Resan till racesveriges medelpunkt
Har du funderat på att åka och kolla på någon av Sveriges bilracingserier men aldrig kommit till skott? Vi hjälper dig på traven.
Bilracing brukar visas i korta segment på TV titt som tätt, men racing upplevs bäst på plats. Tyvärr är frågorna och faktorerna många när en resa till en av Sveriges banor ska planeras. Hur lång tid tar det att köra, vart ska man äta, vad ska man inte missa, lista kan göras lång.
I den här artikeln tänker vi ge dig svar på dom här frågorna så att nästa gång du funderar på att uppleva racing på nära håll, så tar du steget vidare från fundering.
Under TTA-premiären var Automobil på plats och rapporterade, det är inte första gången vi befinner oss på en tävlingshelg så vi har viss erfarenhet att dela med oss av. Innan äventyret börjar så är det lämpligt om du först och främst planerar färden till banan. Funderar du på att se Göteborg stadsrace och bor i Göteborg är det ju ganska enkelt. Men det är lite knepigare om du bor i Stockholm och ska till Karlskoga.
Försök få med dig ett gäng kompisar så blir bensin och alla resekostnader billigare, framför allt så blir det roligare! Vi rekommenderar att ni äter innan ni kommer till banan, inte nödvändigtvis för att maten på banan inte är så mycket att hänga i julgranen, utan för att köerna tenderar att vara långa. Ett alternativ är att förbereda en picknickkorg och njuta av den härliga blandningen av en köttbullsmacka och förbidundrande motorljud.
De flesta serier tillåter biljettköp i entrén, men smidigast och bäst är om du köper i förhand. Oftast står valet mellan läktarplats eller något av banans grönområden. Visserligen kostar läktarplats, fast det kan det vara värt för en relativt bra och reserverad sittplats. Dock är vi neutrala mellan valen då det även finns flera guldlägen runt banan som med en filt blir perfekt åskådarplats.
Parkering brukar kosta någon tjuga och beroende på så kan det ligga en bit ifrån banan vilket innebär en mindre promenad. För att göra det mesta av dagen skulle vi rekommendera att du tar en tidig lunch och kommer lagom till Pitwalken. Pitwalk är när teamens garage står öppna och du kan kolla in de häftiga bilarna och snacka med förarna. Racesverige är ganska litet och inte som de större serierna utomlands, så ta tillfället i akt och prata med förarna, med lite tur blir du kanske erbjuden en sittplats i eftermiddagens medåkning!
Beroende på avstånd till banan är det rimligt att åka hemifrån under förmiddagen och komma lagom till Pitwalken som börjar under sen förmiddag innan alla race, kvalresultaten kan du kolla på i bilen dit.
Det svåraste med att se racing på plats brukar vara att man inte hänger med, framför allt om man inte är insatt. För den oinsatte kompisen blir det fort enformigt att se bilar köra runt, utan en aning om vad som faktiskt händer. Utnyttja tillfället vid Pitwalken och låt alla i kompisgänget skaffa en favoritförare som ni hejar på när racet väl är igång, det gör det hela mycket roligare!
Som sagt handlar det mycket om förberedelser, väl på plats är det bara att försöka njuta så gott som det går. Depåerna är oftast öppna för besökare, om en av supportklasserna känns ointressanta kan du alltid ta en promenad genom depån och se vad som händer bakom kulisserna.
När vi var på TTA-premiären och rapporterade så var vi inte ensamna, vi tog med oss två helt oinsatta bihang som fick vara med och skapa den här artikeln och bidra med sina åsikter och tankar.
Vi hoppas du ser till att ta dig iväg till en tävlingsdag nu! Finns det frågor du inte tycker vi har svarat på så se till att ställa dom i kommentarsfältet och dela med er av varandras erfarenheter.
Kommentarer
Tack, skickar till några polare som funderat på att gå!