Ultimat: Porsche 911 GT3 RS 4,0
Porsche sprutar ur sig specialversioner av 911 på nuvarande generationens höst. Sist ut, kanske, är GT3 RS 4,0.
Lättviktaren och bankörningsfavoriten GT3 RS har blivit en stor försäljningsframgång för Porsche. Men marknaden är inte mättad, det finns utrymme för en ännu ettrigare specialversion. 911 GT3 RS 4,0 har som namnet avslöjar från motor uppborrad från 3,8 till 4,0 – vilket är samma cylindervolym som på tävlingsbilen GT3 RSR. Från denna bil har man också tagit vevaxeln och vevstakarna i titan.
Den största motorn någonsin i en 911 har en litereffekt på 125 hk/liter. Max effekten är alltså 500 hk vid 8 250 r/min, medan GT3 RS 3,8 levererar 450 hk.
Nykomlingen gör 0-100 km/h tar 3,9 sekunder och 200 km/h nås på knappt 12 sekunder. 911 GT3 RS 4,0 har lättviktsdetaljer som skalstolar, huv och framskärmar tillverkade i kolfiber, bakrutor av plast och extra tunna mattor. Fulltankad väger bilen 1 360 kg. Det ger ett vikt/effektförhållande på 2,72 kg/hk och GT3 RS 4,0 kryper därmed under tre kilo per hästkraft.
Bilen levereras enbart vitlackad och med böjda sidolister framför framhjulen, så kallade ”flics” som för första monteras på en serietillverkad Porsche.
Serietillverkade föresten, det blir bara 600 exemplar av GT3 RS 4,0. De lär gå åt i ett nafs trots prislappen, i Sverige 1 759 000 kronor.