Bild
Nästa artikelTouring återupplivar Shooting Brake-idén
Publicerad 3 mars 2010
Genève 2010
På bas av Bentley Continental släpper anrika Carrozzeria Touring en tvådörrars stationsvagn, en så kallad shooting brake. Namnet? Flying Star!
Bara namnet, Carrozzeria Touring, får snålvattnet att rinna till i mången entusiastmun. Superleggerakarosserna från femtio- och sextiotalet var undersköna och lätta, och prydde oftast de fetaste fullbloden från förr.
Företaget återuppstod 2006 efter flera decenniers frånvaro och nu släpper de en riktig bomb: Carrozzeria Touring Flying Star. Med en Bentley Continental GTC som utgångsmaterial har de snickrat ihop ett klassiskt shooting brake-koncept, en tvådörrars exklusiv stationsvagn som ska lämpa sig extra väl när lorden ska ut på den årliga ripjakten.
Mest slående är kanske bagageutrymmets inklädnad. Mattan är gjord av vävt läder - kanske ett lämpligt material att slänga gevären på. Tekniskt finns inga skillnader från ursprungsmaterialet, vilket betyder en W12 på 560 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
Sugen? Carrozzeria Touring säger att de ska bygga tjugo exemplar om året. Inget pris nämns, men räkna med att du inte har råd.
Företaget återuppstod 2006 efter flera decenniers frånvaro och nu släpper de en riktig bomb: Carrozzeria Touring Flying Star. Med en Bentley Continental GTC som utgångsmaterial har de snickrat ihop ett klassiskt shooting brake-koncept, en tvådörrars exklusiv stationsvagn som ska lämpa sig extra väl när lorden ska ut på den årliga ripjakten.
Mest slående är kanske bagageutrymmets inklädnad. Mattan är gjord av vävt läder - kanske ett lämpligt material att slänga gevären på. Tekniskt finns inga skillnader från ursprungsmaterialet, vilket betyder en W12 på 560 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
Sugen? Carrozzeria Touring säger att de ska bygga tjugo exemplar om året. Inget pris nämns, men räkna med att du inte har råd.