Smart Forspeed är öppen och tyst
Minns du vidöppna Smart Crossblade från 2002? Snart kan det bli comeback – med eldrift som modet föreskriver.
Smart Crossblade blev det galnaste på fyra hjul 2002. Den vidöppna bilen saknade såväl dörrar som vindruta. Den regnsäkrade inredningen prövade Automobil genom att fotografera bilen under en dusch på en badstrand.
Nu kan det bli dags för en uppföljare, konceptbilen Smart Forspeed liknar sin föregångare på mer än ett sätt, men skillnaderna är likväl stora.
För det första kan nya Forspeed klassas som ombonad, här finns riktiga dörrar och en något högre vindavvisare (vindruta) än på Crossblade.
Största skillnaden gäller motorbestyckningen. Crossblade hade 3-cylindrig 600-kubikare, Forspeed är i konceptbilsutförande strikt eldriven.
Batteriet är av litiumjontyp och levererar kraft till en elmotor på 30 kW. En knapp på instrumentpanelen ger 5 kW extra under en kort stund, perfekt vid omkörningar.
Forspeed når 60 km/h på 5,5 sekunder och toppar modesta 120 km/h. Vid bästa tänkbara förhållanden är längsta körsträcka på en laddning 135 km.
En solig dag kan resan bli längre, solcellspaneler finns nämligen integrerade i vindavvisaren.
Bilen laddas efter körning med vanlig 220V-anslutning och dockningen sitter snyggt placerade bakom de tredje, högt placerade bromsljuset.
Produktion nämns inte i pressmaterialet. Men med tanke på att Smart just nu provar eldrift i 1 500 Fortwo är det inte omöjligt att en busversion kompleterar utbudet den dagens det är dags för serietillverkning av elektrifierade Smart.
Kommentarer
Seriefigursbilar verkar bli allt mer poppis!
De som kör ser ut som de är hämtade från Kenny Starfighter eller nåt :p Ishlo Pishlo!
Konceptet som sådant är väl inte så dumt dock. Men ska man göra en elbil så känns det otaktiskt att göra den helt utan tak. Bilen är liksom redan begränsade som det är i och med den kassa räckvidden. Man behöver ju inte spä på värdelösheten genom att göra så man bara kan använda den soliga dagar.