som sprutar varmluft ur nackstöden finns kvar. Utöver detta har turbulensskyddet bakom sittbrunnen förbättrats och fått ett eget namn; Airguide.
I april börjar nya SLK säljas, pris från 393 900 kronor för SLK 200 med Airscarf och läderklädsel.

Kommentarer

#1
Gullwing
2011-02-28 20:05

Tja, nu har väl inte BMW patent på att tillverka raka sexor. Skulle kunna vara BMW som har snott den raka sexan från MB, som har haft dylika redan innan BMW började tillverka bilar.

#2
Joakim Dyredand
2011-02-28 22:07

@ Gullwing. Det står inte att MB har raka sexor. MB har som de senaste åren V6. Läs igen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.